ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آلودگی هوای تهران: سوسک قرمزِ زیاد و سارهای ناپیدا

عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی اصلاح نظام حمل‌ونقل عمومی را یک راه حل مقطعی برای آلودگی تهران دانست.

عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی، یکی از نمودهای آلودگی تهران را افزایش جمعیت سوسک قرمز و ناپدید شدن سارها از آسمان شهر دانست.

حبیب‌الله فصیحی گفت اصلاح سیستم حمل ‌و نقل عمومی یک راه حل مقطعی برای آلودگی هوای تهران است و راه حل اساسی را باید در دور کردن منابع آلاینده از جمله پالایشگاه‌ها از پایتخت جست.

تصویری از آلودگی هوای تهران در آخرین روزهای آذر ۹۸ ــ عکس: برنا

پاییز و زمستان سال جاری برای شهرهای پرجمعیت ایران نفس‌گیر بود. تهران از روز دوشنبه ۲۵ آذر در وضعیت بد آلودگی هوا قرار گرفت و مدارس و دانشگاه‌ها چندین روز تعطیل بودند. هوای آلوده در تهران و در شهرهای صنعتی دیگر از جمله در استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، آذربایجان شرقی، البرز و مرکزی بسیاری را راهی بیمارستان‌ها کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، حبیب‌الله فصیحی، عضو هیات علمی دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی، «افزایش جمعیت برخی گونه‌های مضر و مهاجرت برخی پرنده‌ها» را از تاثیرهای مخرب آلودگی هوا دانست.

به گفته فصیحی، تغییر پوشش گیاهی در شهر و آلودگی موجب شده که حیوانات یا کوچ کنند یا تلف شوند و گونه‌های غیرمفید جای گونه‌های مفید را بگیرند.

این استاد دانشگاه خوارزمی گفت:

«تهران قبل از اینکه به شکل کنونی در آید، بیشه‌زار و علفزارهای فراوانی داشته است و تمام اجزا آن با یکدیگر سازگار بوده‌اند. زمانی که ما در حال ساخت شهر هستم این گونه‌های اصیل و غالب را از بین برده و گونه‌های غیر غالب می‌کاریم، گونه‌های بومی با جایگاه مناسب را از بین برده و اکوسیستم را آسیب‌پذیر می‌کنیم.»

او نتیجه این تغییرات در اکوسیستم را افزایش سوسک قرمز و ناپدید شدن سار دانست:

«برای مثال سوسک قرمز که امروزه شهر را فرا گرفته است در گذشته وجود نداشته و به نظر می‌رسد ثمره آلودگی‌های شهری است؛ پرنده سار مثالی دیگر در این زمینه است که متاسفانه چند سالی است به دلیل آلودگی آن را در آسمان شهر نمی‌بینیم.»

به گفته استاد علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی، نبود برنامه‌ریزی بلندمدت و میان‌مدت به آلودگی دامن زده است. عدم برنامه‌ریزی بلندمدت به تمرکز جمعیت در مناطق خاص و تمرکز منابع آلاینده در یک منطقه دامن زده و نبود برنامه‌های میان مدت، از جمله اشکالات در سیستم حمل و نقل عمومی، به مشکلات افزوده است.

به عقیده فصیحی، اصلاح سیستم حمل و نقل را یک مسکن مقطعی دانست که بدون دور کردن منابع آلوده کننده مشکل را در بلندمدت حل نخواهد کرد.

فصیحی تمرکز مراکز آلاینده از جمله پالایشگاه‌ها در اطراف پایتخت را یک اشکال بزرگ دانست و گفت:

«تعدادی از این پالایشگاه‌ها در فاصله کمتر از سه کیلومتری تهران قرار دارند و با دودکش‌های چندگانه خود، روزانه حجم زیادی آلودگی وارد هوا می‌کنند»

آلودگی و وارونگی هوا در کلانشهر تهران چندی پیش به حدی رسید که برخی خبرگزاری‌های ایران از زبان پیروز حناچی، شهردار تهران نقل کردند اگر باران نیاید، تهران باید تخلیه شود.

از ابتدای سال جاری تهران شاهد بیش از ۵۰ روز هوای ناسالم بوده است.

به گفته حبیب‌الله فصیحی، سرب، آزبست و گوگرد در هوا مسبب آسیب‌های ریوی و قلبی‌ـ‌عروقی شهروندان شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهادر

    این آلودگی هوا برخاسته از دودکش فکر و اندیشه مجلس خبرگان است که شهر را در تاریکی و ظلمات فرو برده است. سوسکها از گور هزار ساله بیرون آمده‌اند. پرندگان آوازه خوان شهر یا کوچ کرده‌اند یا توسط سیاهی افکار پوسیده فسیلهای شهر در زندان یا کشته شده‌اند. اینها اگر نشانه حکومت دجال بر ایران زمین نیست، پس نشانه چیست؟