ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نشست پارلمان لبنان برای گزینش نخست‌وزیر به تعویق افتاد

نیروهای امنیتی لبنان برای دومین شب متوالی در بیروت به معترضان حمله کردند. این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که پارلمان رایزنی برای انتخاب نخست‌وزیر جدید را سه روز به تعویق انداخت.

در ادامه درگیری‌های روز شنبه گذشته در بیروت این شهر برای دومین شب متوالی شاهد درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی بود که تا صبح دوشنبه ادامه داشت. ده‌ها نفر در این درگیری‌ها زخمی شدند. پارلمان لبنان روز دوشنبه قرار بود درباره نخست‌وزیر جدید رایزنی ‌کند. احتمال می‌رفت که حریری بار دیگر نخست‌وزیر شود اما او خواهان تعویق نشست پارلمان شد تا بیشتر مشورت کند. حریری با حزب‌الله و رئیس‌جمهوری اختلاف نظر دارد.

اعتراضات در بیروت ـ یکشنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر ـ عکس از فیلم‌های منتشرشده در یوتیوب

به‌گزارش رویترز، شب گذشته، یکشنبه ۲۴ آذر / ۱۵ دسامبر برای دومین شب پیاپی در بیروت، در نزدیکی پارلمان میان نیروهای امنیتی و معترضان درگیری‌هایی رخ داد. این درگیری‌ها صبح امروز دوشنبه ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر نیز ادامه داشت.

شب گذشته در مرکز بیروت نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و خودروهای آب‌پاش به مقابله با معترضان برخاستند. برخی منابع خبری نیز نوشته‌اند درگیری‌های دو شب گذشته بی‌سابقه بوده است و گلوله‌های پلاستیکی نیز به سوی معترضان شلیک شده است.

دفاع مدنی لبنان می‌گوید در ادامه خشونت‌ها دست‌کم ۴۶ نفر زخمی شده‌ و به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. ده‌ها نفر دیگر نیز در محل اعتراضات تحت مداوای سرپایی قرار گرفته‌اند.

نیروهای امنیتی و پلیس لبنان نیز از زخمی شدن ۲۰ نفر از مأموران و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی خبر داده‌اند.

در اواخر شب گذشته درگیری‌ها یک منطقه تجاری بیروت را لرزاند و سربازان ارتش برخی از خیابان‌ها را بستند.

نیروهای امنیت داخلی لبنان گفته‌اند که تظاهرکنندگان با آتش و سنگ‌ شماری از سربازان را مجروح کردند. این نیروها در توییتر از مردم خواستند که خیابان‌ها را ترک کنند.

در حالی که دود سفید ناشی از گاز اشک‌آور فضا را پوشانده بود، شمار زیادی از زنان و مردان شعار «انقلاب، انقلاب» را سر دادند و برخی از آن‌ها قوطی‌های گاز اشک‌آور را به سمت پلیس ضدشورش که در نزدیکی زره‌​​پوش‌ها ایستاده بودند، دوباره پرتاب می‌کردند.

دیالا حیدر از سازمان عفو بین‌الملل درباره درگیری‌ها دو شب گذشته گفت: «نیروهای امنیتی برای پراکنده کردن معترضانی که به‌شکل مسالمت‌آمیز دست به تظاهرات زده بودند از نیروی شدید استفاده کردند. این رفتار نشان‌دهنده آن است که نیروهای امنیتی بالاتر از قانون هستند و برای پایان دادن به اعتراضات در زمان لازم از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنند.»

ریا حفار الحسن، وزیر کشور لبنان، روز گذشته (یکشنبه) دستور رسیدگی به سرکوب شدید معترضان در روز شنبه را صادر کرد که ده‌ها نفر در جریان آن زخمی شدند.

اعتراضات مردم لبنان از ۲۵ مهر / ۱۷ اکتبر آغاز شد و شدیدترین ناآرامی‌ها در بیروت رخ داد.

این اعتراضات علیه سیاستمداران حاکم است که چندین دهه فساد را در کشور گسترش داده و کشور را به سمت وخیم‌ترین بحران اقتصادی خود از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵-۱۹۹۰ سوق داده‌اند.

سعد حریری‌‌‌ در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی در تاریخ ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. پس از استعفای حریری،‌‌‌ میشل عون از او خواست که تا تشکیل دولت جدید سمت خود را حفظ کند.

در پی استعفای حریری سیاستمداران موفق نشدند در مورد انتخاب نخست‌وزیر جدید به توافق برسند. اکنون بار دیگر از سعد حریری به‌عنوان نخست‌وزیر احتمالی سخن می‌رود در حالی‌که او گفته بود دیگر چنین سمتی را قبول نخواهد کرد.

در این فاصله حریری خواهان تشکیل دولت متشکل از تکنوکارت‌ها شده است اما حزب‌الله لبنان و میشل عون، رئیس‌جمهوری این کشور با تشکیل دولت متشکل از تکنوکارت‌ها و سیاستمداران موافقند.

امروز دوشنبه ۲۵ آذر / ۱۶ دسامبر پارلمان لبنان قرار بود درباره نخست‌وزیر جدید رایزنی کند. رویترز گفته بود حریری گزینه احتمالی هدایت دولت خواهد بود. اما به نظر می‌رسد که اختلافات سیاسی مانع از توافق در مورد کابینه بعدی است.

یک منبع نزدیک به حریری، به رویترز گفت: «باید برای هرکسی که ممکن است حریری را برای نخست‌وزیری معرفی کند، روشن شود که او فقط دولت تکنوکرات‌ها را تشکیل خواهد داد.»

ساعاتی قبل از نشست پارلمان، ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد که به درخواست سعد حریری این جلسه به پنج‌شنبه موکول خواهد شد.

برخی از رسانه‌های لبنانی گفته‌اند که سعد حریری به‌منظور انجام مشورت‌های بیشتر برای تشکیل دولت جدید درخواست تعویق جلسه پارلمان را مطرح کرده است.

تشکیل کابینه جدید برای سعد حریری کار آسانی نخواهد بود، به‌ویژه در شرایط فعلی که اقتصاد کشور با یکی از بدترین بحران‌ها روبه‌رو است و اعتراضات علیه کل ساختار سیاسی، از جمله خود حریری، رهبران گروه‌های شیعه و مسیحی، همچنان ادامه دارد. معترضان حریری را بخشی از نظام فاسد حاکم می‌دانند.

کمک‌کنندگان خارجی می‌گویند تنها پس از ایجاد کابینه جدیدی که بتواند اصلاحات را آغاز کند، به کمک‌های مالی خود ادامه خواهند کرد.

بحران طولانی‌مدت اقتصادی در لبنان بدترین نوع بحران از زمان جنگ داخلی این کشور است. بانک‌ها تلاش می‌کنند مانع از خروج سرمایه‌ها شوند، دلار کمیاب شده و ارزش لیره لبنان در بازار سیاه کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.