ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل کوتاهی در مدیریت اعتراضات با مخالفت خامنه‌ای متوقف می‌شود

مطهری اعلام کرد که طرح استیضاح رحمانی‌فضلی را تاکنون ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس امضا کرده‌اند. او گفت ممکن است برخی مقامات یا نهادها مخالف طرح استیضاح وزیر کشور باشند.

علی مطهری اعلام کرد که ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر کشور به‌دلیل کوتاهی در مدیریت اعتراضات اخیر در کشور را امضا کرده‌اند. او گفت این طرح در صورت مخالفت رهبر جمهوری اسلامی متوقف می‌شود.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور جمهوری اسلامی

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و از امضاکنندگان طرح استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر کشور تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد و تا آخرین لحظه ۱۹ نفر از نمایندگان مجلس آن را امضا کرده‌اند که ممکن است شمار امضاها افزایش یابد.

مطهری گفت: «اصلی‌ترین محور استیضاح وزیر کشور به حوادث اخیر کشور برمی‌گردد. وزیر کشور مسئول اصلی اجرای تصمیم شورای هماهنگی سران قوا بوده ولی مقدمات و تمهیدات لازم برای آن را فراهم نکرد و در نتیجه آسیب جدی به نظام جمهوری اسلامی و همچنین خسارات جانی و مالی به مردم وارد شد.»

مطهری با بیان این‌که وزیر کشور «مدیریت خوبی در ماجرای اتفاقات اخیر نداشت» افزود: «ایشان قبل از اجرای طرح تمهیدات لازم را فراهم نکرد، برای آغاز اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین هم برنامه درستی نداشت. ایشان هم مردم را غافلگیر کرد و هم بسیاری از مسئولان را و به نوعی همگان را مقابل عمل انجام شده قرار داد.»

اعتراضات سراسری در ایران در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی نرخ بنزین جمعه ۲۴ آبان در اهواز آغاز شد و به سرعت به بیش از ۱۰۰ شهر بزرگ و کوچک ایران سرایت کرد و در پی آن اینترنت در ایران به‌طور کامل قطع شد. عفو بین‌الملل شنبه ۲ آذر / ۲۳ نوامبر اعلام کرد که بر اساس گزارش‌هایی که دریافت کرده و طبق اطلاعات موثقی که به‌دست آورده است نیروهای امنیتی در ایران دست‌کم ۱۱۵ معترض را کشته‌اند. این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است «شمار واقعی قربانیان بیشتر است» و تحقیقات خود را در این زمینه ادامه می‌دهد.

علی مطهری درباره مخالفت با طرح استیضاح وزیر کشور گفت: «استیضاح‌ها همواره ممکن است مخالفانی داشته باشد، بنابراین این احتمال وجود دارد که برخی مقامات یا نهادها مخالف طرح استیضاح وزیر کشور باشند ولی مجلس و نمایندگان به وظیفه خودشان عمل خواهند کرد. افرادی که طرح استیضاح را امضا کرده‌اند افراد استواری هستند که امضای خود را پس نخواهند گرفت، بنابراین امیدوارم که این استیضاح انجام شود مگر این‌که مقام رهبری مخالفت کنند که در این صورت با اعلام مخالفت ایشان، ما (نمایندگان خواستار استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی) هم موضوع استیضاح وزیر کشور را ادامه نخواهیم داد.»

روز گذشته، یکشنبه ۳ آذر، احمد مازنی، عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی از طرح استیضاح وزیر کشور خبر داد. مازنی گفت: «رحمانی فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت است. حوادث اخیر نشان می‌دهد ایشان تمهیدات اجتماعی و امنیتی لازم برای اجرای طرح افزایش قیمت بنزین را فراهم نکرده بود.»

پیش از این در روز دوشنبه ۲۷ آبان حسین مقصودی، نماینده سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز از جمع‌آوری ۳۷ امضای نمایندگان برای استیضاح حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به‌دلیل ضعف در مدیریت اجرایی و وضعیت اقتصادی کشور خبر داده بود اما عبدالرضا مصری، نائب رئیس مجلس گفته بود، هیچ سئوال و استیضاحی از رئیس‌جمهور تحویل هیئت رئیسه نشده و تا چیزی هنوز محقق نشده حتی عنوان استیضاح هم غلط است.

گروهی از نمایندگان مجلس در حالی برای استیضاح وزیر کشور امضا جمع می‌کنند که تصمیم گرانی ناگهانی بنزین را سران سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه گرفتند و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز یکشنبه ۲۶ آبان در نخستین واکنش خود به اعتراضات مردمی، با حمایت از تصمیم فراقانونی «سران قوا» برای افزایش قیمت بنزین، اعتراضات را «کار اشرار، کینه‌ورزان و انسان‌های ناباب» جلوه داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.