ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پایان چهارمین روز اعتراضات: دانشجویان محبوس در محوطه دانشگاه تهران

دانشجویان با انتشار اطلاعیه‌هایی از مردم درخواست کمک کرده‌اند. آن‌ها هشدار داده‌اند که مبادا حادثه کوی دانشگاه یک بار دیگر تکرار شود.

به گفته انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران در اعتراضات مردمی به افزایش قیمت بنزین در ایران از ۳۱ استان، ۲۲ استان کشور درگیر بودند. در چهارمین روز اعتراضات شهر شیراز خبرساز بود. معترضان کنترل بخشی از محله‌های این کلانشهر ایران را به دست گرفتند. با تاریکی هوا، ابتدا تهران‌پارس در شرق تهران شلوغ شد، سپس خبر رسید که گروهی از لباس شخصی‌ها، بسیجی‌ها و پاسداران به دانشجویان معترض دانشگاه تهران حمله کردند.

۲۷ آبان، تجمع اعتراضی مردم در میدان پروین تهران‌پارس (عکس: نمایی از یک ویدیو)

حمله بسیج به دانشجویان دانشگاه تهران

بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، با تاریک شدن هوا، گروهی از بسیجیان، همراه با لباس شخصی‌ها به تجمع دانشجویان معترض دانشگاه تهران در خیابان ۱۶ آذر حمله کردند. این درگیری‌ها تا حدود ساعت ۱۷ الی ۱۸ ادامه داشت. سپس خبر رسید که دانشجویان را داخل محوطه دانشگاه محبوس کرده‌اند. بر اساس ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دانشجویان، از پشت نرده‌های دانشگاه تهران فریاد مرگ بر دیکتاتور سر داده‌اند.

دانشجویان با انتشار اطلاعیه‌هایی از مردم درخواست کمک کرده‌ بودند. آن‌ها هشدار داده‌ بودند که مبادا حادثه کوی دانشگاه یک بار دیگر تکرار شود.

بر اساس خبرهای جسته و گریخته‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، فضا در اطراف دانشگاه تهران کاملاً امنیتی است. مأموران لباس شخصی در خیابان ۱۶ آذر رفت و آمدها را زیر نظر گرفته‌اند.

ویدیو: ۲۷ آبان: دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران محبوس شده اند

ویدیو: ۲۷ آبان: حمله بسیج به دانشجویان دانشگاه تهران در خیابان ۱۶ آذر

روز گذشته نیز دانشجویان دانشگاه تهران در همبستگی با اعتراضات مردمی تجمعاتی را برپا کرده بودند. سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران، دوشنبه ۲۷ آبان در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از دانشجویان گروهی از دانشجویان خبر داد و  گفت:

«حراست و مسئولان دانشگاه در حال پیگیری وضعیت دانشجویان دستگیر شده هستند.»

تاکنون هیچ نهادی مسئولیت بازداشت دانشجویان را به عهده نگرفته و مشخص نیست دقیقاً چند دانشجو بازداشت شده‌اند.

دانشجویان معترض دوشنبه ۲۷ آبان علاوه بر همبستگی با اعتراضات مردمی خواهان آزادی دانشجویان زندانی شده بودند که بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها به آن‌ها حمله کردند.

ویدیو: ۲۷ آبان: دانشجویان دانشگاه تهران خواهان ازادی دانشجویان زندانی‌اند

«میدان پروین» تهران‌پارس

بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، به تدریج از غروب دوشنبه ۲۷ آبان تهران‌پارس در شرق تهران شلوغ شد. هوا که رو به تاریکی گذاشت بر شمار معترضان هر لحظه افزوده شد. مرکز تجمع بر اساس شنیده‌ها «میدان پروین» است.

اینترنت بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی همچنان در ایران قطع است. با این‌حال برخی شهروندان موفق شده‌اند فیلمی از تجمع میدان پروین را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. معترضان یک بانک را در این میدان به آتش کشیدند.

ویدیو: ۲۷ آبان میدان پروین، تهرانپارس

همچنین گزارش شده که شامگاه دوشنبه، مردم در میدان صادقیه تهران هم تجمع کردند. عده‌ای شعارهایی علیه خامنه‌ای سر داده بودند. بر اساس شنیده‌ها، نیروهای لباس شخصی با معترضان درگیر شدند.

ویدیو: ۲۷ آبان حوالی میدان صادقیه

به گفته انوشیروان محسنی‌ بندپی، استاندار تهران در نخستین روز اعتراضات مردم به افزایش قیمت بنزین در ایران از ۳۱ استان، ۲۲ استان درگیر بودند. شامگاه گذشته کانون درگیری‌ها در کرج قرار داشت. معترضان موفق شدند کنترل بخش‌هایی از کرج و فردیس را به دست بگیرند.

شیراز، کرمانشاه و مریوان

بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مناطقی از شیراز تحت کنترل معترضان و تظاهرکنندگان درآمد.

ویدیو: ۲۷ آبان شیراز

معترضان روز گذشته هم در شریف آباد شیراز ضمن بستن خیابان‌ها و آتش‌زدن لاستیک‌ها، برخی اماکن دولتی را به آتش کشیده بودند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام،  نماینده ولی فقیه در استان فارس دوشنبه ۲۸ آبان اعلام کرد چنانچه شورای تامین استان نمی‌تواند اعترضات مردمی یا به تعبیر او «اغتشاشات را جمع کند»، «فردا شخصاً و به همراه بسیج به میدان خواهد آمد.» دژکام از مخالفت گسترده مردم شیراز با معممان خبر داد:

«رضا خان با تمام قلدری‌اش نتوانست عمامه از سر آخوند بردارد، شما چه جایگاهی دارید که می‌گویید آخوند باید برود. هر آخوندی دزدی کند، من و افراد انقلابی اولین دشمن او هستند اما نمی‌نشینیم که هر کس هر کار خواست بکنند.»

شامگاه گذشته معترضان حوزه علمیه کازرون را به آتش کشیدند. خبرهایی هم از حمله به حوزه علمیه زینبیه اصفهان منتشر شده است. دژکام در ادانه سخنانش تلویحاً از اختلاف با شورای تأمین استان پرده برداشت:

« کسانی که قرآن را در مدرسه کازرون سوزانده‌اند، کسی که مسجد را آتش می زند و غارت می‌کند، یعنی هیچ کس را و قرآن و اسلام را قبول ندارد. انتظار ما از شورای تامین استان برخورد با این عوامل است. بحث ما در مورد بنزین نیست، بحث این ست که مسجد را آتش می‌زنند.»

علاوه بر شیراز، کرمانشاه هم همچنان از شامگاه گذشته تاکنون ناآرام است. بیشترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی، بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها دراین شهر در محله‌های دولت‌آباد، سیده فاطمه، شیرین، رشیدی و جعفرآباد اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک مستقیم کرده‌اند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تعداد کشته‌شدگان اعتراضات در این شهر تنها در بیمارستان امام رضای کرمانشاه به ۱۶ نفر رسید. به گزارش یک شاهد عینی این افراد با شلیک مستقیم گلوله به سر کشته شده‌اند. حدود ۱۰۰ نفر از معترضان که در درگیری با مأموران مجروح شده‌اند در بیمارستان امام رضا تحت درمان قرار گرفته‌اند. شامگاه یکشنبه ۲۶ تا ۲۷ آبان بیشترین درگیری‌ها بین معترضان و نیروهای امنیتی، بسیجی‌ها و لباس شخصی‌ها در کرمانشاه در محله‌های دولت‌آباد، سیده فاطمه، شیرین، رشیدی و جعفرآباد اتفاق افتاد. نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان اقدام به شلیک مستقیم کرده‌اند، شمار دقیق جان باختگان به دلیل بازپس ندادن جنازه‌ها مشخص نیست.

روز گذشته برخی از منابع در مریوان همراه با انتشار تصاویری از بیمارستان شهر، از افزایش آمار قربانیان و زخمی‌ها خبر داده بودند. از شنبه گذشته تاکنون درگیری بین معترضان و نیروهای نظامی در مریوان جریان دارد.

ویدیو: تصاویری از درگیری های یکشنبه ۲۶ آبان در مریوان

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوشنبه ۲۷ آبان در چهارمین روز اعتراضات سراسری در بیش از یکصد شهر ایران اعلام کرد که با «ادامه هرگونه ناامنی و اقدامات مخل آسایش و آرامش مردم» قاطعانه برخورد می‌کند.

شلیک بسیجیان به معترضان در کرج

بر اساس گزارش‌های تأیید شده در کرج، عده‌ای از بسیحیان برای متفرق کردن مردم شروع به تیراندازی به سوی معترضان کردند. در همان حال فرمانده بسیج همکاری بسیج با ناجا در سرکوب معترضان را تأیید کرد.

از تعداد مجروحان یا کشته شدگان احتمالی در حمله بسیجیان به معترضان کرج اطلاعی در دست نیست.

بر اساس گزارش‌هایی که شهروندان منتشر کرده‌اند شامگاه گذشته هم در ۴۵ متری کرج هم مأموران امنیتی و بسیجی‌ها به سمت مردم شلیک کرده بودند اما معترضان در مقابل آن‌ها ایستادند.

سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج صبح دوشنبه ۲۷ آبان در سخنانی که به مناسبت چهلمین سالگرد تاسیس بسیج ایراد کرد گفت:

«بسیج پشتیبان همه دستگاه‌های نظام است اگر نیروی انتظامی هم در این موضوع [سرکوب معترضان] نیاز به کمک داشته، بسیج در حد توان به ناجا کمک کرده است. اگر جایی لازم بوده است بنابر مصوبه شورای تامین استان‌ها بسیج وارد عمل شود با اقتدار وارد عمل شده و در آینده هم همینطور خواهد بود.»

 اتوبان تهران کرج از شامگاه گذشته مسدود است.

بر اساس تصمیم سران سه قوه نرخ بنزین از بامداد ۲۴ آبان در ایران ۳۰۰ درصد افزایش یافت. افزایش ناگهانی و دور از انتظار قیمت بنزین به میزان ۳۰۰ درصد به این معناست که خانوارهای ایرانی تا دو و نیم برابر فقیرتر می‌شوند. اعتراضات از اهواز و سایر شهرهای استان خوزستان آغاز شد و به زودی به بیش از یکصد شهر ایران گسترش یافت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی معترضان را گروهی از اشرار خواند و سرکوب‌ها روند گسترده‌تری پیدا کرد. شامگاه گذشته معترضان «حیدرآباد کرج» و «فردیس» را تسخیر کرده بودند. از ساعتی قبل از آن تعقیب و گریز مأموران و معترضان در این دو شهر آغاز شده بود. شهرک اندیشه نیز ناآرام و متشنج بود.

حیدرآباد کرج:

در فردیس کرج اما وضع متفاوت بود. بر اساس گزارش‌های تأیید نشده شمار معترضان در فردیس از چند هزار نفر فراتر بود. فلکه اصلی فردیس به دست مردم افتاد. مردم سراسر شب در خیابان‌ها آتش روشن کرده و خیابان‌ها را مسدود کرده بودند. یگان‌های ویژه، لباس شخصی‌ها، پاسداران و بسیجی‌ها از مقابل مردم فرار می‌کردند. در همان حال گزارش شده که لباس شخصی‌هایی از بالای بام‌ها به مردم تیراندازی می‌کردند.

در فردیس:

 در کرمانشاه در دو نقطه غرب و شرق، معترضان در درگیری با مأموران دست بالا را داشتند. کلانتری جعفرآباد در این شهر تخلیه شد و مردم سرانجام کنترل بخش‌هایی از شهر را در دست گرفتند. در معالی‌آباد شیراز نیز اعتراضات شبانه ادامه داشت. مردم شعار می‌دادند: «مرگ بر این دولت مردم‌فریب».

در کرمانشاه:

از تعداد کشته‌شدگان و مجروحان اطلاع دقیقی در دست نیست. خبرگزاری امنیتی فارس گزارش داده است که تا یکشنبه گذشته بیش از هزار نفر بازداشت شده‌اند.

۱۸۰ بازداشتی فقط در استان خوزستان

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) از بازداشت ۱۸۰ نفر از معترضان خبر داد. پیش از او صادق مرادی، رئیس کل دادگستری استان خوزستان اعلام کرده بود «اشرار و سردسته‌های اغتشاشات» در استان خوزستان بازداشت شده‌اند.

صبح دوشنبه ۲۷ آبان خانواده‌های بازداشتی‌ها که نگران فرزندان خود هستند مقابل اداره مرکزی پلیس امنیت تهران تجمع کردند.

به دلیل اخلال در شبکه اینترنت، فیلم‌ها و خبرهای چندانی از اعتراضات شامگاه گذشته در شبکه‌های اجتماعی منتشر نشده است.

فضا در تهران و در شهرهای بزرگ ایران کاملاً امنیتی است. گروه‌های سه و چهار نفره از مأموران مسلح در خیابان‌ها و در چهارراه‌ها و میدان‌های شهر در رفت و آمدند. اتوبوس‌هایی در کنار خیابان‌ها به عنوان مقر موقت مأموران توقف کرده‌اند. مردم خشمگین و ناامیدند. برخی از نمایندگان مجلس نیز استعفا داده‌اند.

مدارس در شهرها و استان‌های ناآرام ایران در روز دوشنبه تعطیل است: مدارس امیدیه، ماهشهر و بندر امام خمینی در استان خورستان و مدارس استان اصفهان و شیراز و همچنین مدارس استان البرز.

این گزارش تکمیل می شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    قدیانی، افزایش ناگهانی قیمت بنزین را تصمیم علی خامنه ای، دانسته و اقدامی برخاسته از سیاست های استبدادی و خودپرستانه وی توصیف کرده است. قدیانی همچنین سرکوب اعتراض‌های مردم ایران را جنایت خوانده و گفته است، مسئول اصلی و نهایی در قبال خون‌های ریخته شده خامنه‌ای است که باید پاسخگو باشد. قدیانی در بیانیه خود از دولت حسن روحانی هم انتقاد کرده که «فرمان‌بر و مطیع» خامنه ای است و «سیاست‌های ویران‌گر» آن «در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه های اقتصادی» باعث «مضاعف شدن» فشار اقتصادی شده است. وی با اشاره به سخنان روحانی که کسر بودجه آن »دو سوم کل بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی» ایران است، این کسری بودجه را در تاریخ معاصر ایران «بی‌سابقه» توصیف کرده است. قدیانی دلیل افزایش قیمت بنزین و «تاوان سنگین» مردم برای افزایش قیمت‌ها را آن دانسته که «مستبد امروز ایران نمی خواهد از سیاستهای ویرانگر و تنش آفرین خود در منطقه و جهان دست بردارد و گام در جهت تنش زدایی بگذارد»، چرا که در این صورت «این قدرت فاسد و غاصبانه را» از دست خواهد داد.

  • آگاهی، سازمان و رهبری، از دل جنبش انقلاب جاری پدید می آیند

    آگاهی، سازمان و رهبری، از دل جنبش انقلاب جاری پدید می آیند در مدتی کمتر از دو روز از تصمیم سران جمهوری اسلامی به گران کردن نرخ بنزین، اعتراضات توده ای سرتاسر ایران از شمال تا جنوب را در برگرفته است. در بسیاری از شهرها، حمله نیروهای رژیم به صفوف مردم تظاهر کننده آنرا به خشونت کشانده است و خبر میرسد که تا کنون دهها تن جانباخته اند و صدها تن زخمی شده اند. مردم به جان آمده با دستهای خالی و مشتهای گره کرده و گلوی پر از فریاد با نیروهای سرکوبگر تا دندان مسلح روبرو می شوند. اما همین اندازه از نمایش قدرت مردم و گسترش سریع آن، سردرگمی در بین سران رژیم را تشدید کرده و بخش هایی از حکومت را به فکر عقب نشینی انداخته است. هر دارودسته ای تلاش می کند شانه از زیر بار مسئولیت تصمیم به گران شدن نرخ بنزین را از دوش خود بردارد. در حالیکه این تصمیم در "شورای عالی اقتصاد" متشکل از روسای هر سه قوه، که خامنه ای آنرا " اطاق فکر جنگ اقتصادی " نام نهاده،گرفته شده است، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: "مجلس شورای اسلامی هیچگونه دخالت و حتی اطلاعی از این اقدام غافلگیرانه دولت نداشته است و می گوید، این اقدام در مجموع اقدام غلطی است و با ارائه طرح دوفوریتی خواستار توقف افزایش قیمت بنزین می شود." بعضی از آیت الله ها هم به صفوف منتقدان این تصمیم پیوسته اند و حتی از اعضای "مجمع تشخیص مصلحت نظام" هم شنیده شده است که این تصمیم اشتباه و خطرناک است و باید در آن تجدیدنظر شود. اما تجربه تاکنونی مبارزات حق طلبانه کارگران، زنان، دانشجویان، اقشار تحقیرشده و ستمدیده جامعه که بارها سر بر آورده و به اهداف خود دست نیافته است، یک حقیقت ساده را به همه یادآوری می کند و آن، این است که برای غلبه بر رژیم اسلامی باید نیرومندتر بود، باید نیروئی را که بالقوه وجود دارد، به فعل در آورد. تجربه مبارزات انقلابی توده ای در سراسر جهان نشان می دهد که به فعل در آوردن این نیرو به اهداف روشن، استراتژی واقع بینانه و کارساز ، تاکتیک درست و کار آگاهانه نیاز دارد. نکات زیر تاکیدی بر تجربیاتی در همین راستا هستند. اول، ضرورت تداوم اعتراضات. آنچه که در این رویاروئی، که طی دو روز گذشته شاهد صحنه های پرشوری از آن بودیم، رژیم اسلامی را به زانو در خواهد آورد، تدوام آن است. تداوم این مبارزات به نیروهای پیشرو جامعه امکان خواهد داد که تا نبردکنان بر ضعفهای درونی خود فائق شوند. درپیش گرفتن تاکتیکهای مبارزاتی درست و بموقع، سوق ندادن نیرو به سمت رویاروئیهای زودرس، ترکیب اشکال مختلف مبارزه، همگی در خدمت تامین این هدف هستند. به عنوان مثال اعتصابهای عمومی و صنفی کارگران، معلمان،کارمندان ادارات دولتی، در عین حال همزمان و یا به تناوب حضور در میادین و خیابانها، حرکاتی که در عین اینکه دشمن را زمین گیر می کند و توان سرکوب وی را محدود می سازد، در همان حال از فرسوده شدن توان مبارزاتی مردم جلوگیری می کند و زمینه تداوم آنرا هموار می سازد. دوم، انتخاب شعار بموقع که نیازهای واقعی مردم معترض را نمایندگی کند. بر کسی پوشیده نیست و رژیم نیز به خوبی می داند که افزایش بهای بنزین، تنها یک فرصتی را بوجود آورد تا مردم جان بر لب رسیده بر علیه رژیمی استثمارگر، سرکوبگر، مرتجع و فاسد، که فلاکت اقتصادی کنونی را بر کارگران و اکثریت مردم این جامعه تحمیل کرده است، به میدان بیایند. تجربه مبارزات اخیر در نقاط مختلف جهان از جمله در کشورهای آمریکای لاتین، در فرانسه، در شمال آفریقا، در لبنان و عراق، نشان دادند که چگونه اعتراض اولیه به یک تصمیم ناروا، بر زمینه شرایطی عینی مساعد، می تواند توده های مردم را برای پیگیری همه خواسته ها و حقوق پایمال شده شان به حرکت در بیاورد. بنابر این اگرچه عقب نشینی رژیم در همین زمینه گران کردن بهای بنزین نیز یک پیروزی برای مردم است، اما روشن است که با لغو این تصمیم هم گشایشی در زندگی مردم حاصل نمی شود. ازاینرو جنبش کنونی نمی تواند و نبایستی در سطح این خواسته محدود بماند. شعارهای مبارزاتی متنوع بایستی این نیاز را برآورد کنند. سوم، توده ای تر شدن این جنبش اعتراضی. اینکه مردم بسیاری در سرتاسر ایران در یک روز معین به خیابانها آمده اند، البته دست آورد بزرگی است، اما نباید فراموش کرد که این هنوز بخش کوچکی از ظرفیت عظیمی است که در این جامعه نهفته است. هنوز آن اندازه که انتظار می رود نیروی زنان در صفوف مردم معترض حضور ندارند، هنوز مردم حاشیه نشین شهرها که بیشترین آسیبهای اقتصادی متوجه آنهاست، همراه با مردم تهیدست روستاها حضور چشمگیر ندارند. باید به روشهائی اندیشید که می تواند در این توده عظیم ناراضی اما خاموش، جسارت به میدان آمدن را بوجود بیاورد، نه اینکه آنها را محتاط تر و محافظه کار تر کند ، تا جائیکه احساس کنند، انجام این کار از توان آنها خارج است. باید این حقیقت را دریافت که بعضی زیاده رویهای قابل درک ناشی از خشم انباشته شده، راه را برای توطئه گریهای دشمن هموار می سازد. چهارم، سازمان و رهبری. روشن است که این جنبش عظیم اعتراضی از سازماندهی لازم و رهبری شناخته شده خود محروم است. اما گفتیم که نفس تداوم جنبش ، راهی برای پر کردن این خلاء است. تامین این هدف به کار آگاهانه و حضور فعال پیشروان در صف مقدم مبارزات مردم گره خورده است. شبکه محافل و فعالان جنبشهای رادیکال و پیشرو اجتماعی در چنین دوره ای باید به هم پیوند بخورند و اراده واحدی را شکل بدهند. بدون شک انجام این وظیفه خطیر در توان کمونیستهای انقلابی است، آنهائی که نه منزوی از جامعه، بلکه بخش جدائی ناپذیری از آن بوده و هستند.

  • حقیقتگو

    درجواب هموطن عزیز نادر ....باید بگویم سکوت مرگباراروپائی فقط دراین مورد کنونی نبوده و بلکه چهل سال بی دریغ ادامه داشته است کشورهای اروپای غربی به رهبری فرانسنه وانگلیس فقط خاندان پهلوی و خاندان صدام حسین و خاندان قذافی را دیکتاتور واستبدادگرو ضدمردمی ولایق معدوم شدند می دانستند که درحقیقت ایران و عراق ولیبی بودند که مهره های مذهبی نمای خودشان را بعنوان حامیان مردمی این کشورها به حکومت کردنی که جدا ازمردمان این کشورها بوده و می باشد بگمارند که موفق آمیز هم انجام دادند ...نه مردم ایران و نه مردم عراق ونه مردم لیبی میدانند که منابع کشورشان را چه کسانی می فروشند و نه میدانند که پولهای آن درکدامین بانک های خارجی اندوخته و انبار شده ومیشود ...فقط لیست اندوخته های بانکی از فقط تعدادی ازعناصرحکومتی و اقازاده ها با ارقام میلیون هاو میلیاردها دلاری که وزرات خزانه فقط موفق به ردیبابی آنها شده بود منتشر شد که بیشترین مبالغ متعلق به مجتبی خامنه ای بود -وبسیاری دیگرحساب های اینگونه این چپاولگران دربانک های اروپائی و ترکیه و روسیه وچین وکشورهای امریکای جنوبی و افریقائی که وزرات خزانه داری امریکا موفق به ردیابی آنها نشده است هم مورد دیگری است ..سرمایه گذاری های کلان حکومت اخوندی چه قبل ازتحریم ها و چه بعد ازتحریم ها برداشته شده توسط اوباما و روان کردن بیش از150میلیاردلار درجهت حکومت آخوندی فقط مقدار اندکی ازمیلیاردها به ایران رسید و مابقی درصنایع و هتل و مسکن و مجتمع سازی وحتی درامور تولید نیرو و کشاورزی دراروپا سرمایه گذاری شد ..درحقیقت محض حکومت اسلامی آخوندی به رهبری خمینی و خامنه ی موهبت های هیولائی براروپائی ها نازل کرد ..بهمین دلیل هم بوده ومی باشد که دراین چهل ساله اگرتمامی مطالبی که مجلات و روزنامه ها درمورد ایران گزارش کرده اند حتی یکبارهم نشده خمینی و خامنه ای را دیکتاتورو استبداد گر بنامند - پذیرفتن محترمانه ظریف و روحانی و مقامات حکومت اخوندی دراروپا چنان با لطف ومرحمت و خوشحال همراست انکار که عمو ها و دائی هایشان را می بینند - لطف ومرحمت و خندان بودن موگیرینی و مکرون و جانسون با روحانی وظریف که تقدیم حضورتون می باشد - آنچه حقیقا" این حکومت ضدمردمی برمردم ایران روا کرده ومی کن از چپاولگرها و جنایت ها و خفقان ها و زجروفقراقتصادی مردمان ایران اروپائی ها لازم نمی دانند مطلبی انتشار بدهند و نه سیاسیون اروپائی برعلیه حکومت اخوندی موردی بگویند ...زیرا که انتقادکردن به حکومت آخوندی همان انتقاد کردن به گاوه های شیرده شان درایران است که درایران چهل سالدرتمام ایران می چرند و به مردم ایران شاخ و لگد می زنند و شیرهایش را اروپائی دوشیده و میدوشند

  • nader

    کشورهای اروپایی در مقابل جنایات حکومت ایران ؛ سکوت مرگبار کرده اند. سازمانهای حقوق بشری و خانم شیرین عبادی باید منعکس کننده این جنایت بشری در جوامع جهانی باشند..

  • علی

    گزارشها و عکسهای منتشر شده حکایت از تخریب نیروهای امنیتی است. در بعضی از عکسهای منتشر شده افرادی که با نیروهای امنیتی راه می روند در کار تخریب اماکن عمومی هستند. بعضی از این اخبار موثق هستند و از دویچه وله با مصاحبه و خبر انتشار یافته است. حجم تخریب نیروهای امنیتی بسیار بالاست. مردم باید مراقب ترفندهای سپاه و نیروهای امنیتی باشند.

  • علیرضا

    آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس: هر آخوندی دزدی کند، من و افراد انقلابی اولین دشمن او هستند اما نمی‌نشینیم که هر کس هر کار خواست بکنند. شکر زیاد خوردی دروغگوی بی ناموس! این چهل سال کم آخوند دزد نداشتیم و صدا از تپاله گاو درآمد و از دهان نجس تو هیچ! بهتر است فکری بحال روز آخرتت کنی، اگر به آن اعتقاد داری! کسی نیست به این قوم الظالمین بگوید، پیر شدید، یک پایتان لب گور است، تا کی به دنیا و قدرت می چسبید، شما بیشترین تجانس را با خود شیطان دارید، نام مسجد و قرآن را بر لبان کثیفتان جاری نکنید، که اگر اهل دین بودید مردم بر شما و دین نمی شوریدند، شما اهل بیت شیطان هستید با نقاب دین، و مردم حق دارند تا نقاب شیطان را بر چهره های سیاه و پلشت شما بسوزانند. نام دین و مسجد و قرآن را بر زبان کثیفت جاری نساز! مردم با دین کاری ندارند، با خانه شیطان به نام و تابلوی دین کار دارند.