ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آبه در دیدار با روحانی: ایران به تعهدات خود عمل کند

رئیس جمهوری اسلامی خروج یکجانبه آمریکا از برجام را محکوم کرد. نخست‌وزیر ژاپن خواهان پایبندی ایران به برجام و تأمین امنیت ناوبری در خلیج فارس شد.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن جمعه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر به طور رسمی در کاخ نخست‌وزیری این کشور از حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی استقبال کرد. در این مراسم ابتدا سرود ملی دو کشور نواخته شد و روحانی و  آبه از گارد احترام مستقر در جایگاه سان دیدند و اعضای دو هیات به سران دو کشور معرفی شدند.

جمعه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر: گفت‌وگوی روحانی با آبه در کاخ نخست‌وزیری ژاپن

بلافاصله پس از مراسم استقبال رسمی، روحانی و آبه در یک ملاقات خصوصی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری کیودو، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در توکیو، هنگام آغاز ملاقات خصوصی‌اش با نخست‌وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران گفت:

«برجام توافقی است بسیار مهم برای ایران. ما خروج یکجانبه و غیرعقلانی آمریکا از توافق را محکوم می‌کنیم.»

از نظر توکیو امنیت تنگه هرمز و اعزام نیروی نظامی ژاپن به منطقه در اولویت اول قرار دارد. از نظر ایران سیاست فشار حداکثری آمریکا، برجام و تداوم تجارت نفت با ژاپن که به صفر رسیده است.

نخست‌وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران گفت توکیو قصد دارد به دلیل وابستگی‌اش به نفت خاورمیانه سطح تنش در خلیج فارس را کاهش دهد.

آبه از جمهوری اسلامی ایران خواست نقش «سازنده»‌ای برای برقراری ثبات و آرامش در خاورمیانه ایفا کند و از کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای دست بردارد.

تهران امیدوار است که ژاپن تجارت نفت با ایران را از سر بگیرد. ژاپن تحت فشار آمریکا واردات نفت خود از ایران از ۱۶۰ هزار بشکه در روز را به صفر رسانده و اکنون نفت مورد نیاز خود را از عربستان سعودی تأمین می‌کند.

آخرین بار محمد خاتمی، رئیس جمهوری دوران اصلاحات ۱۹ سال پیش برای دیدار با نخست‌وزیر وقت ژاپن به این کشور سفر کرده بود.

یک مقام دولت ژاپن به خبرگزاری کیودو گفته است که آبه در ملاقات خصوصی با روحانی نگرانی دولت ژاپن از کاهش تعهدات ایران در برجام از اردیبهشت/ مه سال جاری در چهار گام را با رئیس جمهوری اسلامی در میان می‌گذارد.

به گزارش کیودو در این ملاقات همچنین آبه مسئولیت ایران در قبال تأمین امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را یادآوری می‌کند. علاوه بر این توکیو علاقمند است اعزام نیروی نظامی ژاپن به خاورمیانه، روابط فی‌مابین با ایران را تحت تأثیر قرار ندهد. آبه در ملاقات خصوصی با روحانی، او را در جریان جزئیات این عملیات قرار می‌دهد.

نخستین بار چهارشنبه ۴ دسامبر/ ۱۳ آذر توکیو رسماً به ایران اطلاع داد که قصد دارد تعدادی از نظامیان ژاپنی (موسوم به نیروی دفاع از خود) را برای بهبود ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات و اطمینان از امنیت کشتی‌رانی به منطقه اعزام کند. بر این اساس ژاپن ۲۷۰ پرسنل نیروی دریایی این کشور را همراه با یک ناوشکن و یک هواپیمای گشت زنی P3-C در قالب «نیروهای دفاع از خود» به شمال دریای عرب اعزام می‌کند. توکیو همچنین احتمال داشتن یک پایگاه سوخت‌گیری در عمان را برای ناوشکن نیروهای دفاع از خود بررسی می‌کند.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران که برای تدارک سفر روحانی، به توکیو سفر کرده بود، مخالفت ایران با اعزام نیروی نظامی ژاپن به منطقه را به اطلاع مقامات این کشور رسانده بود. این نوزدهمین دیدار رهبران دو کشور است و به درخواست ایران و با موافقت آمریکا انجام می‌شود. در پشت پرده ممکن است رایزنی‌هایی برای مذاکرات ایران و امریکا اتفاق بیفتد اما مقامات جمهوری اسلامی این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

سفر آبه به تهران در خرداد سال جاری به عنوان نخستین سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران پس از پیروزی انقلاب و دیدار آبه با رهبر جمهوری اسلامی به ثمر نرسید. همزمان با این سفر به نفت‌کش کوکوکا کوریجوس ژاپن در تنگه هرمز حمله شد.

 نخست‌وزیر ژاپن اواسط ژانویه ۲۰۲۰ به امارات و عربستان سعودی سفر می‌کند. هدف آبه از این سفر تشریح جزئیات اعزام «نیروهای دفاع از خود» ژاپن به تنگه باب‌المندب است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.