ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تطمیع بسیجیان به قصد ترمیم شکاف در پیاده‌نظام ولایت

اعتراضات آبان ۹۸ فصل تازه‌ای در سازمان بسیج رقم زد: مشارکت در سرکوب حاشیه‌نشینان فقیر به وعده دسترسی به «موجودی زمین». نشانه‌هایی از مخالفت‌ها مشاهده می‌شود.   

نشانه‌هایی از مخالفت‌ها در سازمان بسیج با حمایت خامنه‌ای از مصوبه سران قوا برای افزایش بنزین مشاهده می‌شود. ابتدا حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه از برخی مخالفت‌ها در صفوف بسیجی‌ها با تصمیم خامنه‌ای خبر داده بود، سپس احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی در هشدار به بسیجیان سخنانی گفت و خود خامنه‌ای هم در دیدار با بسیحیان تعریف دیگری از «مستضعف» ارائه کرد که از تطمیع پیاده‌نظام ولایت و وعده «دسترسی به موجودی زمین» به بسیجی‌ها نشان داشت.

نیروی ضد شورش بسیج (عکس: محمد حسن‌زاده در تسنیم)

۲۴ آبان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس تصمیم فراقانونی سران قوا قیمت بنزین را ۲۰۰ درصد افزایش داد. با آغاز اعتراضات در شهرهای اهواز، مشهد، سیرجان و شیراز و سپس سرایت آن به سایر شهرهای ایران بسیاری از نمایندگان مجلس به افزایش قیمت بنزین حمله کردند و به دنبال این حمله، فراکسیون امید مجلس نیز دو طرح درباره لغو افزایش قیمت بنزین تهیه کرد اما با سخنرانی خامنه‌ای در ۲۶ آبان در حمایت از تصمیم سران قوا، مجلس عقب نشست. طرح دو فوریتی نمایندگان برای تک‌نرخی شدن بنزین مجدداً به جریان افتاده است، اما بعد از سرکوب‌هایی بی‌سابقه که دامنه آن هنوز معلوم نیست.

به گزارش ایرنا، احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی چهارشنبه ۶ آذر در سخنانی که به مناسبت هفته بسیج ایراد کرد، از مخالفت گروهی از بسیجیان با حمایت خامنه‌ای از مصوبه سران قوا خبر داد:

«در ماجرای اخیر افزایش بهای بنزین برخی افراد که عشق آنها به رهبر معظم انقلاب اسلامی جای تردید ندارد مساله‌دار شدند زیرا گفتند که چرا رهبری از این کار حمایت کرده‌اند. مقام معظم رهبری با سبک اجرای افزایش بهای بنزین موافق نبودند اما اگر ایشان موضع‌گیری نمی‌کردند فتنه استکبار و صهیونیسم دو روزه جمع نمی‌شد.»

حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه سه‌شنبه ۵ آذر در سخنانی که در جمع بسیجیان استان مرکزی در اراک ایراد کرد در پاسخ به مخالفان حمایت خامنه‌ای از سهمیه‌بندی بنزین در صفوف بسیج گفت با بالا گرفتن اعتراضات در فاصله بین ۲۴ تا ۲۶ آبان رهبر جمهوری اسلامی به این جمعبند رسید که اگر مسئولیت مصوبه فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین را به عهده نگیرد، ممکن است کار بالا بگیرد و به خواست استعفای سران سه قوه و تغییر نظام سیاسی در ایران بینجامد.

علم‌الهدی در ادامه سخنانش در جمع بسیجیان با انتقاد از اینکه «باورمندی برخی از افراد حزب‌اللهی به ولایت ضعیف است» در هشدار به بسیجیان منتقد خامنه‌ای گفت:

«اگر قشر بسیج در عرصه باورمندی به ولایت بالا نباشد، در آن وابستگی به ولایت به عنوان یک جریان جدی و قطعی دینی مطرح نباشد و فقط در حد دوستی باشد با توجه به اینکه به عاطفه و احساس هیچ اطمینانی نیست ممکن است با فتنه دشمن همه مثل یک بمب منفجر و پراکنده شوند.»

همزمان با سهمیه‌بندی بنزین یارانه جدیدی با عنوان «حمایت معیشتی» نیز به وجود آمد که قرار است بین ۶۰ میلیون نفر توزیع شود. اما محروم‌ترین قشرها از جمله کارگران از این یارانه بی‌نصیب مانده‌اند. خاستگاه اعتراضات آبان ۹۸ هم در حومه شهرها بود. جنوب اهواز و شیراز و همچنین ملارد، بهارستان، شهر قدس و اسلامشهر در حومه تهران کانون درگیری بسیج و مأموران امنیتی با معترضان بود. در این مناطق قشرهای «آسیب‌پذیر» سکونت دارند. علی خامنه‌ای چهارشنبه ۶ آذر در دیدار با بسیجیان تلاش کرد تعریف دیگری از «مستضعف» ارائه دهد و حساب بسیج را از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه جدا کند. خامنه‌ای گفت:

«اسم شما نیروی مقاومت بسیج مستضعفین است. مستضعفین چه کسانی هستند؟ برخی مستضعفین را به اقشار آسیب‌پذیر معنا می‌کنند. قرآن می‌گوید مستضعفین یعنی ائمه و پیشوایان بالقوه‌ عالَم بشریت و کسانی که وارثان همه‌ موجودی زمین خواهند بود.»

دسترسی به «موجودی زمین» جز با گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه و «نظم‌بخشی اقتصادی» در داخل میسر نیست. به این ترتیب با اعتراضات آبان ۹۸ نیز بسیج وارد مرحله تازه‌ای می‌شود: مشارکت در سرکوب حاشیه‌نشینان فقیر به وعده دسترسی به «موجودی زمین».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • وقتی همه خوابیم.....

    ▪️چند نکته به نقل از منبع موثق (سرهنگ تمام آماد و پشتیبانی ناجا:) ▪️هرچه از تعداد کشته‌ها شنیده‌اید را چندبرابر کنید. ▪️تعداد کشته‌ها خصوصا در تهران بسیار بالاست و بسیاری از کشتگان فعلا به عنوان بازداشتی ثبت شده‌اند تا با گذشت زمان و کاهش حساسیت‌‌ها به خانواده اطلاع دهند.(بنا به تجربه ۶۷ بعید است). ▪️در یک نمونه مردم در شرق تهران به سمت کلانتری حرکت کرده‌اند و یکی از سربازان با اطلاع از حضور فقط ۵ نفر در کلانتری به پشت‌بام رفته و مردم را به رگبار بسته. جهت حفظ امنیت این سرباز، وی به شهرستاتی دور از تهران منتقل شده. ▪️طرح سرکوب از قبل مهیا بود. کلانتری‌ها پنجشنبه۲۳آبان از بانک ها بازدید و ابلاغیه هشدار اعتراضات پیش‌رو را به مدیر شعب نشان داده و از ایشان امضا گرفته‌اند. ▪️با توجه به محدودیت توان یگان‌ ویژه ناجا، نیروهای سپاه و گردان های بسیج از همان ابتدا با لباس‌های ناجا وارد عمل شده‌اند. ▪️فرماندهی میدان از بدو تظاهرات بر عهده فرماندهان سپاه بوده ▪️عمده کشتارها توسط یگانهای امنیتی سپاه و بسیج صورت‌گرفته و این نیروها با قصد کشت شلیک می‌کرده‌اند ▪️یگان‌های زرهی سپاه جهت حضور در خیابان‌ها آماده‌باش بوده‌اند که با قطع اینترنت و فروکش کردن خیابان به اجرا در نمی‌آید. ▪️محل خدمت پرسنل ناجا که اقدام به تیراندازی کرده‌اند تغییر کرده‌است تا امکان شناسایی ایشان توسط مردم به حداقل رسیده و امنیتشان حفظ شود. ▪️تعداد تلفات قوای سرکوب به نسبت اعتراضات گذشته بسیار بالاست لذا جهت جلوگیری از تخریب روحیه پرسنل و همچنین افزایش روحیه مردم این آمار محرمانه‌است و اعلام نمیگردد ▪️نیروهای امنیتی از بدو تظاهرات در بیمارستان‌ها حضور داشته‌ و اوضاع را کنترل میکرده‌اند. به دستور ایشان اجساد کشته شدگان بلافاصله از بیمارستان‌ها به سردخانه‌های تحت کنترل وزارت کشور منتقل شده‌ است. دستگیری مراجعین مجروح یکی دیگر از اقدامات ایشان بوده. ▪️در جریان اشغال کلانتری‌ها تعداد قابل توجهی اسلحه به دست مردم افتاده ▪️اسلحه‌خانه‌های یگان‌های نیروهای مسلح از کنترل مستقیم دژبانی خارج و تحت کنترل حفاظت اطلاعات یگان مربوطه‌است ▪️پیش بینی قوای سرکوب این است که در موج بعدی تظاهرات استفاده از قوای زرهی حتمی‌است ▪️به حساب بانکی پرسنل ناجا(و حتما سپاه و بسیج) در همین هفته‌ای که گذشت پاداش نقدی واریز شده‌است (علی‌الحساب سرکوب و کشتار) *پایان نقل قول* ▪️اما ارزیابی شخصی خودم ضمن صحبت با این شخص چنین است: ▪️ناجا به شدت سرخورده و فرسوده‌است ▪️پرسنل ناجا بسیار سعی دارند در اجتماعات و مابین دوست و آشنا،سپاه و بسیج را به عنوان متولی اصلی سرکوب معرفی کنند و از نقش خود بکاهند ▪️پدر یکی از افسران یگان ویژه که از اقوام است به طرزعجیبی از ابتدای این هفته در حال سرزدن به فامیل و مبری کردن نقش فرزند خود و ناجا در سرکوب‌هاست ▪️جالب اینکه پسرش طی تظاهرات ۸۸ مجروح و یک ماه در بیمارستان بستری بود ▪️اما منظور از این توضیحات این است که ترس سرتاپای رژیم را گرفته ▪️تمام این واکنش های از بالا تا پایین رژیم، از خامنه‌ای گرفته تا آن مفسر قرآن در شبکه یک تلوزیون، فقط و فقط از سر ترس و وحشت است و لاغیر ▪️یکی از دلایل کشتار وسیع با گلوله، کارساز نبودن باتوم و روش‌های رعب و وحشت همیشگی یگان‌های ویژه است. ▪️بماند که گستره تظاهرات نفس سرکوب‌گران را نیز گرفت ▪️رژیم بخوبی از قدرت سیل‌ خروش مردم و ناتوانی خود مطلع است لذا تمام تلاش پروپاگاندای او این است که خود مردم به این نکته پی نبرند.