ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معترضان عراقی: نخست‌وزیر مستقل می‌خواهیم

معترضان گفتند که انتخاب قصی السهیل وزیر وقت آموزش عالی عراق را نخواهند پذیرفت؛ فردی که بنابر برخی ادعاها از جانب ایران حمایت می‌شود.

هزاران معترض عراقی در بغداد و استان‌های جنوبی یکشنبه به خیابان‌ها آمدند و با انتخاب نامزد تحت حمایت ایران برای مقام نخست‌وزیری مخالفت کردند. چند ساعت مانده به پایان مهلت معرفی نخست‌وزیر موقت، پارلمان عراق هنوز به نتیجه نرسیده است.

اعتراضات عراق امروز نیز علیه دخالت نیروهای خارجی در نظام سیاسی این کشور ادامه یافت/ عکس از آرشیو

معترضان عراقی راههای استان‌های جنوبی عراق شامل شهر نفت‌خیز بصره را بستند و کمی مانده به مهلت پارلمان برای معرفی نخست‌وزیر جدید، خواستار انتخاب یک فرد مستقل و بی‌طرف برای این مقام شدند.

معترضان همچنین اعلام کردند که انتخاب وزیر آموزش عالی وقت عراق، قصی السهیل را نخواهند پذیرفت؛ فردی که برخی ادعا می‌کنند از جانب ایران حمایت شده است.

شب گذشته معترضان در دیوانیه و بصره دو شهر جنوبی اعلام «اعتصاب عمومی» کردند. در کربلا و نجف، دو شهر مقدس شیعی، دانشجویان به نشانه اعتصاب مدارس را بستند و هزاران تن از آنها تجمع کردند. در ناصریه معترضان پل‌ها و چند راه را بستند و ادارات عمومی نیز تعطیل ماند.

خیزش عراق بدون رهبری حزبی و علیه سیاست قومی از یکم اکتبر سال جاری آغاز شد، و از آن زمان تا کنون بیش از ۴۶۰ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده و ۲۵ هزار تن دیگر زخمی شده اند. در این مدت هزاران معترض در بغداد و جنوب عراق که اکثریت شیعه نشین است، به خیابان‌ها آمده اند. آنها از فساد، خدمات ناچیز شهری و بیکاری شکایت دارند و در عین حال خوستار پایان یافتن دخالت‌های نیروهای خارجی، از جمله آمریکا و ایران در نظام سیاسی این کشور شده اند.

فشارهای معترضان چند هفته پیش به استعفای عادل عبدالمهدی منجر شد. یکی از دلایل سقوط عبدالمهدی اعلام عدم حمایت آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعه از او بود.

سیستانی جمعه گذشته در خطابه نماز که نماینده اش ایراد کرد، خواستار تشکیل یک بلوک سیاسی برای تشکیل هر چه سریعتر دولت شده بود.

قانون اساسی عراق از پارلمان می‌خواهد که بعد از قبول استعفای نخست‌وزیر ظرف پانزده روز نامزدی جدید را برای این مقام معرفی کند. مهلت پارلمان پنج‌شنبه گذشته به پایان رسید اما تا پایان روز یکشنبه تمدید شد.

نزاع در پارلمان درباره اینکه کدام گروه بزرگترین بلوک را تشکیل می‌دهد به بن‌بست سیاسی اخیر دامن زده. تعداد نمایندگان گروههای مختلف از انتخابات سال قبل مدام در حال تغییر است، تعداد نامشخصی از نمایندگان برخی گروهها را رها کرده و عضو سایر گروهها شده اند.

معترضان با متهم کردن برهم صالح، رئیس‌جمهوری و محمد الحبوسی سخنگوی مجلس به وقت‌کشی خواستار استعفای هر دو شده اند.

دادگاه عالی فدرال شنبه بیانیه‌ای برای راهنمایی نمایندگان صادر کرد، اما این دادگاه نیز نتوانست بزرگترین بلوک را مشخص کند.

این دادگاه گفته بود که تصمیم باید بر اساس اولین جلسه پارلمان در سال گذشنه گرفته شود، اما افزود که در صورت اتحاد دو یا چند فهرست با یکدیگر برای ایجاد یک بلوک بزرگتر در آن جلسه مشخص، تصمیم آنها را می‌پذیرد.

در حال حاضر دو بلوک اصلی در پارلمان عراق حضور دارند: السائرون به رهبری روحانی پوپولیست شیعه، مقتدی صدر، و ائتلاف فتح که شامل نمایندگان نزدیک به بریگادهای بسیج عمومی شبه‌نظامی می‌شود و رهبر این حزب هادی العامری است. فتح و متحدانش السهیل را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کرده اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.