ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اردوغان: به لیبی نیرو می‌فرستیم

اردوغان می‌خواهد به لیبی نیرو اعزام کند، اما دولت روسیه از چنین اقدامی ابراز نگرانی کرده است.

رجب طیب اردوغان گفته است که ارتش ترکیه دعوت طرابلس را می‌پذیرد. رئیس‌جمهوری ترکیه از پارلمان این کشور خواسته است که در ژانویه طرح دولت برای اعزام نیرو به لیبی را تصویب کند.اما دولت روسیه از اعزام نیروهای ترکیه‌ به لیبی ابراز نگرانی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه/ عکس از آرشیو

ماه گذشته آنکارا دو توافق جداگانه با دولت وفاق ملی لیبی تحت حمایت سازمان ملل امضا کرد. این توافق‌ها یکی شامل همکاری نظامی و امنیتی و دیگری تعیین و حفاظت از مرزهای آبهای مدیترانه شرقی می‌شود.

فیاض السراج نخست‌وزیر دولت وفاق ملی اکنون چند ماه است که تحت فشار حملات نیروهای خلیفه حفتر مستقر در شرق لیبی قرار دارد. خلیفه حفتر از سوی روسیه، مصر و امارات متحده حمایت می‌شود.

اردوغان پنجشنبه پنجم دی/ ۲۶ دسامبر در حضور اعضای حزب عدالت و توسعه گفت: «از آنجا که این یک دعوت (از سوی لیبی) است، آن را می‌پذیریم. ما به محض باز شدن پارلمان (در ژانویه) لایحه اعزام نیرو به لیبی را در دستور کار قرار می‌دهیم.»

او افزود که این طرح دولت در تاریخ هشتم و نهم ژانویه در پارلمان به رای گذاشته می‌شود.

اردوغان چهارشنبه چهارم دی/ ۲۵ دسامبر به تونس سفر کرد تا درباره همکاری برای آتش‌بس احتمالی در لیبی با همتای تونسی خود مذاکره کند. او گفته است که ترکیه و تونس برای حمایت از دولت وفاق ملی به توافق رسیده اند.

خبرگزاری دولتی ترکیه (آناتولی) گزارش داد که اردوغان لیبی را «امانت عثمانی و مصطفی کمال آتاتورک» دانسته و گفته است که کشورش بر روی مشارکت قطر، تونس، و الجزیره در کنفرانس برلین در خصوص لیبی حساب باز کرده است.

واکنش مسکو

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هفته پیش نیز گفته بود که اگر لازم باشد، از «زمین، هوا و آب» برای حمایت از دولت لیبی نیرو اعزام می‌کند، و کشورش با مشاهده «مزدوران»ای همچون گروه واگنر، یک پیمانکار نظامی خصوصی تحت حمایت روسیه سکوت نخواهد کرد. گروه واگنر از نیروهای ارتش خلیفه حفتر حمایت می‌کند.

مسکو در واکنش به سخنان اردوغان، نگرانی خود در مورد اعزام احتمالی ارتش ترکیه به لیبی را ابراز کرد.

دیپلمات‌های ترکیه و روسیه از روز دوشنبه ۲۳ دسامبر/ دوم دی به مدت سه روز پیاپی در مسکو برای حل اختلاف‌های دو طرف بر سر سوریه و لیبی مذاکره کرده اند. نتیجه این مذاکرات که بیشتر از آنچه که پیش‌بینی شده بود به درازا انجامید، هنوز مشخص نیست.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» روز گذشته گزارش داد که با وجود برخی اختلاف‌ها، مسکو و آنکارا در هماهنگی خوبی به سر می‌برند. این روزنامه از نگرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در این خصوص خبر داد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، حمله به منطقه خودگردان شمال سوریه، و همچنین خرید سامانه دفاع موشکی اس‌-۴۰۰ از روسیه نمونه‌هایی از اقدامات آنکارا است که در تضاد با منافع آمریکا قرار می‌گیرد. اما آنکارا همزمان در هماهنگی با روسیه به شمال سوریه یورش برد، و حال در تلاش است که در مورد لیبی نیز به یک توافق همکاری با روسیه دست پیدا کند.

دونالد ترامپ آنکارا را تهدید کرده که در صورت خریداری سامانه دفاع موشکی از روسیه این کشور را تحریم خواهد کرد. اما همزمان این نگرانی وجود دارد که با وضع هر گونه تحریمی این کشور را به نزدیکی بیشتر با روسیه سوق دهد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.