ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: مقرهای نظامی در ادلب را تخلیه نخواهیم کرد

ترکیه حامی شماری از گروه‌های اسلام‌گرای مخالف اسد در ادلب است. پس از توافق سال گذشته آنکارا و مسکو بر سر ادلب،‌ ترکیه ۱۲ مقر نظارتی در این استان ایجاد کرد.

هرچند حمله ارتش بشار اسد، رئیس دولت دمشق، با حمایت هوایی روسیه و شبه‌نظامیان شیعه به استان ادلب ادامه دارد، ترکیه احتمال تخلیه پایگاه‌های نظامی خود در این منطقه را رد کرد. یک روز پیش از آن صدها معترض غالباً سوری در استانبول در نزدیکی کنسول‌گری سوریه علیه عملیات نظامی در ادلب تجمع کرده بودند.

یک مقر نظامی نظارتی ترکیه در نزدیکی شهر معره النعمان ادلب ــ عکس:‌ Omar HAJ KADOUR / AFP

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه یکشنبه ۲۹ دسامبر / ۸ دی درباره حضور نظامی این کشور در آخرین استان تحت کنترل مخالفان اسد گفت:

«ما به هیچ وجه ۱۲ مقر نظارتی خود را تخلیه یا ترک نخواهیم کرد. سربازان ما در این مقرها قهرمانانه و فداکارانه وظایف‌شان را برای تضمین آتش‌بس انجام می‌دهند. ما به حضور در آنجا ادامه خواهیم داد.»

ترکیه حامی شماری از گروه‌های اسلام‌گرای مخالف در ادلب است. پس از توافق سال گذشته آنکارا و مسکو بر سر ادلب،‌ ترکیه ۱۲ مقر نظارتی در این استان ایجاد کرد.

اما نیروهای دولت بشار اسد در سوریه از هفته گذشته، هجوم زمینی به ادلب به عنوان آخرین پایگاه «شورشیان اسلام‌گرا» را آغاز کردند و به آتش‌بسی که از اوت سال جاری برقرار شده بود، یک‌سویه پایان دادند.

هفته گذشته سربازان سوری یک مقر نظامی ترکیه در اطراف روستای الصرمان در جنوب ادلب را نیز محاصره کردند.

آکار که یکشنبه در مرز سوریه و ترکیه و پس از بازدید از سربازان ترک سخن می‌گفت، از روسیه خواستار مداخله و پایان دادن به عملیات نظامی دمشق در ادلب شد.

روسیه اما در این عملیات از سربازان اسد حمایت می‌کند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک گروه ناظر بر جنگ سوریه از ماه اوت،‌ پس از توافق روسیه و ترکیه بر سر شمال سوریه و آغاز حملات به استان ادلب، دست‌کم یک هزار و ۳۰۷ تن،‌ از جمله صدها زن و کودک در بمباران جنگنده‌های روسی، یا گلوله‌باران و بمب‌های بشکه‌ای رژیم اسد و یا درگیری‌های زمینی کشته شده اند.

یکشنبه حدود ۳۰۰ معترض که غالباً از میان مهاجران سوری بودند، در استانبول در نزدیکی کنسول‌گری روسیه تجمع کردند و مسکو و دمشق را به قتل عام غیرنظامیان، از جمله کودکان و زنان متهم کردند.

اعتراض در نزدیکی کنسولگری روسیه در استانبول علیه جنگ در ادلب، شنبه ۲۸ دسامبر ــ عکس:‌ Yasin AKGUL / AFP

احتمال ورود پناهجویان سوری بیشتر به ترکیه یکی از عوامل مخالفت ترکیه با جنگ در ادلب است.

وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که در هفته‌های اخیر، ۲۸۰ هزار تن از خانه‌هایشان در ادلب گریخته اند و نسبت به یک «سیل مهم دیگر پناهجویی» هشدار داد:

«این بار اضافی برای ترکیه که حدود چهارمیلیون برادر سوری را پناه داده، بیش از حد سنگین خواهد بود. بنابراین هر کاری بتوانیم برای جلوگیری از این سیل مهاجرت خواهیم کرد».

به گفته سازمان ملل، بین ۱۲ دسامبر تا ۲۵ دسامبر بیش از ۲۳۵ هزار تن در ادلب آواره شده اند. کمیته بین‌المللی نجات،‌ یکشنبه ۲۹ دسامبر / ۸ دی نسبت به فروپاشی در ادلب هشدار داد و آمار آوارگان احتمالی در صورت ادامه خشونت‌ها را ۴۰۰ هزار تن دیگر برآورد کرد.

اعتراض در نزدیکی کنسولگری روسیه در استانبول علیه جنگ در ادلب، شنبه ۲۸ دسامبر ــ عکس:‌ Yasin AKGUL / AFP

ترکیه حامی گروه‌های شورشی احرار شام و ارتش آزاد سوریه، از جمله ترکمن‌های مخالف اسد است که در ادلب مناطقی را در دست دارند. این کشور با هیأت تحریر شام نیز رایزنی می‌کرد و ارتباط داشت.

بخش قابل توجهی از «شورشیان اسلام‌گرا» در ادلب به هیأت تحریر شام ــ جبهه النصره سابق،‌ یک شاخه پیشین القاعده ــ تعلق دارند. ترکیه این گروه را اوت سال قبل در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

ادلب آخرین استان تحت کنترل مخالفان اسد است. بر اساس توافق‌های سه‌جانبه بین تهران، مسکو و آنکارا، چندین منطقه کاهش تنش در سوریه برای توقف درگیری‌ها در این کشور در نظر گرفته شد. ادلب یکی از این مناطق بود. روسیه و سوریه و ایران اما به توافق‌های کاهش تنش وفادار نماندند و با حمله به استان‌های مختلف، آنها را از دست مخالفان خارج کردند.

ترکیه خود نیز سال جاری و سال پیش به منطقه‌های تحت کنترل «نیروهای سوریه دموکراتیک» به رهبری کردها حمله کرد و بخشی از این مناطق را به کنترل خود درآورد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.