ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قاضی فدرال آمریکا: جیسون رضاییان ۱۸۰ میلیون دلار غرامت از ایران بگیرد

به گفته قاضی صادر‌کننده این حکم، «گروگان‌گیری جیسون رضاییان و شکنجه او» برای داشتن اهرم فشار در مذاکرات با آمریکا «بسیار ظالمانه» بوده و «مستحق مجازات بازدارنده» است.

جیسون رضاییان، خبرنگار پیشین واشنگتن پست در ایران و خانواده‌اش بر اساس حکم یک قاضی فدرال آمریکا می‌توانند ۱۸۰ میلیون دلار غرامت از ایران بگیرد.

جیسون رضاییان

رضاییان و خانواده‌اش در شکایت از جمهوری اسلامی، خواستار دریافت غرامت یک میلیارد دلاری شده بودند؛ یک میلیارد دلار خسارت بابت به گروگان گرفته شدن و جلوگیری از تکرار آن در مورد دیگران: درخواست غرامت یک میلیارد دلاری جیسون رضاییان به دلیل بازداشت و زندانی شدن در ایران

به گزارش واشنگتن پست، قاضی صادر‌کننده این حکم با انتقاد از رفتار تهران با جیسون رضاییان گفته است:

«گروگان‌گیری جیسون رضاییان و شکنجه او برای داشتن اهرم فشار در مذاکرات با آمریکا بسیار ظالمانه بوده و مستحق مجازات بازدارنده است.»

قاضی ریچارد جِی لئون، قاضی فدرال آمریکا، اواخر روز جمعه ۲۲ نوامبر/ اول آذر در مورد حکم پرونده رضاییان توضیح داده و گفته است که مقامات ایران چگونه به این روزنامه‌نگار بی‌‌خوابی داده‌اند، مراقبت‌های پزشکی را از او دریغ کرده‌اند و او را در دوران بازداشت و حبس مورد سوء‌استفاده قرار داده‌اند:

«ایران جیسون را به توقیف و تهدید کرده بود که او را به قتل خواهد رساند. هدف از این کار هم وادار کردن ایالات متحده به آزادی زندانیان ایرانی به عنوان شرط آزادی جیسون بود.»

خبرآنلاین اما در باره این حکم نوشته است که این قاضی فدرال در جریان شکایت جیسون رضاییان و خانواده‌اش از ایران به خاطر بازداشت و شکنجه به اتهام جاسوسی که انتقادات بین‌المللی را در پی داشت، این حکم پرداخت غرامت را به خبرنگار واشنگتن پست و خانواده‌اش داده است.

جیسون رضاییان بعد از ۱۸ ماه (۵۴۴ روز) بازداشت در جریان توافقی میان واشنگتن و تهران بعد از توافق هسته‌ای (برجام)، همزمان با چند زندانی ایرانی-‌آمریکایی دیگر در جریان مبادله گروهی با زندانیان ایرانی‌تبار در آمریکا، از زندان آزاد شد.

آزادی او در روز ۱۶ ژانویه سال ۲۰۱۶ همزمان بود با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در وین برای قرائت بیانیه اجرایی شدن توافق هسته‌ای.

    جمهوری اسلامی با وجود دریافت کیفرخواست از طریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکا در ایران است، هرگز به شکایت جیسون رضاییان پاسخ نداد.

    در جلسه دادگاه نیز وکیل یا نماینده‌ای از سوی جمهوری اسلامی حضور نداشت.

    رضاییان ۴۳ ساله از مادری آمریکایی و پدری ایرانی در آمریکا متولد شده و به اصطلاح دوتابعیتی است.

    او روز ۳۱ تیر ۹۳ در تهران به اتهام «جاسوسی» همراه با همسرش دستگیر شد. همسر او با قرار وثیقه آزاد شد.

    رضاییان در چهار جلسه در پنجم و ۱۸ خرداد، ۲۲ تیر و ۱۹ مرداد ۹۴ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به‌طور غیرعلنی محاکمه شد. او به «جاسوسی از طریق جمع‌آوری تصمیمات کشور درباره مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم» متهم شده بود.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.