ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نماینده ولی فقیه در سپاه: برای ولایت باید سرباز تأمین کرد نه سربار

حاجی صادقی مخالفت‌ها با حمایت خامنه‌ای با تصمیم سران قوا در افزایش قیمت بنزین را با وقایع حزب جمهوری خلق مسلمان در سال ۵۸ مقایسه کرد.

نشانه‌هایی از مخالفت‌ها در سازمان بسیج با حمایت خامنه‌ای از مصوبه سران قوا برای افزایش قیمت بنزین مشاهده می‌شود. نماینده ولی فقیه در سپاه گفت: سرباز می‌خواهیم و نه سربار.

گور عده‌ای از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ که شبانه دفن شده‌اند. احتمالاً در مریوان (عکس: توییتر معترضان)

حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در سخنانی که شامگاه چهارشنبه ۶ آذر در مدرسه علمیه دارلشفا قم ایراد کرد گفت:

«بدون دخالت در هیچ جناح‌بندی، در نظام ولایی باید برای ولایت سرباز تامین کرد نه سربار، باید در مجلس و ریاست جمهوری و مسئولان دیگر کمی هم به این فکر کنیم، در نظام ولایی حُکم الله عمل می‌کند آن هم حُکمی که ولی فقیه می‌دهد.»

علی خامنه‌ای صبح یکشنبه ۲۶ آبان در جلسه درس خارج فقه خود چندین بار به تأکید یادآوری کرد که در موضوع افزایش قیمت بنزین «سررشته» ندارد و با این‌حال از تصمیم سران قوا برای افزایش قیمت بنزین دفاع می‌کند. این نخستین بار بود که رهبر جمهوری اسلامی مسئولیت پذیرفته است. در همان حال بعد از وقوع اعتراضات گسترده در بیش از یکصد شهر ایران و سرکوب بی‌سابقه این اعتراضات، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در یک اقدام کم‌سابقه چهارشنبه ۶ آذر در سفر به استان آذربایجان شرقی ادعا کرد که او هم مانند مردم از افزایش قیمت بنزین غافلگیر شده است.

در دو روز گذشته از لابلای سخنان نزدیکان خامنه‌ای می‌توان به شکافی که در بسیج به عنوان نیروی سرکوبگر در اعتراضات آبان به وجود آمده پی برد. احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی روز گذشته گفته بود عده‌ای از بسیجیان «مسأله‌دار» شده‌اند و «باورمندی برخی افراد حزب‌اللهی به ولایت ضعیف» است.

حسین نجات، جانشین رئیس اطلاعات سپاه سه‌شنبه ۵ آذر در سخنانی که در جمع بسیجیان استان مرکزی در اراک ایراد کرد در پاسخ به مخالفان حمایت خامنه‌ای از سهمیه‌بندی بنزین در صفوف بسیج گفت با بالا گرفتن اعتراضات در فاصله بین ۲۴ تا ۲۶ آبان رهبر جمهوری اسلامی به این جمعبند رسید که اگر مسئولیت مصوبه فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین را به عهده نگیرد، ممکن است کار بالا بگیرد و به خواست استعفای سران سه قوه و تغییر نظام سیاسی در ایران بینجامد.

حاجی صادقی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران در ادامه سخنانش در مدرسه علمیه دارالشفا قم مخالفت‌ها در صفوف بسیجی‌ها را با رویدادهای سال ۵۸ مقایسه کرد:

«در سال ۵۸ فتنه خلق مسلمان را شاهد بودیم که طی آن عکس حضرت امام برای اولین بار پاره شد، و همه این فتنه را دیدیم، اما زبان‌ها و دست‌هایمان را بسته بودند که حق ندارید هیچگونه عکس العملی نشان دهید، در شرایطی که تا کودتا نیز پیش رفته بود.»

حزب جمهوری خلق مسلمان یکی از احزاب سیاسی ایران و از طرفداران سید محمدکاظم شریعتمداری بود. این حزب خواهان رأی موافق به جمهوری اسلامی در رفراندوم بود اما با گنجاندن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی مخالفت کرد. این مخالفت‌ها سرانجام به رویارویی گسترده این حزب با حکومت تازه تأسیس پس از انقلاب انجامید.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.