ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هوای تهران: غلظت آلاینده‌ها باز هم افزایش می‌یابد

شهردار تهران گفته بود اگر باران نمی‌بارید تهران قاعدتاً می‌بایست تخلیه می‌شد. روند افزایش غلظت آلاینده‌ها تا پنجشنبه همچنان ادامه دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای پایتخت در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است. شهردار تهران روز گذشته گفته بود اگر باران نمی‌بارید تهران قاعدتاً می‌بایست تخلیه می‌شد. غلظت آلاینده‌ها در مقایسه با روز گذشته باز هم افزایش یافت.این روند تا پنجشنبه همچنان ادامه دارد.

آلودگی هوا در تهران سالانه تا پنج هزار تن را می‌کُشد

صبح چهارشنبه ۲۷ آذر شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران پیش‌بینی کرد که در بیشتر مناطق پایتخت کیفیت هوا به دلیل عدم وزش باد مؤثر و افزایش تردد خودروها در محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد داشت.

براساس این پیش‌بینی بعدازظهر چهارشنبه با افزایش نسبی سرعت باد و ناپایداری جوی در برخی ساعات از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود و در ساعات پایانی امروز با افزایش حجم ترافیک، بر غلظت ذرات معلق افزوده می‌شود و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار می‌گیرد.

تهران روز دوشنبه ۲۵ آذر در وضعیت بد آلودگی هوا قرار گرفت. صبح سه‌شنبه ۲۶ آذر در حالی‌که مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شده بود، برخی نقاط این شهر به‌دلیل بارندگی در وضعیت سالم قرار گرفت اما بیشتر نقاط آن همچنان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس باقی ماند.

پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران حاکی از آن است که در نخستین ساعات فردا پنج‌شنبه ۲۸ آذر، افزایش آلاینده‌ها، کاهش کیفیت هوا و وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد را در پی خواهد داشت و تا بعدازظهر پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

کیفیت هوای تهران صبح چهارشنبه با شاخص میانگین ۹۳ در وضعیت سالم قرار داشت.

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰، هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا سالم یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

صادق ضیائیان، دبیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز روز چهارشنبه از افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی ایران خبر داد.

تا روز ۲۵ آذر ۹۸، شمار روز‌هایی که هوای تهران ناسالم بوده به ۴۰ روز رسید. پیروز حناچی شهردار تهران نیز غلظت ذرات معلق در هوای دوشنبه شب ۲۵ آذر پایتخت را فراتر از ۲۰۰ اعلام کرد.

برخی خبرگزاری‌های ایران از زبان پیروز حناچی نقل کردند که اگر باران نمی‌آمد تهران باید تخلیه می‌شد. حناچی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم، از جمله این‌که تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم.»

در هفته آخر آذرماه، به جز روز شنبه در بقیه روز‌ها مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بودند.

براساس قانون هوای پاک که در سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید، ۱۸ دستگاه متولی مسئله آلودگی هوا هستند و برای آن‌ها وظایفی تعیین شده است. وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد، پلیس راهور نیروی انتظامی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، سازمان هواشناسی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و صداوسیما، ۱۸ دستگاهی هستند که باید به مسئله آلودگی هوا رسیدگی کنند.

روند آلودگی هوا نشان می‌دهد که نه تنها عملکرد این دستگاه‌ها تأثیری در بهبود هوا نداشته، بلکه آن‌ها اساساً توجهی به قانون هوای پاک ندارند. عدم جایگزینی ۱۰ درصدی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده و جایگزینی خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده که گفته می‌شود بیش از ۳۰ درصد ناوگان حمل و نقل عمومی کشور را در بر می‌گیرد، از مواردی است که به تصویب رسیده اما اجرا نشده است. این ۱۸ دستگاه مسئول هر یک ساز خود را می‌زنند و چه بسا در حال استثنا کردن حوزه‌های مربوط به خود از اجرای قانون هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.