ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس حراست دانشگاه تهران: شمار دانشجویان دستگیر‌شده روشن نیست، ۹ تن آزاد شده‌اند

اسماعیل سلیمانی، رئیس حراست دانشگاه تهران ادعا کرده که درباره شمار دانشجویان بازداشتی «بزرگنمایی» شده است، اما گفته که خود نیز شمار دقیق بازداشتی‌های این دانشگاه و نهاد بازداشت‌کننده آنها را نمی‌داند.

به گفته رئیس حراست دانشگاه تهران، ۹ تن از دانشجویان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات اخیر آزاد شده‌اند. اسماعیل سلیمانی ادعا کرده که درباره تعداد دانشجویان بازداشتی «بزرگنمایی» شده است، اما گفته که خود نیز شمار دقیق بازداشتی‌های این دانشگاه و نهاد بازداشت‌کننده آنها را نمی‌داند.

صحنه ای از اعتراضات سراسری در دانشگاه تهران

شورای صنفی دانشجویان کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که در تجمع دانشجویان دانشگاه تهران در عصر روز دوشنبه ۲۷ آبان، با نزدیک شدن به ساعات تاریکی شب، چندین آمبولانس حاوی نیروهای لباس شخصی وارد دانشگاه شدند و شماری از دانشجویان را دستگیر و داخل آمبولانس کردند.

نیروهای امنیتی در ادامه تنها در منتهی به خیابان ۱۶ آذر را برای خروج از دانشگاه باز کردند، باقی دانشجویان را از آن در از دانشگاه بیرون ‌راندند، و سپس تعدادی از دانشجویان را نیز بیرون از دانشگاه دستگیر کردند.

این تشکل دانشجویی آمار بازداشت‌شدگان عصر دوشنبه در دانشگاه تهران را ۴۰ تا ۵۰ نفر عنوان کرده و گفته است پنج تن از آن‌ها از دانشجویان دانشگاه علامه بودند و از هویت آن‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست. همچنین پنج نفر دیگر از دانشجویان دانشگاه علامه خارج از تجمع بازداشت شده‌اند.

رئیس حراست دانشگاه تهران به ایلنا گفته است در ارقام دستگیری‌ها بزرگنمایی شده است. او به‌عنوان «شاهد» ماجرا گفته است:

«هنوز آمار کاملی وجود ندارد، چرا که بعضا افرادی مراجعه می‌کنند و اعلام می‌کنند که آشنایانشان دستگیر شده است. بعد از بررسی متوجه می‌شویم این اسامی که می‌گویند جزو بازداشتی‌ها نیستند و در خوابگاه بوده‌اند.»

او اما درباره آمار دانشجویان بازداشتی و نهاد بازداشت‌کننده آنها اطلاع دقیقی نداشت: «در حال حاضر آمار دقیقی به ما هم داده نمی‌شود و ما نمی‌دانیم ضابط دانشجو چه کسی بوده و کجا دستگیر شده است؛ خیلی از آنهایی که دستگیر شده‌اند ممکن است که بازداشت باشند و هنوز به مرحله بازپرسی و دادسرا نرسیده باشند».

شورای صنفی دانشجویان کشور نوشته است که برخی دانشجویان دستگیر شده به زندان فشافویه و شماری نیز به زندان اوین منتقل شده‌اند.

این شورا افزوده در سه روز گذشته نهادهای امنیتی با بسیاری از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها تماس تهدیدآمیز گرفته و گفته‌اند اگر در محیط دانشگاه دیده شوند دستگیر خواهند شد. همچنین مأموران امنیتی برای بازداشت شماری از دانشجویان به خانه‌های آن‌ها رفته‌اند.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران روز پنجشنبه ۳۰ آبان خبر بازداشت تعدادی از دانشجویان این دانشگاه را تائید کرده است.

در روزهای اخیر اعتراض‌های گسترده‌ای پس از افزایش قیمت بنزین روی دادند که فراسوی اعتراض ساده به گرانی رفت و بیش از ۱۰۰ شهر ایران را در برگرفت. مقابله حکومت با آن تا کنون به جان باختن بیش از ۱۰۰ تن انجامیده است.

بنا به آمار رسمی جمهوری اسلامی، بیش از یک‌هزار تن در پی این اعتراض‌ها بازداشت شده اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Nasim

    عباس میلانی: البته شتاب و گستردگی تحولات هم دو سال قبل کمتر از الان بود. دو سال قبل، اعتراضات عمدتا در شهرهای کوچک بود ولی الان شهرهای بزرگ هم درگیر اعتراضات‌ هستند. به هر حال این سرکوب چشمگیر، موجب حل شدن بحران در ایران نخواهد شد. شما هر تصویری از رهبری جامعه ایران داشته باشید، به ترکیبی ناخوانا با ترکیب جامعه ایران می‌رسید. زنان۶۰ درصد فارغ‌التحصیلان جامعه ایران را تشکیل می‌دهند. بیش از ۶۰ درصد این جامعه هم زیر ۳۵ سال سن دارد. ولی یک مشت مرد عمامه‌به‌سر، با میانگین سنی بالای ۷۰ سال، نشسته‌اند درباره مملکت تصمیم می‌گیرند. مملکت مال روحانیت نیست، متعلق به مردم ایران است. به امام جمعه‌ شیراز که گفته مردم چه کاره‌اند که می‌گویند آخوند باید برود، باید گفت مردم همه‌کاره‌اند و شما هیچ‌کاره‌اید. شما در صورتی در قدرت هستید که مردم شما را بخواهند. اگر مردم شما را نخواهند، مرخصید.