ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورشیان حوثی: کشتی متعلق به کره‌جنوبی را آزاد می‌کنیم

گارد ساحلی یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد هر سه شناور که نزدیک جزیره عقبان تصرف شده‌اند، بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده بودند و به بندر صلیف یمن انتقال پیدا کرده‌اند.

حوثی‌های یمن پس از تصرف دو شناور کره‌ای (یک کشتی لایروب و یک قایق موتوری) و قایقی متعلق به یک شرکت پتروشیمی سعودی اعلام کردند اگر مالکیت کره جنوبی بر این کشتی‌ ثابت شود، آن‌را آزاد خواهند کرد.

محمدعلی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب حوثیان ربودن شناورهای کره‌ای و سعودی را تایید کرد. (عکس از MOHAMMED HUWAIS / AFP)

به گزارش رویترز حوثی‌های یمن روز سه‌شنبه ۱۹ نوامبر / ۲۸ آبان وعده دادند اگر مشخص شود یک کشتی که پیشتر تصرف‌ کرده‌اند متعلق به کره جنوبی‌ است، آن‌ را آزاد خواهند کرد.

محمدعلی الحوثی، یکی از مقامات ارشد حوثی‌های یمن به رویترز گفت این گروه «یک کشتی مشکوک» را در دریای سرخ متوقف کرده‌ و با خدمه این کشتی به خوبی برخورد شده است. او افزود:

«گارد ساحلی یمن در حال بررسی است تا ببیند آیا این کشتی متعلق به یکی از کشورهای متخاصم است یا کره جنوبی. اگر کشتی متعلق به کره باشد پس از گذراندن مراحل قانونی آزاد خواهد شد.»

گارد ساحلی یمن که بخشی از وزارت کشور حوثی‌ها به شمار می‌رود در بیانیه‌ای اعلام کرد هر سه شناور که نزدیک جزیره عقبان تصرف شده‌اند به بندر صلیف یمن انتقال پیدا کرده‌اند. در این بیانیه آمده است این شناورها بدون مجوز وارد آب‌های یمن شده بودند.

وزارت خارجه کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بود عصر روز یکشنبه ۱۷ نوامبر / ۲۶ آبان یک کشتی لایروب کره‌ای به همراه یک قایق موتوری کره‌ای و یک قایق موتوری سعودی متوقف شده و ۱۶ ملوان از جمله دو ملوان کره‌ای نیز بازداشت شده‌اند.

ائتلاف عربی تحت رهبری عربستان سعودی نیز اعلام کرد این شناورها از جمله قایق «رابغ ۳» و یک دکل حفاری توسط مردان مسلح حوثی ربوده شده‌اند. سخنگوی ائتلاف عربی این اقدام حوثی‌ها را «یک عملیات تروریستی» خواند که به گفته او تهدیدی برای آزادی مسیرهای دریایی و تجارت جهانی است.

طبق اعلام کمپانی کره‌ای «توسعه وونگجین» مالکیت دکل حفاری ربوده‌شده و قایق موتوری کره‌ای متعلق به این شرکت است. قایق رابغ ۳ نیز به شرکت پتروشیمی «پترورابغ» تعلق دارد. براساس اطلاعات منتشر شده توسط «رفینیتیو» از ردگیری کشتی‌ها، قایق سعودی رابغ ۳ به مقصد جده در حرکت بوده و در وضعیت «مانور محدود» قرار داشته است.

براساس ادعای عربستان سعودی شورشیان حوثی که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، پیشتر نیز بارها به کشتی‌های سعودی حمله کرده‌اند. سازمان ملل دو حمله حوثی‌ها به دو نفتکش در باب‌المندب که سال گذشته اتفاق افتاد و همین‌طور حمله به یک شناور حامل گندم در دریای سیاه را تأیید کرده است.

حوثی‌ها کنترل بسیاری از بندرهای یمن را از دست داده‌اند اما هنوز بر بندر حدیده، بزرگ‌ترین بندر این کشور در دریای سرخ و محل پایگاه نیروی دریایی این گروه، مسلط‌ اند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و شورشیان حوثی از ابتدای جنگ داخلی یمن تاکنون مقابل هم جنگیده‌اند. جمهوری اسلامی اصلی‌ترین حامی حوثی‌های یمن است. مقامات ارشد عربستان سعودی و شیعیان حوثی اخیرا از مذاکرات دو طرف برای پایان دادن به جنگ پنج ساله در یمن خبر داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.