ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران

بوی نامطبوعی که سال گذشته در پایتخت منتشر شد، یک بار دیگر تهران را دربرگرفت. احتمالاً به سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها و دی اکسید گوگرد در هوای ناسالم.

به گزارش رسانه‌های داخلی برخی از شهروندان تهرانی گزارش داده‌اند که بوی نامطبوعی که سال گذشته در پایتخت منتشر شد، یک بار دیگر تهران را دربرگرفته است. احتمالاً به سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها و دی اکسید گوگرد در هوای ناسالم.

انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران

۱۱ دی سال گذشته بوی بدی که به بوی گوگرد یا آمونیاک شباهت داشت همه مناطق شهر تهران را در برگرفت. شدت این بو به حدی بود که خیابان‌ها در برخی از مناطق تهران خلوت شده بود. اکنون یک بار دیگر شهروندان تهرانی گزارش داده‌اند که این بوی نامطبوع در سطح شهر منتشر شده است.

 سال گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره ترکیدگی شبکه فاضلاب تهران در میدان انقلاب، آسیب در پالایشگاه تهران، یا زباله به عنوان منشأ این بوی ناخوشایند مطرح شده بود. اما هیچکدام از این حدس و گمان‌ها تأیید نشد. روابط عمومی فاضلاب تهران اعلام کرد هیچگونه ترکیدگی در شبکه فاضلاب شهری مشاهده نشده. آبفا هم گزارش داد در پالایشگاه تهران حادثه‌ای روی نداده است. حتی این احتمال مطرح شد که ممکن است بوی گوگرد ناشی از فعالیت آتشفشان دماوند باشد اما مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی مهندسی زلزله و زلزله‌شناسی این احتمال را رد کرد. فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس هم گفته بود منشاء بوی ناخوشایند «ایستگاه متروی ملت است» که آن هم تأیید نشد.

حسین شهبازی مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  ۱۲ دی  ۹۷ در گفت‌وگو با ایسنا احتمال داد که افزایش دی اکسید گوگرد در هوا سبب انتشار بوی ناخوشایند در همه مناطق تهران شده است.

در شش روز گذشته شاخص آلایندگی در تهران روند صعودی داشت.  دوشنبه ۱۱ آذر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از احتمال افزایش غلطت آلاینده‌ها در جند ساعت آینده خبر داد:

 «با افزایش ابرناکی و گاهی بارش پراکنده در طی روز جاری همچنین عدم وزش باد مؤثر شرایط برای پراکندگی آلاینده‌ها فراهم نمی‌شود و احتمال می‌رود به‌تدریج بر غلظت آلاینده‌ها افزوده شود.»

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای ۲۴ ساعت گذشته پایتخت با میانگین ۱۳۳ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت و کیفیت هوای هم اکنون نیز با میانگین ۱۳۷ همچنان در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

همزمان با انتشار مجدد بوی نامطبوع در تهران، سومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران هم به ریاست انوشیروان محسنی بندپی، استاندار برگزار شد. محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش سازمان حفاظت محیط زیست در این جلسه گزارشی از آلودگی هوای تهران به استاندار ارائه داد. این مقام مسئول سپس اعلام کرد بوی نامطبوع به‌ویژه در مناطق ۱۰ و ۱۱ و ۲ منتشر شده است. رستگاری گفت:

«همکاران ما در حال آنالیز این موضوع هستند تا منشا این بو را پیدا کنند قطعاً اگر نوع آلودگی را تشخیص دهیم در مورد تشخیص منشا آن نیز می‌توانیم گام موثری برداریم.»

بنا بر آمارهای رسمی ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران را خودروها به وجود می‌آورند. مقامات جمهوری اسلامی ادعا کرده‌اند بعد از افزایش قیمت بنزین بر اساس مصوبه فراقانونی سران قوا، مصرف روزانه بنزین ۲۰ میلیون لیتر، یعنی حدود یک پنجم کاهش یافته است. مشخص نیست که چرا با کاهش مصرف بنزین، از حجم آلاینده‌ها کاسته نشده است.  ۲۰ درصد کل بنزین کشور در تهران مصرف می‌شود.

سال گذشته شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که بوی نامطبوع در تهران با غلظت آلاینده‌ها اعم از ذرات معلق کوچکتر از دو و نیم میکرون، ۱۰ میکرون و دی اکسید گوگرد در ارتباط است. آرش حسینی میلانی سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری از پدیده بوی ناخوشایند در تهران به عنوان یک پدیده تازه نام برده بود که می‌بایست به دقت بررسی شود. اما این پدیده تازه نیست. در سال‌های گذشته بارها کانون‌های بوی بد در اطراف فرودگاه امام در جنوب شهر تهران شناسایی شده‌ بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.