ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چرا درویشان گنابادی به زندان‌های شهرستان‌ها منتقل می‌شوند؟

گفت‌وگو با علیرضا روشن

علیرضا روشن، مدیر سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به درویش‌های گنابادی را پوشش می‌دهد، علت انتقال این درویشان از زندان فشافویه را هراس حکومت از همبستگی آنان می‌داند.

حدود ۴۰ نفر از درویشان گنابادی با وجود اینکه نزدیک به یک ماه است در اعتصاب غذا به سر می‌برند، از زندان فشافویه به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند. برخی از خانواده‌های این زندانیان از انتقال آنها به زندان‌های شهرستان‌ها خبر داده‌اند. مدیر سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به درویش‌های گنابادی را پوشش می‌دهد، علت انتقال این درویشان زندانی را هراس حکومت از همبستگی آنان می‌داند.

زندان فشافویه، همچنین مشهور به زندان حسن آباد قم با نام رسمی ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. این زندان در ٣٢ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد
زندان فشافویه، همچنین مشهور به زندان حسن‌آباد قم با نام رسمی ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ. این زندان در ٣٢ کیلومتری جنوب پایتخت قرار دارد

اوایل آبان ماه و در پی اعلام امتناع از غذا خوردن نورعلی تابنده، قطب درویشان گنابادی پس از ترخیص از بیمارستان، بیش از ۷۰ درویش زندانی در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده از سوی نیروهای نیروهای امنیتی برای وی، از روز ۱۲ آبان اعلام اعتصاب غذا کردند که به علت بی اعتنایی مسئولان قضایی و امنیتی زندان به درخواست جمعی درویشان و همچنین عدم رسیدگی پزشکی، شرایط جسمانی بسیاری از آنها رو به وخامت گذاشته است.

بر اساس آخرین خبرهای به دست آمده از این زندانیان، با وجود اینکه درویش زندانی، سعید سلطان‌پور، در پی اعتصاب غذا خون دفع کرده است، مسئولان زندان از اعزام او به بهداری خودداری کرده‌اند.

همزمان جداسازی و انتقال درویشان گنابادی از زندان فشافویه به زندان‌های شهرستان‌ها در چنین شرایطی، نگرانی‌ها درباره وضعیت سلامت این زندانیان عقیدتی را افزایش داده است.

به نوشته کانال تلگرامی کمپین اعتصاب غذای درویشان گنابادی، کسری نوری، دانشجوی فوق لیسانس حقوق و از درویشان گنابادی محبوس در بند امن زندان فشافویه که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب تهران به ۱۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود، همراه با صالح‌الدین مرادی، یکی دیگر از درویشان محبوس در فشافویه به زندان پیربنو شیراز فرستاده شده است که ویژه نگهداری از متهمان جرایم مواد مخدر است.

در خبری دیگر، مجید مرادی و حیدر تیموری، دو درویش گنابادی زندانی توسط نیروهای امنیتی از فشافویه به زندان مرکزی ایلام منتقل شده‌اند.

همچنین به دستور نهادهای امنیتی از ظهر روز سه‌شنبه ۱۲ آذر ماه، ده‌ها درویش زندانی دیگر از زندان مرکزی تهران بزرگ (فشافویه) به زندان‌های شیبان اهواز، قزلحصار کرج، زندان مرکزی خرم‌آباد و دیگر زندانهای سراسر ایران منتقل شده‌اند که بر اساس اعلام سازمان‌های حقوق بشری نه تنها در این زندان‌ها احتمالا اصل تفکیک جرایم برای این زندانیان عقیدتی لحاظ نخواهد شد، بلکه به علت اعتصاب غذای یک‌ماهه این زندانیان از یکسو و کمبود امکانات درمانی در زندان‌ها از سوی دیگر، سلامت و جان این زندانیان با خطر جدی مواجه شده و می‌شود.

علیرضا روشن، شاعر، نویسنده و مدیر سایت مجذوبان نور که در حال حاضر در خارج از ایران به سر می‌برد اما درباره دلایل انتقال درویشان گنابادی از فشافویه به زندان‌های دیگر، به زمانه می‌گوید:

«هراس حکومت از همبستگی جمعی درویشان گنابادی و تداوم اعتصاب غذای دسته جمعی آنها در زندان سبب شد تا نیروهای امنیتی ناچار شوند برخی از این زندانیان را به شهرستان‌ها منتقل کنند.»

بر اساس اخبار رسانه‌ها تاکنون هزاران نفر از شرکت کنندگان در خیزش سراسری آبان ماه از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. شاهدان عینی و منابع خبری از انتقال بخشی از این بازداشت‌شدگان به زندان فشافویه خبر داده‌اند.

علیرضا روشن، شاعر و از فعالان حقوق دراویش

علیرضا روشن به نقل از درویشان گنابادی که در این زندان موفق به ملاقات بازداشت شدگان آبان ماه شده‌اند، آمار آنها را بیش از هزار و ۵۰۰ نفر می‌داند و می‌گوید:

«آن‌طور که درویشان گنابادی گفته‌اند، بازداشت‌شدگان خیزش سراسری آبان ماه در تیپ پنج زندان فشافویه زندانی هستند.»

او همچنین از قول دراویش زندانی خبر از گستردگی به کارگیری شکنجه فیزیکی علیه بازداشت شدگان اخیر در فشافویه می‌دهد:

«نیروهای امنیتی به صورت گسترده بازداشت شدگان اخیر را شکنجه کرده‌اند به حدی که برخی از آنها کور شده‌اند. به کارگیری شکنجه و ضرب و شتم معترضان بازداشت شده به حدی وسیع است که آثار شکجه‌های جسمانی بر سر و صورت این بازداشت شدگان کاملا مشهود است.»

علیرضا روشن اما یکی دیگر از دلایل انتقال دراویش از فشافویه را جلوگیری از برقرار شدن ارتباط بازداشت شدگان آبان ماه با درویشان گنابادی می‌داند و می‌گوید:

«بدون شک ارتباط معترضان بازداشت شده با دیگر زندانیان عقیدتی و سیاسی از جمله درویشان گنابادی محبوس در زندان فشافویه، نگرانی‌های زیادی را برای حکومت ایجاد کرده است. از این رو نهادهای قضایی و امنیتی، هراسان از پیوند این زندانیان ناچار شدند درویشان گنابادی را به زندان‌های دیگری منتقل کنند.»

فائزه عبدی پور، همسر محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی نیز با اعلام خبر انتقال ده‌ها تن از درویشان گنابادی از فشافویه به زندان‌های دیگر در شهرهای مختلف ایران در توئیتر خود از برنامه نیروهای امنیتی برای انتقال این زندانیان خبر داده و نوشته است:

«به بدترین زندان‌های ایران منتقلشان کردند. گفته‌اند که پس از قرنطینه در بندهای مختلف زندان‌هایی که فرستاده شده‌اند باید پخش شوند که دو درویش کنار هم نباشند.»

به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل انتقال درویشان گنابادی از زندان فشافویه با توجه به بازداشت هزاران نفر از معترضان شرکت کننده در خیزش سراسری آبان ماه ۹۸، کمبود فضای کافی برای نگهداری این بازداشت شدگان باشد.

اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها، مرداد ماه امسال در حاشیه جلسه مجمع عمومی انجمن حمایت زندانیان مرکز اعلام کرده بود که ظرفیت زندان‌ها در وضعیت هشدار قرار دارد. او از مسئولان قضایی خواسته بود به علت کمبود فضای کافی در زندان، با تعیین مجازات‌های جایگزین شرایطی را فراهم کنند که ظرفیت‌ها قابل تحمل باشد.

پیشتر مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به عدم وجود ظرفیت کافی در زندان‌ها برای نگهداری از متهمان گفته بود سالانه ۵۰۰ هزار نفر زندانی به تعداد زندانیان کشور افزوده می‌شود.

با در نظر گرفتن آمارهای بالا در خصوص کمبود فضای کافی در زندان‌ها و بازداشت بیش از هفت هزار نفر از شهروندان معترض در سراسر ایران، بیم آن می‌رود که حقوق افراد زندانی بیش از پیش از سوی مسئولان زندان‌ها نقض شود.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.