ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سه عضو شبکه حقانی برای مبادله با دو استاد دانشگاه به قطر منتقل شدند

دولت افغانستان در ازای آزادی دو استاد آمریکایی و استرالیایی دانشگاه سه عضو شبکه حقانی را به قطر منتقل کرد.

دولت افغانستان سه فرمانده شبکه حقانی را در ازای مبادله با دو استاد آمریکایی و استرالیایی به قطر منتقل کرد.

اعضای گروه طالبان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش الجزیره دولت افغانستان به عنوان بخشی از مبادله زندانیان با گروگان‌های غربی، سه فرمانده شبکه حقانی را آزاد کردند و به قطر فرستادند.

منابع دولتی افغانستان سه‌شنبه ۲۸ آبان / ۱۹ نوامبر اعلام کردند که این سه نفر، از جمله رهبر ارشد شبکه حقانی، انس حقانی به قطر فرستاده شدند اما در این کشور در بازداشت خانگی قرار خواهند داشت.

قرار است در ازای آزادی این افراد، تیموتی ویکس و کیون کینگ، دو استاد آمریکایی و استرالیایی دانشگاه آمریکایی- افغانستان بعداً در همین روز آزاد شوند.

گروه طالبان حدود سه سال پیش، در اوت سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) این دو نفر را در نزدیکی دانشگاه آمریکایی در منطقه دارالامان کابل ربود. از آن زمان تا کنون تلاش‌های زیادی برای آزادی این دو استاد صورت گرفته، اما این تلاش‌ها بی‌ثمر مانده است.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در تماس‌های تلفنی با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی این کشور درباره گام‌های لازم برای آزادسازی زندانیان حقانی گفت‌وگو کرد و تأکید کرد که آتش‌بس و یا کاهش خشونت برای آغاز مذاکرات میان افغان‌ها ضروری است.

دفتر ریاست جمهوری افغانستان در پیام‌های توئیتری گفت که این گفت‌وگو روز گذشته (دوشنبه) انجام شد.

در این گفت‌وگو، مقام‌های آمریکایی بر پشتیبانی‌شان از تصمیم اشرف غنی تأکید کردند و تعهد دادند که در صورتی که طالبان حسن‌نیت نشان ندهد، در پاسخ به هرگونه خشونت از سوی این گروه، با حکومت افغانستان همکاری کنند.

دوطرف همچنین توافق کردند که برای آغاز مذاکرات میان طرف‌های افغان و رسیدن به یک راه حل سیاسی، یک آتش‌بس و یا کاهش خشونت به عنوان یک پیش شرط الزامی است.

محمد اشرف غنی پیش از این در ۲۱ آبان / ۱۲ نوامبر در سخنان تلویزیونی از مبادله این زندانیان سخن گفته بود. او گفته بود: «به‌منظور هموار ساختن راه مذاکره رودررو با طالبان، دولت تصمیم گرفته است زندانیان طالبان را در ازای دو استاد دانشگاه آزاد کند.»

شبکه حقانی در سال‌های اخیر حملات گسترده‌ای در افغانستان به غیرنظامیان انجام داده است. گفته می‌شود که این گروه در پاکستان مستقر است و بخشی از طالبان در افغانستان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.