ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

پیش‌نویس این قطعنامه یک روز قبل از آغاز اعتراضات آبان ۹۸ در کمیته سوم به تصویب رسیده بود. بعد از کشتار معترضان اهمیت نمادین آن دوچندان شد.

مجمع عمومی سازمان ملل با ۸۱ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد. قطعنامه‌ای که شامگاه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، ۲۳ آبان سال جاری، یک روز قبل از آغاز اعتراضات سراسری در ایران در کمیته سوم مجمع به تصویب رسیده بود.

سازمان ملل نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کرد

در قطعنامه‌ای که کانادا پیشنهاد داده بود، کمیته سوم آن را تصویب کرده و اکنون در مجمع عمومی سازمان ملل هم به تصویب رسیده به اعتراضات سراسری که جمعه ۲۴ آبان در اهواز، سیرجان و مشهد آغاز شد و به زودی به بیش از یکصد شهر ایران سرایت کرد، اشاره‌ای نشده، اما اعتراضات و نحوه سرکوب‌ها اعتبار و اهمیت نمادین آن را دوچندان کرده است. در اعتراضات سراسری در آبان سال جاری به گزارش عفو بین‌الملل دست‌کم ۳۰۴ نفر کشته شدند. بیش از هشت هزار نفر بازداشت شده‌اند و بازداشت‌ها هم همچنان ادامه دارد. کشتار معترضان با سخنرانی خامنه‌ای در یکشنبه ۲۷ آبان در درس خارج فقه خود و در حمایت از تصمیم فراقانونی سران قوا برای افزایش قیمت بنزین، با از کار انداختن مجلس شورای اسلامی و قطع اتصال ایران به شبکه جهای اینترنت کلید خورد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ۱۵ آذر/ ۷ دسامبر با انتشار بیانیه‌ای از فقدان شفافیت درباره تعداد کشته‌شدگان و نحوه رفتار با بازداشتی‌ها اظهار نگرانی کرده بود.

در قطعنامه‌‌ای که در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید به سرکوب‌ها و کشتار معترضان اشاره‌ای نشده اما بازداشت‌های خودسرانه افراد، اعدام نوجوانانی که به سن قانونی نرسیده‌اند، اعترافات اجباری،  شکنجه و نقض حقوق اقلیت‌ها به عنوان نقض مصادیق حقوق بشر در ایران محکوم شده است.

در این قطعنامه سازمان ملل متحد از جمهوری اسلامی خواسته است: در قانون و در عمل هیچ‌کس را تحت شکنجه یا سایر رفتارهای بی‌رحمانه، غیرانسانی یا اهانت‌آمیز قرار ندهد و بازداشت‌های خودسرانه به ویژه بازداشت افراد دو تابعیتی و شهروندان خارجی را متوقف کند و به دادرسی عادلانه پایبند باشد.

عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، لبنان، چین و هند از کشورهایی هستند که به این قطعنامه رأی منفی دادند. کشورهای غربی و اروپایی اما یکصدا نقض حقوق بشر در ایران را محکوم کردند. عربستان سعودی و امارات متحده عربی هم به این قطعنامه رأی مثبت دادند.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به صدور این قطعنامه در کمیته سوم، بدون آنکه از آمریکا و عربستان سعودی نام ببرد، حامیان این قطعنامه را به «تروریسم اقتصادی» و «کودک‌کشی» و «مثله کردن» منتقدان متهم کرده بود.

پیش از این جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در یک نشست خبری که در سپتامبر/ مهر سال جاری برگزار شد، از اعدام ۲۵۰ نفر در ایران در سال ۲۰۱۸ خبر داده و به نقض حقوق زنان، فعالان مدنی، وکیلان دادگستری و اقلیت‌های مذهبی، به ویژه بهائیان اشاره کرده بود. قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره نقض حقوق زنان سکوت کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهمن

    دستور کشتار را همچنین آقای خامنه ای داد. غیر از او کسی چنین قدرتی ندارد. آتش به اختیار ها نیز نیروهای زیر امر او هستند.

  • بهمن

    سپاسگزاریم . زنده باد خانم باشله. ولی آقای خامنه ای خود دستور افزایش قیمت داد.