ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

به گفته معاون اطلاعات سپاه، خامنه‌ای از خواست معترضان برای استعفای سران قوا بیمناک بوده است

از ۲۴ تا ۲۶ آبان چه اتفاقی افتاد که خامنه‌ای برای نخستین بار مسئولیت پذیرفت؟ حسین نجات می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی از ارتقای مطالبات معترضان وحشت داشت.

 ۲۴ آبان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس تصمیم فراقانونی سران قوا قیمت بنزین را ۳۰۰ درصد افزایش داد. با آغاز اعتراضات در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس با توپ پر به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. از ۲۴ تا ۲۶ آبان چه اتفاقی افتاد که خامنه‌ای تصمیم گرفت برای نخستین بار مسئولیت بپذیرد؟ حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه و یکی از نزدیک‌ترین افراد امنیتی به خامنه‌ای تلویحاً اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی از ارتقای مطالبات معترضان و درخواست آن‌ها برای استعفای سران سه قوه بیمناک بود.

محمد حسین‌زیبایی‌نژاد معروف به حسین نجات در بیت رهبری (عکس: آرشیو)

علی خامنه‌ای صبح یکشنبه ۲۶ آبان در جلسه درس خارج فقه خود چندین بار به تأکید یادآوری کرد که در موضوع افزایش قیمت بنزین «سررشته» ندارد و با این‌حال از تصمیم سران قوا دفاع می‌کند:

«وقتی یک چیزی مصوبه سران کشور هست، آدم باید با چشم خوش‌بینی به او نگاه کند، بنده در این قضیّه سررشته ندارم یعنی تخصّص این کار را ندارم، گفتم هم به آقایان... من هم که صاحب‌نظر نیستم در این قضایا؛ گفتم من صاحب‌نظر نیستم لکن اگر سران سه قوّه تصمیم بگیرند، من حمایت می‌کنم... گفتم من صاحب‌نظر نیستم در این قضیّه لکن... مسئولین کشور تصمیم گرفتند.»

به گزارش روابط عمومی سپاه استان مرکزی، حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه سه‌شنبه ۵ آذر در سخنانی که در جمع بسیجیان استان مرکزی در اراک ایراد کرد اعلام کرد که با بالا گرفتن اعتراضات و سرایت آن از اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز به سایر شهرهای ایران در فاصله بین ۲۴ تا ۲۶ آبان رهبر جمهوری اسلامی به این جمعبند رسید که اگر مسئولیت مصوبه فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین را به عهده نگیرد، ممکن است کار بالا بگیرد و به خواست تغییر نظام سیاسی در ایران بینجامد. نجات گفت:

«مقام معظم رهبری تصمیم گرفتند از تصمیم سران قوا حمایت کنند چراکه اگر این کار را انجام نمی‌دادند دیگر تصمیم‌ها به کف خیابان‌ها می‌آمدند. اگر تصمیم‌های کف خیابانی ادامه پیدا می‌کرد سوء‌استفاده‌کنندگان [معترضان] خواسته‌های بعدی خود را استعفای سران قوا، استعفای مجلس و فروپاشی انقلاب به خیابان‌ها می‌آوردند، بنابراین در اینجا رهبری با بصیرت و هوشمندی فضا را مدیریت کردند و این پاسخ کسانی است که دلیل حمایت رهبری از سهمیه‌بندی را می‌پرسند.»

بعد از اعلام حمایت خامنه‌ای، نمایندگان مجلس شورای اسلامی عقب نشستند و طرح دوفوریتی خود برای لغو قیمت بنزین را از دستور خارج کردند. علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی گفته بود:

«ایشان [خامنه‌ای] مسئولیت این تصمیم را پذیرفتند و خودشان را در معرض انتقادات قرار دادند.»

حسین نجات در ادامه سخنان خود در جمع بسیجیان گفت:

«بسیاری از تصمیمات روزانه در کشور انجام می‌شود که اصلا مقام معظم رهبری در آنها ورودی پیدا نمی‌کند ولی این تصمیم سران قوا جنس دیگری داشت، بنابراین رهبری به موقع توطئه دشمنان را برطرف کردند.»

 محمد حسین زیبایی‌نژاد معروف به «حسین نجات» پیش از این فرمانده سپاه «ولی امر» بود که مسئولیت حفاظت از رهبر جمهوری اسلامی را به عهده دارد. او که پیشنهاد حصر رهبران نهضت سبز را مطرح کرده بود، در دی ۹۵  به جانشینی رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد.

رهبر جمهوری اسلامی دو روز بعد از اعلام حمایت از تصمیم سران قوا  در پنجمین روز اعتراضات، معترضان را با دشمنی اشغالگر یکسان دانست و اعلام پیروزی کرد. ابعاد سرکوب و کشتار هنوز مشخص نیست. عفو بین‌الملل شامگاه دوشنبه ۴ آذر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در درگیری مأموران امنیتی با معترضان دست‌کم ۱۴۳ نفر کشته شده‌اند و اغلب کشته‌شدگان نیز با سلاح گرم به قتل رسیده‌اند. در جریان این اعتراضات حدود ۵ هزار نفر بازداشت شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • انوشا

    شاه از کف خیابان نبود, خاندان دزد و جنیاتکار "پهلوی" سواد کوهی بودند. آمدند و نام "پهلوی" را از یک خانواده ایرانی دیگر دزدیدند و به "نام" خود کردند. آن "عاری از مهر" پست فطرت, بیشرف (که امیدوارم مانند پدرش گور به گور شود) نیز اگر "لطف" داشت برای خود لقب "شاه شاهان" و "مهر آریایی" و شکر خوری هایی از این قابل را استفاده نمی کرد. اتفاقا مردم خیلی خوب هم می فهمیدند و میفهمند. به نظر می رسد که شاید این فقط شما باشید که جریانی به این سادگی را نمی فهمید و هنوز در این مورد مقداری نفهمید.

  • Rshn

    بحث فلسفی نمی‌خوام بکنم . ولی در واقع مگه شما ها با همین تصمیمات کف خیابانی به روی کار نیومدی . مگر اساس جمهوری کف خیابون نیست ؟؟ نتیجه علمی :شاه که به قول شما طاغوت بود و کاخ نشین از کف خیابون بود ‌. شاه از سر لطفش نمی‌گفت من ‌ . می‌گفت ما . نه از سر غرور . مردم نمی‌فهمیدند که شاه اونارو هم با خودش می‌بیند . شما مدعیان کف خیابون و مردم کاخ نشین

  • صديق

    در كدام قانون در مورد تصميم گيري سران قوا در مورد نحوه اداره امورات كشور و از جمله چنين تصميمي كه بطور روشن به مجلس مربوط ميشود صحبت شده است؟ سران قوا مگر ميتوانند در امور مردم تصميم گيري كنند؟ همين كه جزيي از سران هستند يعني بالاتر از هر قوه وقانون اساسي هستند؟شوراي امنيت كشور مگر ميتواند دائم در امور ريز ودرشت مملكت وارد شود و بدعت بگذارد و وشرايط و قوانين وتصميمات ويژه بگيرد ،نقش نهاد هاي انتخابي (به اصطلاح انتخابي) اصلاً بي معني شده است،با خبر يك يادداشت رهبر در مورد مخالفت نكردن (آنهم نه قرائت مضمون يادداشت)مجلس خود را كنار ميكشد،همه نمايندگان از موافق تا مخالف.

  • حسین

    عجب توجیه ابلهانه و کودکانه ای ؟؟!! ظاهرا جناب رهبر در این ارتباط کاملا موفق بودن چون مردم بجای برکناری روسای سه قوه، بطور مستقیم خواهان برکناری خود ایشان و برچیدن سیستم آلوده ج.ا. شدن

  • طاهر

    معترضان كه خواستي بالاتر از اين داشتند و خواستار بركناري خود رهبر بودند،ايشان چرا اينقدر فروتني دارندو به خود اشاره اي نميكنند؟ چه كسي اصلاً به سران قوا اهمييتي داد در اين تظاهرات؟ سران قوا،بزرگان حاكمييت و خود رهبر هم آشكارا عامل ومجري دستورات وبرنامه هايي هستند مربوط به آن نهادي كه هم پول دارد هم زور دارد هم رسانه دارد هم دادگاه دارد هم مجلس دارد هم وزير تعيين ميكند هم وكيل انتخاب ميكندهم ارزشها را تعيين ميكند ... و هم از پشت پرده همه اين عروسكها را به موقع تكان ميدهد تا نمايش بخوبي اجرا شود ولي چند سالي است كه اين نمايشات ديگر جذبه اي حتي براي عوام هم ندارد و نقش حقيقي بازيگران را ديگر كسي جدي نميگيرد .

  • معترض دربدر

    جناب کاوه عزیز و گرامی باکمال احترام متوجه طنز تلختان هستم. ولی جسارتن عرض میکنم که رهبر از این غلط ها نمیکند. در واقع رهبر شرایط را طوری هدایت و رهبری میکند که هرگز کار باینجا ها نکشد. با پوزش از شما و خوانندگان جسارتن عرض میکنم ایشان و کل روحانیت بویژه ٱخوند جماعت لایق تٓه برشدن هم نیست، رهبر! که چه عرض کنم.

  • کارو

    ایشان «متخصص» نیست، ولی متخصان را می تواند زندانی و اعدام و کشتار کند. ایشان «صاحب نظر» نیست، ولی صاحب نظران زیادی را اعدام و زندانی کرده است. رهبر به همین می گویند!