ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کشتار در ادلب: افزایش تعداد آوارگان در مرز ترکیه

بر اثر اصابت موشک روسیه به یک مدرسه در استان ادلب هشت غیرنظامی کشته شده اند. همزمان، نهادهای حقوق بشری نسبت به افزایش تعداد آوارگان و بروز فاجعه انسانی در مرز ترکیه هشدار داده اند.

دولت سوریه با حمایت هوایی روسیه در استان ادلب آخرین سنگر «شورشیان» پیشروی می‌کند تا بزرگراه دمشق‌ـ‌حلب را از کنترل آنها خارج کند. به گفته فعالان سوری، بر اثر اصابت موشک روسیه به یک مدرسه در استان ادلب هشت غیرنظامی کشته شدند. همزمان نهادهای حقوق بشری نسبت به افزایش تعداد آوارگان و بروز «فاجعه انسانی» در مرز ترکیه هشدار می‌دهند.

ادلب سوریه همچنان زیر آتش بمباران روسیه و دولت سوریه/ عکس از آرشیو

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد جنگنده های روسیه روستای «جوباس» در نزدیکی شهر «سراقب» در شرق استان ادلب را بمباران کردند. در جریان این حمله، یک موشک به مدرسه‌ محل اسکان آوارگان برخورد کرد و جان هشت تن از غیرنظامیان شامل پنج کودک و یک زن را گرفت.

تعدادی دیگر از ساکنان این مدرسه زخمی شدند که با توجه به وخیم بودن شرایط آنها احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

نیروهای رژیم سوریه هفته گذشته یک حمله وسیع زمینی به منطقه شمال غرب را آغاز کردند. این حمله بعد از هفته‌ها بمباران و فرار دهها هزار تن از مردم استان ادلب، آخرین سنگر شورشیان سوریه، صورت گرفت. فعالان اپوزیسیون سوریه می‌گویند که ۴۰ روستا در جنوب استان ادلب اکنون به تصرف نیروهای بشار اسد درآمده است.

سازمان ملل تخمین زده است که با تشدید بمباران از اوایل ماه دسامبر ۶۰ هزار تن از مردم این منطقه به جنوب فرار کردند. جمعیتی بسیار بیشتر  هم به سمت شمال و مرز با ترکیه گریختند. یک بنیاد «بشردوستانه» ترکیه تعداد آوارگان ماه اخیر سوریه را که به نزدیکی مرز ترکیه پناه برده‌اند، ۱۲۰ هزار تن اعلام کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل خواستار پایان درگیری‌ها شده است که به گفته او تنها در هفته گذشته به آواره شدن ۳۰ هزار نفر انجامید.

شبکه خبری «الجزیره» در این باره گزارش داد که یک هیئت نمایندگی ترکیه روز گذشته (دوشنبه، دوم دی/ ۲۳ دسامبر) به روسیه رفته تا درباره پیامدهای بمباران ادلب و فرار هزاران نفر از مردم این منطقه به سمت ترکیه مذاکره کنند.

دو طرف در حالی گفتگو می‌کردند که انفجار یک بمب در شمال سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه جان هشت غیرنظامی شامل یک زن و یک کودک را گرفت.

نیروهای رژیم قصد دارند شهر شورشی «معره النعمان» را که در مسیر بزرگراه مهم دمشق و حلب قرار دارد، تصرف کنند. بشار اسد رئیس‌جمهوری رژیم سوریه مصمم است که بالاخره این بزرگراه استراتژیک را که از سال ۲۰۱۲ از سوی شورشیان بسته شده است، بازگشایی کند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته است که نیروهای اسد اکنون چهار کیلومتر با معره النعمان فاصله دارند. این نهاد افزود که نیروهای رژیم سوریه که از پشتیبانی روسیه برخوردارند، دیده‌بانی ترکیه در روستای «الصرمان» را محاصره کرده‌اند اما هنوز حمله‌ای به این دیده‌بانی نشده است.

ترکیه یک حامی قدرتمند نیروهای شورشی سوریه است و ۱۲ دیده‌بانی مختلف در شمال شرقی سوریه مستقر کرده است. این دیده‌بانی‌ها به عنوان بخشی از توافق سال گذشته میان ترکیه و روسیه در سوریه مستقر شدند. پایگاه نزدیک به الصرمان دومین دیده‌بانی‌ای است که در سال اخیر از سوی نیروهای سوری محاصره شده است.

در حرکت به سمت معره النعمان نیروهای سوری دوشنبه شب روستای «جرجناز» را از کنترل گروههای نزدیک به القاعده خارج کرد. تصرف این روستا یک مزیت استراتژیک برای دولت سوریه رقم زد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در عین حال گزارش داده است که گروههای جهادی نزدیک به القاعده شهر «تلمنس» و روستای «القدفا» در جنوب شرقی ادلب را تنها ساعاتی پس از تصرف آنها به دست رژیم، باز پس گرفتند. حال در این مناطق آتش سنگینی میان دو طرف در جریان است.

استان ادلب بیشتر از سوی گروههای نزدیک به القاعده اداره می‌شود، و در عین حال میزبان نزدیک به سه میلیون غیرنظامی است. سازمان ملل در خصوص فاجعه انسانی در نزدیکی مرز ترکیه هشدار داده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    جالب است که نویسندۀ خبر خودش اذعان میکند که نیروهای حاضر در ادلب، عمدتاً به ااقاعده تعلق دارند، اما این نیروها را «شورشی» می نامد و از «تروریست» دانستن آنها امتناع می کند! شاید نمی خواهد ترکیه را حامی تروریسم معرف کند و اذعان کند که این تورکیه بود که این بلا را به سر سوریه آورد، هم انقلاب مردم علیه اسد را منحرف کرد، هم گروه های تروریستی متعددی را ساپورت مالی کرد و به جان مردم سوریه انداخت، هم سوریه را با خاک یکسان کرد و هم از همه مهمتر کوردستان سوریه را اشغال نظامی کرد و عفرین و سریکانی و گریسپی را اشغال کرد که تا امروز هم در آنجا مانده، زبان تورکی را در آن شهرها اجباری و پرچم ترکیه را بر اماکن دولتی و عمومی نصب کرده و عملاً این شهرها را به خاک خودش الحاق کرده است و لازم است رادیوزمانه هم سکوتش را در این باره بشکند و اعلام کند که به گفتۀ مقامات تورکیه تاکنون 340 هزار پناهندۀ سوری به اجبار از تورکیه اخراج شده و با هدف تغییر دادن بافت اتنیک کوردستان سوریه در شهرهای کوردنشین اسکان داده شده اند (و این آمار به جز تغییر اجباری بافت اتنیک عفرین است) و تاکنون دستکم 100 بلوک ساختمانی 6 طبقه نیز در فاصلۀ سریکانی و گریسپی ساخته شده و قرار است که این رقم به 1 و نیم میلیون نفر هم برسد. سکوت بس است، اگر ذره ای وجدان برایتان مانده به تغییر بافت اتنیک کوردستان سوریه مشروعیت ندهید.