ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مراسم ۵ دی: دادخواهی مادر کمال فرجی، کارگر نجار کشته‌شده

مادر در این پیام می‌گوید: حرفم را با که بزنم؟ دردم را کجا بگم؟ کجا برم دردم رو برسونم. مادران داغدار از برگزاری روز ادای احترام به کشته‌‌شدگان آبان ۹۸ حمایت کرده‌اند.

در آستانه برگزاری مراسم ۵ دی، مادر یکی از کشته‌شدگان یک پیام ویدیویی در دادخواهی فرزندش منتشر کرد. مادر در این پیام می‌گوید: حرفم را با که بزنم؟ دردم را کجا بگم؟ کجا برم دردم رو برسونم...

تعدادی از مادران و اعضای خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سیاسی و مدنی در ۴۰ سال گذشته با انتشار فراخوانی روز ۵ دی را به عنوان روز ادای احترام به کشته‌‌شدگان آبان ۹۸ اعلام کرده و سرکوب اعتراض‌های اخیر را «جنایت علیه بشریت» خوانده‌اند. آنها در این فراخوان نوشته‌اند:

«فرزندان ما در ایران برای برخورداری از آزادی و زندگی انسانی به خیابان می‌آیند  و توسط نیروهای حکومتی به قتل می‌رسند.»

مادر کمال فرجی که در اسلامشهر با شلیک تیر مستقیم نیروهای سرکوبگر بسیجی و لباس شخصی به قتل رسید یکشنبه یکم دی در آستانه برگزاری این مراسم با انتشار پیامی ویدیویی در دادخواهی فرزندش می‌گوید:

«من دردم رو به کی بگم؟ کجا برم؟ دلیلش چیه که بچه‌م رو کشتن؟ پسر من می‌خواسته از حق‌اش دفاع کند. جواب حقش گلوله است؟»

کمال فرجی کارگر نجار بود و ۲۷ سال داشت که در جریان اعتراضات اسلامشهر کشته شد.

شامگاه جمعه ۲۴ آبان اعتراضات در اهواز، سیرجان و مشهد آغاز شد و به زودی به سایر شهرهای ایران از جمله تهران و شهرستان‌های حومه سرایت کرد. یکشنبه ۲۶ آبان با حمایت علی خامنه‌ای از مصوبه فراقانونی سران قوا و از کار انداختن مجلس و قطع اتصال ایران به اینترنت جهانی کشتار معترضان کلید خورد. دوشنبه ۲۷ آبان اسلام‌شهر صحنه درگیری نیروهای لباس شخصی و بسیجی با معترضان بود. در دو روز گذشته ویدیوی تازه‌ای از درگیری‌های اسلامشهر منتشر شده است:

 منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری جوان ۲۷ ساله‌ای که با شلیک مستقیم گلوله در روز شنبه، ۲۵ آبان در مهرشهر کرج جان باخت با انتشار عکسی از خود و فرزندش در اینستاگرام شخصی‌اش از مردم، ایل بختیاری و تمامی خبرنگاران داخلی و خارجی و صدا سیما و شبکه‌های جام جم دعوت کرده که در مراسم چهلمین روز کشته شدن پسرش، در روز پنج شنبه ۵ دی در قطعه ۲۶ بهشت سکینه شهرستان کرج شرکت کنند. تعدادی از مادران و اعضای خانواده‌های جان‌باختگان در اعتراضات سیاسی و مدنی در فراخوانی از برگزاری مراسم ۵ دی حمایت کرده‌اند.

آنها خواهان اعزام کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برای بازدید از ایران و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب با حضور و نظارت خانواده‌های آسیب دیده  برای بررسی ابعاد فاجعه و اعلام دقیق تعداد کشته‌شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان و روشن شدن وضعیت فرزندان و هم چنین شناسایی عوامل دست اندر کار کشتار معترضان‌اند.

ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸ و شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی، شهین مهین‌فر مادر امیر ارشد تاجمیر، حوریه گلستانی مادر بهنود رمضانی و حوریه فرج‌زاده طارانی و راحله فرج‌زاده طارانی خواهران شهرام فرج‌زاده طارانی از کشته شدگان اعتراضات سال ۸۸ از جمله امضا کنندگان این فراخوان هستند. گوهر عشقی مادر ستار بهشتی نیز هفته گذشته به دیدار ناهید شیرپیشه، مادر پویا بختیاری رفته بود.

منوچهر بختیاری (پدر پویا) در مصاحبه با زمانه از خانواده‌های کشته شدگان خواست که سکوتشان را بشکنند.

«فرزندشان خونش را نثار این ملت کرده، از حق و حقوق این ملت دفاع کرده، جانش را داده، این‌ها چرا باید سکوت بکنند؟ باید بلند شوند و حرفشان را بزنند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسین

    راه پویا ادامه دارد قوی تر و محکمتر. بختیاری ها هم وارد مبارزه علیه حکومت اسلامی ملاها شد. وقتی لر ها همراه سایر گروههای اجتماعی شوند یعنی فاتحه حکومت خوانده است. سر مزار پویا شیر سنگی بزرگی بگذارید. به یاد آن شیرمردی ایران دوست و آزادیخواه درود بر پدر و مادر چنین جوانمردی یادش گرامی