ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عزاداری در چهلم جان‌باختگان در اصفهان و بهبهان

با وجود آنکه در سراسر ایران جو سنگین امنیتی برقرار بود، مردم در برخی شهرها با راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری یاد کشته‌شدگان را گرامی داشتند.

اصفهان و بهبهان در چهلمین روز درگذشت برخی از کشته‌شدگان در اعتراضات آبان ۹۸ شاهد برگزاری مراسم عزاداری بود. شمار زیادی از مردم یزدانشهر و بختیاری‌های مقیم اصفهان در مراسم چهلم ساسان عیدی وندی شرکت کردند. همزمان در اصفهان مراسمی هم برای چهلم آرشام ابراهیمی برگزار شد.

هیأت‌های عزاداری در اصفهان

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، مردم اصفهان و بهبهان پنجشنبه ۵ دی همزمان با چهلم برخی از کشته‌شدگان در جریان اعتراضات آبان ۹۸ با راه‌اندازی هیأت‌های عزاداری در خیابان ها یاد و نام جان‌باختگان را گرامی داشتند.

از صبح پنجشنبه در اصفهان فضای امنیتی با حضور نیروهای یگان ویژه، بسیج و لباس شخصی‌ها بسیار سنگین بود. علاوه بر اصفهان، در سنندج، کرمانشاه، شیراز، اراک، خرم‌آباد، رشت، ساری و در شیراز و به ویژه در تهران و شهرستان‌های اطراف پایتخت از جمله در قلعه حسن‌خان (شهر قدس) و شهریار فضای کاملاً امنیتی برقرار بود. با این‌حال در اصفهان و بهبهان مردم هیأت‌های عزاداری به راه انداختند. حضور بختیاری‌های مقیم اصفهان و عزاداری آن‌ها برجسته بود.

هیأت‌های عزاداری در بهبهان

در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی هم از عزاداری بر مزار آرشام ابراهیمی با حضور شمار زیادی از مردم منتشر شده است.

آرشام ابراهیمی متولد ۱۳۷۷ دانشجوی سال اول رشته دندانپزشکی شنبه ۲۵ آبان در حال بازگشت از محل کارش به خانه بر اثر شلیک مستقیم گلوله مأموران کشته شد. پدر او از جانبازان شیمیایی جنگ هشت ساله با عراق است. تحت فشار نهادهای امنیتی، خانواده ابراهیمی ناگزیر شدند جنازه فرزندشان را  شبانه در گورستان بابوکان اصفهان در حضور چهار مأمور امنیتی به خاک بسپرند.

بر اساس گزارش‌های تأیید نشده برخی از مغازه‌های اصفهان در روز پنجشنبه برای همدردی با خانواده جانباختگان تعطیل بود.

چهلم نوید بهبودی هم در روستای گوراب زرمیخ برگزار شد. دوازده نفر از افرادی که در این مراسم حضور داشتند بازداشت شده‌ وبه مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

همچنین پدر نوید بهبودی از کشته‌شدگان آبان ماه احضار شد.

در شهرهای دیگر هم چهلم جان‌باختگان بر سر مزار آن‌ها برگزار شد. صبح پنجشنبه گروهی از مردم برای ادای احترام به جانباختگان در جریان اعتراضات آبان در بهشت سکینه کرج بر سر مزار پویا بختیاری گرد آمدند. بر اساس گزارش‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نیروهای یگان ویژه با بالگرد در محل حاضر شدند و حاضران را بازداشت کردند.

به گزارش دیده‌بان جهانی اینترنت یک روز قبل از چهلم جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ سطح دسترسی تلفن‌های همراه به اینترنت در ایران ۵ درصد کاهش یافت. این وضع همچنان ۵ دی بعد از ۲۴ ساعت ادامه دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ درباره قطع اتصال ایران به شبکه اینترنت جهانی در طی اعتراضات آبان ۹۸ گفت:

«اگر جاده یا شاهراهی وجود داشته باشد و تروریست‌ها بیایند و کاری انجام دهند، اولین کاری که با آن شاهراه می‌کنید چیست؟ آن را می‎‌بندید.»

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناروی اطلاعات روز گذشته به خبرگزاری ایلنا گفته بود سطح دسترسی به اینترنت به دستور «مراجع امنیتی» کاهش یافته و این محدودیت تنها مربوط به ترافیک بین‌المللی است و ترافیک داخلی را شامل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طهرانی

    ضجه‌های سقوط استبداد به وضوح قابل شنیدن است. استبداد و مستبدان هر چه بیشتر تلاش برای ماندن می‌کنند، هزینه بالاتری روی دستان آلوده به خونشان می‌ماند. هر چه بیشتر سعی در توجیه جنایاتشان می‌کنند، زوایای تاریک بیشتری از جنایاتشان افشاء می‌شود. کارد به استخوان رسیده است. امروز حتی ماله مالان تندرو هم چیزی برای گفتن ندارند. بعضی از آنها دیگر کار را تمام شده دیده‌اند و کم کم دارند به جبهه مردم می‌آیند. در چند روز اخیر تعداد بسیار زیادی از توئیت‌ها که توسط طرفداران رژیم نوشته شده، سراسر نقدهای تندی بودند که از رفتار رژیم و جنایات اخیر رژیم حکایتها داشتند. صدای شکستن کمر جمهوری جهل و جنون و قتل و غارت اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری شنیده می‌شود. امید است که این پایانی بدون دردسر باشد بر 40 سال راهپیمائی اشتباه، و شروعی باشد برای ساختن یک کشور دمکراتیک با احترام به حقوق تمام مردم ایران!

  • کرماشانی

    در کرماشان عصر روز 4 دی همزمان با تاریک شدن هوا مردم معترض بلوار اصلی شهر (بهشتی) را بسته و با سر دادن شعار ضمن گرامیداشت شهدای قیام آبان، به اعتراض علیه رژیم پرداختند. نیروهای امنیتی رژیم به سمت مردم تیراندازی کرده اند.

  • Faryad

    در حالیکه درچهلم کشته شدگان کشتار؛ نیروهای (ویژه کشتار مردم - دشمن ؟! ) با هلیکوپتر و زره پوش مردم را با کتک و چماق بازداشت کردند!!؛ باز خانم مجری استمرار طلب بی بی سی با نامیدن مردم بعنوان برانداز! با خانم کارشناس؟ از آلمان میگفتند ؛ مخالفان برنامه ای ندارند و نتیجه میگرفتند پس استمرار طلبی تنها راه حل است ؟! ولی مهمان دیگر گفت که حکومت برای ۴۰ سال گذشته برنامه نداشته و برای آینده نیز برنامه ای ندارد. در حالیستکه که روحانی نوچه امنیتی بیت دیروزمیگفت مهم نیست به کی رای میدهید! فقط بیایید جلوی صندوق رای?! ( تا بی بی سی بگوید براندازان اغتشاشگر اندک بودند و در جنگ جهانی ۴۸ ساعته سرکوب شدند؟! )

  • فرج سرکوهی

    حکومت با بسیج امنیتی ـ نظامی ۵ دی‌ماه نه قدرت که ترس برهنه خود را در خیابان‌ها به نمایش گذاشت. "اقتدار ترس," سلطنت ترس بر ذهنیت مردم، از مولفه‌های اصلی حفظ قدرت در حکومت‌های استبدادی است. به هنگامه‌ای که ترس برهنه شود، اقتدار و سلطنت ترس بر ذهنیت مردم فرو بپاشد، مردم ترس دشمن مستبد را در چشم‌های او بخوانند، سقوط استبداد محتوم و گریزناپذیراست, حتا اگر روند سقوط پردرد و پیچیده و توفانی باشد و سالیانی زمان بَرُد.

  • سوگواران

    کرج: "کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم"؛آیین «چهلم» زنده یاد پویا بختیاری در گورستان «بهشت سکینه»، با وجود محاصره ی آرامگاه از سوی یگان ویژه و ممنوع ساختن ورود مردم و با وجود هجوم مزدوران امنیتی و مضروب و دستگیر کردن شماری از بازدیدگران. ------------------------ کرج: رفتار وحشیانه ی مزدوران امنیتی با مردم بازدیدکننده از مزار زنده باد پویا بختیاری در آرامگاه "بهشت سکینه" ----------------------------------- ‏ رقص زنان ‎بختیاری در چهلمین روز کشته شدن فرزندان‌شان توسط سرکوب‌گران جمهوری اسلامی #رقص_سوگ (چپی) یکی از آیین‌هایی است که از دیرباز در فرهنگ لرها باقی مانده است."

  • حوریه فرجزاده طارانی دستگیر شد

    #حوریه_فرجزاده_طارانی به «جرم» اقدام به برگزاری دهمین سالگرد برادرش زنده یاد شهرام در ورودی بهشت سکینه دستگیر شد!

  • رهبر قاتل رو ستایش کنیم

    شعارهای جمعیت معترض در مراسم چهلم پویا بختیاری: ▪️کشته ندادیم که سازش کنیم‌/ رهبر قاتل رو ستایش کنیم

  • بازداشت شدگان مراسم چهلم نوید بهبودی

    خبر فوری ▪️اسامی بازداشت شدگان مراسم چهلم نوید بهبودی درروستای گوراب زرمیخ گیلان به شرح زیر است: ▪️جلوه جواهری ▪️فروغ سمیع نیا ▪️كاوه مظفری ▪️احمد زاهدی ▪️هومان تحریری ▪️فراز روشن ▪️فهيمه كاملی ▪️امير اسلامی ▪️سارا ظاهركردار ▪️آذر جعفری ▪️ماهرخ روستايی بازداشت شدگان به بازداشتگاه رشت منتقل شده‌اند

  • کامبیز نورزاده دستگیر شد

    کامبیز نورزاده از فعالان مدنی امروز در بهشت سکینه #کرج دستگیر شد. براساس اظهارات شاهدان عینی صدها نفر بازداشت و حداقل 30 نفر در بهشت سکینه کرج زخمی شده اند

  • روی سنگش گِل مالیده بودند پیدا نشه

    اینجا بهشت زهرا ▪️روی سنگ قبرش نوشته‌اند متولد ۸۴ ▪️چهارده ساله بود وقتی گلوله به سرش زدند و جانش را گرفتند ▪️سنگ گور #نیکتا_اسفندانی ▪️کسانی که امروز آنجا بودند میگویند روی سنگش گِل مالیده بودند که پیدایش نکنیم خودمان سنگ قبر را شستیم و عکس گرفتیم.

  • ‏رقص زنان ‎بختیاری در چهلمین روز کشته شدن فرزندان‌شان توسط سرکوب‌گران جمهوری اسلامی

    ‏رقص زنان ‎بختیاری در چهلمین روز کشته شدن فرزندان‌شان توسط سرکوب‌گران جمهوری اسلامی

  • مینا

    مردم اصفهان‌ با هوش و ذکاوت فراوان با اسلحه خودِ رژیم یعنی هیات های عزاداری، به مراسم‌ سوگ عزیزان خود رفتند و رزیم‌ قاتل نتونست مانع هیات بشه