ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی بنزین صیادان را خانه‌نشین کرد

الان بیش از یک ماه است صیادان بیکار هستند و برخی آنها به نان شب محتاج‌اند.

۴۰ روز پس از افزایش سه برابری نرخ بنزین صیادها همچنان منتظر تعیین سهمیه برای قایق‌هایشان هستند. هشت هزار قایق صیادی «مجوز دار» با بنزین سه هزار تومانی نمی‌توانند به دریا بروند.

دولت از تعیین سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی خودداری می‌کند. عکس: آرشیو

پس از افزایش نرخ سوخت، صیادان در استان‌های بندری ایران خواستار تعیین سهمیه برای قایق‌های بنزینی خود شدند. مقام‌های دولتی هم قول دادند با برقراری سهمیه مانع بیکاری صیادان شود. حالا اما به گفته رئیس اتحادیه صیادی استان خوزستان، هنوز هیچ صیادی در هیچ استانی یک لیتر بنزین سهمیه‌ای هم نگرفته است.

او چهارشنبه، چهارم دی به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفت: «با گرانی بنزین صیادان زیادی نمی‌توانند به دریا بروند، چون صید با بنزین سه هزار تومانی نمی‌صرفد».

طی ۴۰ روز گذشته سازمان‌های دولتی و مجلس چندین مرتبه قول دادند سهمیه سوخت قایق‌های صیادی افزایش یابد. تا به حال اما نه تنها خبری از افزایش سهمیه بنزین نیست بلکه از همان ۴۰۰ لیتر سهمیه تعیین شده هم حتی یک لیتر به قایق‌ران‌های صیاد تعلق نگرفته است.

پرویز محبی سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران ۲۹ آذر گفته بود: تا به حال هیچ ابلاغیه‌ای مبنی بر تخصیص سهمیه سوخت به صیادان صادر نشده است.

به گفته او حداقل ۳۰ هزار تن با قایق صیادی امرار معاش می‌کنند و اگر سهمیه بنزین به آنها تعلق نگیرد، نمی‌توانند به دریا بروند.

براساس اعلام او  هشت هزار قایق صیادی بنزین‌سوز به صورت «قانونی» فعالیت می‌کنند و ماهیانه به حدود ۱۲۰۰ لیتر بنزین نیاز دارند که باید بر اساس نرخ دولتی تامین شود.

رئیس اتحادیه صیادی خوزستان شمار قایق‌های صیادی را بیشتر از آمار رسمی دانست. به گفته دهقانی دو برابر قایق‌های مجاز، قایق غیرمجاز وجود دارد.

او از مسئولان دولتی خواست: «هرچه زودتر تکلیف صیادان در این زمینه مشخص شود، چراکه الان بیش از یک ماه است صیادان بیکار هستند و برخی آنها به نان شب محتاج‌اند. آنها بعضا در حرف‌هایشان می‌گویند که باید به دنبال کار دیگری بروند. حتی کسانی هستند که می‌گویند در فکر جور کردن یک سه چرخه هستند تا ضایعات جمع کنند».

حکومت ایران بامداد ۲۴ آبان قیمت بنزین را به میزان سه برابر افزایش داد. این تصمیم اعتراضات گسترده مردمی را برانگیخت. حکومت معترضان را سرکوب کرد. سازمان‌های حقوق بشری شمار کشته شدگان را بیش از ۳۰۰ تن گزارش کرده‌اند. خبرگزاری رویترز اما به نقل از مقام‌های دولتی ایران از ۱۵۰۰ کشته خبر داده است. مسئولان ارشد حکومتی در ایران این گزارش‌ها را رد و همزمان از انتشار شمار دقیق کشته شدگان خودداری می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.