ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بندر ام قصر عراق فعالیت خود را از سر گرفت

در همان حال آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق تاکید کرد که راه برون‌رفت از بحران «بزرگ» فعلی در عراق تسریع در اتمام دو قانون انتخابات است.

نیروهای امنیتی سرانجام بعد از پنج روز موفق شدند بندر ام قصر در نزدیکی بصره را باز کنند. فعالیت بندر اما همچنان مختل است. در همان حال آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق تاکید کرد که راه برون‌رفت از بحران فعلی در عراق تسریع در اتمام دو قانون انتخابات است.

بندر ام قصر: از طریق این بندر گندم و غلات و دانه‌های روغنی و شکر وارد عراق می‌شود (عکس: آرشیو)

خبرگزاری رویترز، جمعه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر به نقل از منابعی که در بندر استراتژیک ام قصر در نزدیکی بصره در اختیار دارد گزارش داد برای نخستین بار بعد از پنج روز که از انسداد راه‌های منتهی به این بندر توسط معترضان عراقی می‌گذرد، کارکنان بندر موفق شدند اقلام غذایی و کالاهای اساسی را از کشتی‌ها تخلیه و به بصره منتقل کنند. بر همین اساس فعالیت بندر اما هنوز کاملاً از سر گرفته نشده است.

در همان حال آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیان عراق در بیانیه‌ای کوتاه که امروز در خطبه جمعه در صحن کربلا قرائت شد تاکید کرد که راه برون‌رفت از بحران فعلی در عراق تسریع در اتمام دو قانون انتخابات و کمیسیون عالی مستقل انتخابات است.

در اعتراضات عراق که از یکم اکتبر سال جاری با درخواست مقابله با فساد اقتصادی و بهبود وضع معیشتی و وضع اشتغال و در اعتراض به خدمات دولتی ناکافی آغاز شده دست‌کم ۳۲۰ نفر کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند. معترضان خواهان تغییر نظام سیاسی عراق از پارلمانی به ریاستی و پایان سهمیه‌بندی مشاغل پردرآمد برای احزاب سیاسی‌‌اند.

سیستانی در بیانیه کوتاه خود از شرایط کنونی عراق به عنوان یک «بحران بزرگ» یاد کرد و گفت:

«ما تأکید می‌کنیم که تسریع تصویب قانون انتخابات پارلمانی و کمیساریای عالی انتخابات برای غلبه یافتن بر بحران بزرگی که عراق با آن روبروست اهمیت بسیار دارد.»

مرجع تقلید شیعیان عراق در ادامه این پیام مجدداً بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و دوری از خشونت و پرهیز از تخریب اماکن عمومی و حرمت خونریزی تاکید کرد.

رویترز می‌نویسد آیت‌الله سیستانی هرچند که در امور سیاسی معمولاً دخالت نمی‌کند، اما در افکار عمومی عراق تأثیرگذار است و به همین سبب هنگام وقوع بحران‌های بزرگ در کشور وارد عمل می‌شود.

در دو هفته گذشته معترضان عراقی به نافرمانی مدنی روی آورده‌اند.

معترضان در روزهای گذشته بارها بندر ام قصر را مسدود کرده بودند. آخرین بار دوشنبه ۱۸ نوامبر. از طریق این بندر گندم و غلات و دانه‌های روغنی و شکر وارد عراق می‌شود. انسداد بندر ام قصر ممکن است بحران های معیشتی در این کشور را تشدید کند و قیمت اقلام غذایی را افزایش دهد.

یکشنبه گذشته هم معترضان عراقی پل احرار، پل جمهوریه و پل سنک در بغداد را به تصرف خود درآورده بودند. این پل‌ها میدان التحریر را به منطقه سبز بغداد که وزارتخانه‌ها و سفارتخانه‌ها در آنجا قرار دارند مرتبط می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.