ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم خوزستان همچنان گرفتار آبگرفتگی، کوت‌عبدالله فاقد زیرساخت‌های لازم

پیامدهای بارندگی‌های اخیر در خوزستان ادامه دارد. بیش از یک هزار نفر آسیب‌دیده در آبادان، اهواز و کارون در شش اردوگاه اسکان اضطراری یافته‌اند. چهار منطقه اهواز هنوز دچار آب‌گرفتگی هستند.

هر بار بارندگی در خوزستان مردم این استانِ غنی از منابع طبیعی را گرفتار می‌کند. پیامدهای بارندگی‌های شدید آغاز هفته همچنان ادامه دارد. چهار منطقه اهواز هنوز دچار آب‌گرفتگی هستند. مردم خوزستان از این وضعیت خسته شده‌اند. اوضاع در کوت‌عبدالله همچنان بحرانی است. این منطقه حاشیه‌نشین در جنوب اهواز فاقد زیرساخت های لازم است.

واحدهای مسکونی کوت عبدالله خوزستان همچنان از آب و فاضلاب تخلیه نشده است. ـ عکس از فاطمه رحیماویان ـ خبرگزاری فارس

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین تحولات پس از بارندگی‌های  شدید این هفته در خوزستان گفت تاکنون به دو هزار و ۲۳۱ خانوارآسیب‌دیده بر اثر بارش‌های اخیر امدادرسانی شده است و یک هزار و ۳۹ آسیب‌دیده در سالن‌های اردوگاهی اسکان اضطراری در آبادان، اهواز و کارون اسکان یافته‌اند.

سلیمی افزود: «هم‌اکنون بخش‌هایی از مناطق فاز دو گروه ملی، شهرک دانشگاه، کیان‌شهر و الاهیه اهواز هنوز دچار آب‌گرفتگی هستند.»

بارندگی‌های شدید از روز دوشنبه ۲۵ آذر استان خوزستان را فلج کرد. بسیاری از مناطق اهواز و آبادان دچار آب‌گرفتگی شدند و در مناطق زیادی از اهواز و شهرستان کارون، از جمله در کوت عبدالله بر اثر فرسودگی فاضلاب‌ها، آب باران و فاضلاب به خانه‌های مردم سرریز شد. این وضعیت موجب شد تا مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و وسایل حمل و نقل عمومی به‌مدت چند روز تعطیل شدند.

علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان از امدادرسانی ۴۷ تیم عملیات امداد و نجات این سازمان به آسیب‌دیدگان خبر داده است.

دو روز پیش، چهارشنبه ۲۷ آذر، ‏ معصومه خنفری، فرماندار شهرستان کارون از تخلیه کامل منطقه شکاره ۳ و بخشی از بیمارستان سینا که فاضلاب وارد آن شده بود خبر داد و گفت: «اکنون به کمک برخی دستگاه‌های اجرایی درگیر تخلیه فاضلاب از مناطق مختلف در شهرستان هستیم.»

فرماندار شهرستان کارون گفته بود مناطق کوت عبدالله قدیم، قلعه چنعان، کوی امام حسین و منتظری شکاره ۳، گاومیش آباد، درویشیه و… از جمله مناطق درگیر فاضلاب هستند.

خنفری گفت: «منطقه کوت عبدالله قدیم در گذشته محل نیزار و تالاب بوده است. در زمانی ‌که خشکسالی نبود تالاب محل صید و ارتزاق بسیاری از اهالی اطراف بود و با قایق در آن تردد می‌کردند. در این منطقه بدون فراهم شدن زیرساخت‌های لازم ساختمان‌سازی کردند به همین دلیل با اولین بارش آب باران در منطقه جمع می‌شود. از آن‌جایی که در سیل اخیر سطح سفره‌های زیرزمینی اشباع شد، زمین دیگر ظرفیت جذب آب باران را ندارد و برای تخلیه کامل فاضلاب از منطقه نیاز به زمان داریم.»

وب‌سایت محلی «عصر جنوب» در گزارشی تفصیلی وضعیت کوت عبدالله، مرکز شهرستان کارون را تشریح کرده و نوشته است: «این‌جا هیچ‌کس باران دوست ندارد! بعد از باران، کوت عبدالله بوی گند آب می‌دهد، همه جا تا چشم کار می‌کند می‌شود فاضلاب؛ آبِ سیاه‌رنگِ بدبویی که از جوی آب بیرون می‌زند، اول کف خیابان را می‌پوشاند و بعد راه می‌افتد سمت پیاده‌رو، از پیاده‌رو می‌گذرد و می‌رسد پشت در خانه‌ها! باران که می‌آید، فاضلاب از در خانه‌ها هم می‌گذرد، پا می‌گذارد داخل حیاط‌های کوچک، موزائیک‌های شکسته کف حیاط را یکی یکی می‌بلعد، راهش را می‌کشد سمت راهرو، سرریز می‌شود روی فرش، کف اتاق‌های تو درتو!»

«عصر جنوب» به‌نقل از فرماندار کارون نوشته است کوت عبدالله کلاً شبکه فاضلاب ندارد، با این حال افزوده است که فاضلاب تنها مشکل مردم این منطقه نیست و دیوار خیلی از خانه‌ها به دلیل پایین آمدن و نشست خاک منطقه‌ای که در آن خانه‌سازی شده است ترک برداشته‌اند.

این وب‌سایت محلی به‌نقل از یکی از اهالی کوت عبدالله نوشته است: «مگر ما ایرانی نیستیم؟! چرا به داد ما نمی‌رسند، فرمانداری جواب ما را نمی‌دهد، شهرداری و اداره آب و فاضلاب هم ما را دست به سر می‌کنند! آن‌قدر فاضلاب آمده توی خانه‌هایمان که دیگر هیچ وسیله سالمی برایمان نمانده، بچه‌هایمان مریض شده‌اند، خودمان مریضیم و هیچ‌کس به داد ما نمی‌رسد!»

مسئولان استان خوزستان هرگاه صحبت از مشکلات فاضلاب شهرهای این استان می‌شود برای‌ شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود، نبود زیرساخت‌ها را بهانه می‌کنند و مشکل همچنان باقی است.

خنفری، فرماندار شهرستان کارون می‌گوید: «فاضلاب مشکل امروز و دیروز نیست ما همیشه مقطعی آن را حل می‌کنیم، اما حالا چون سیل به آن دامن زده مشکل ما بیشتر شده است. در هر بارندگی ما یک هفته درگیر جمع‌آوری آب‌های سطحی بودیم، الان این زمان بیشتر شده… خیلی از خانه‌ها هم اخیراً ترک برداشته‌اند.»

فاضل عبیات، معاون عمرانی استانداری خوزستان می‌گوید: «شهر اهواز یک سیستم فاضلاب و شبکه دفع آب‌های سطحی ندارد و در بارش کم‌سابقه در اهواز و به مدت سه ساعت در اصطلاح غافلگیر شدیم.»

عبیات اظهار امیدواری کرد که تا امروز جمعه ۲۹ آذر بیش‌تر مناطقی که دچار آب‌گرفتگی هستند از جمله اکباتان، معین‌زاده و اطراف منطقه مجاهد مشکل تردد خودروها حل شود.

او با بیان این‌که اجرای طرح فاضلاب و سیستم دفع آب‌های سطحی به اعتبارات زیادی نیاز دارد، افزود: «اما این تنها حلال مشکلات نیست بلکه باید با برنامه‌ریزی درست و صحیح و استفاده از امکانات بتوانیم مشکل فاضلاب را رفع کنیم.»

معاون عمرانی استانداری خوزستان وعده داد که پس از ارزیابی‌های لازم، پرداخت خسارت‌ها با تصویب هیئت دولت انجام می‌شود. این خسارت‌ها هنوز برآورد نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.