ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ابراهیم رئیسی: بازداشت برای جمع‌آوری ادله ممنوع است

رئیس قوه قضاییه گفته: «قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد.»

رئیس قوه قضاییه ایران گفته است بازداشت افراد به منظور جمع‌آوری ادله ممنوع است.

جمعیت زندانیان در ایران سه برابر ظرفیت رسمی زندان‌ها است. عکس- آرشیو

ابراهیم رئیسی گفته است:

«ابتدا دلایل را جمع‌آوری کنید، سپس در صورت ضرورت حکم دستگیری صادر کنید.»

قوه فضاییه و مجلس ایران به دنبال راهی برای کاهش تعداد زندانیان هستند. بر اساس یکی از آمارها، مقایسه تعداد رسمی زندانیان در ایران در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نشان از افزایش چهار و نیم درصدی شمار زندانیان در سال ۹۶ دارد.

رئیس قوه قضاییه درباره پرونده‌هایی که ممکن است تصمیم دادسرا برای آنها جنبه عمومی نداشته باشد و با رضایت شاکی خصوصی حل می‌شود، گفته است باید طبق قانون ساز و کاری فراهم شود تا هم بر آمار دادسرا افزوده نشود و هم مردم معطل نشوند.

رئیسی شهریور ما و در راستای اجرای بند ۶۴ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه، مقررات قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی در زمینه حبس‌زدایی، دستورالعملی صادر کرد. در این ابلاغیه بر دادن فرصت کافی به زندانی برای تودیع وثیقه و تسهیل در پذیرش وثیقه از سوی قاضی تاکید شده است.

همچنین در این دستورالعمل نسبت به قرارهای موقت بازداشت و افرادی که از لحاظ پزشکی توان ماندن در بازداشت ندارند، نسبت به روند گذشته قوه قضاییه «روی کاغذ»، تجدید نظر شده است. رئیسی در این دستورالعمل در راستای حبس زدایی به مجازات‌های جایگزین همچون مراقبت‌های الکترونیکی پرداخته است. علاوه بر این، نمایندگان مجلس ایران ماه‌هاست به دنبال «حذف حبس و زندانی شدن افراد» در قانون مهریه هستند.

رئیسی در سخنرانی روز شنبه ۳۰ آذر ماه خود از قضات خواسته هر روز قبل از شروع کار به لیست زندانیان نگاه کنند؛ وضعیت آن‌ها را بررسی کنند و حتماً در مواردی که قانون اجازه می‌دهد، از مجازات‌های جایگزین استفاده کنند:

«داشتن تعداد زیاد پرونده در دستگاه قضایی افتخارنیست بلکه باید با کار انقلابی پرونده‌های بلاتکلیف٬ مسن و پیچیده را به سرانجام رساند.»

رئیس قوه قضاییه همچنین گفته است:

«به نظر می‌رسد قضات باید دقت بیشتری در صدور حکم بازداشت و حبس داشته باشند و به سهولت نباید دستور بازداشت داد؛ مگر در مواردی که قانون اعلام کرده است و چاره‌ای وجود ندارد.»

ابراهیم رئیسی در عین حال گفته قضات نیز نباید از تهدید برخی افراد و شکایت‌های واهی از میدان به در شوند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.