ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطع جریان آب زاینده‌رود پرندگان مهاجر را «بی‌خانمان» کرد

دست‌کم پنج هزار پرنده از ۲۵ گونه در بستر خشک زاینده‌رود سرگردان شده اند. آنها قرار بود در مسیر مهاجرت‌شان زمستان را در این رود سپری کنند.

در روزهای گذشته ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که صدها پرنده مهاجر را در بستر خشک زاینده‌رود اصفهان نشان می‌داد. مسئولان محلی محیط زیست اکنون با تأیید این اتفاق می‌گویند که قطع خروجی آب از سد زاینده‌رود پرندگان مهاجر را «بی‌خانمان» کرده است.

خشکی زاینده‌رود و پرندگان مهاجر بی‌خانمان آن، نخستین روزهای دی ۹۸ ــ عکس: صداوسیمای اصفهان

حسین اکبری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان دوشنبه ۹ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی از وجود پنج هزار پرنده از ۲۵ گونه در بستر خشک زاینده‌رود خبر داد.

به گفته اکبری، این پرندگان قرار بود در مسیر مهاجرت‌شان زمستان را در زاینده‌رود بگذرانند اما اکنون «در وسط فصل مهاجرت بی خانمان شده اند و مجبور به تغییر مسیر می شوند».

مسئولان آب استان خروجی آب از سد زاینده‌رود را کاهش داده اند. به گفته اکبری، « با وجود پیگیریهای زیاد برای استمرار حداقل آب در بستر رودخانه زاینده رود برای زندگی پرندگان، این امر محقق نشد و خروجی آب از سد زاینده رود اصفهان، بامداد ۱۳ آذر کاهش یافت.»

حسن ساسانی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان دوشنبه ۹ دی در نشستی خبر علت کاهش آب را تغییر اولویت‌های مصرف آب زاینده‌رود عنوان کرد:

«بعضا با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی ناچار به تغییر اولویت ها هستیم، البته ما همانند همه شهروندان دغدغه زیست محیطی زاینده رود، پرندگان مهاجر و ... را هم داریم.»

خشکی زاینده‌رود و پرندگان مهاجر بی‌خانمان آن، نخستین روزهای دی ۹۸ ــ عکس: صداوسیمای اصفهان

دولت حسن روحانی که با اعتراض‌های گسترده کشاورزان اصفهانی رویارو بوده است، تلاش می‌کند تا منابع آبی را برای فرونشاندن این اعتراض‌ها تخصیص دهد.

کشاورزان معترض می‌گویند که انتقال آب اصفهان به یزد به کمبود آب مورد نیاز آنها برای ادامه کارشان انجامیده است. مهم‌ترین خواسته آنها حق‌آبه‌شان از زاینده‌رود است. اما دولت به جای مدیریت انتقال آب اصفهان تصمیم گرفته که حق‌آبه زیست‌محیطی گاوخونی و زاینده‌رود را کاهش دهد.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، «در حالی که متوسط آورد زاینده رود ۱۳۵۰ میلیون مترمکعب است، اما بیش از ۲ هزار میلیون مترمکعب را جهت تامین آب اصفهان بزرگ، کاشان، یزد، صنعت و توسعه کشاورزی در بالادست و پایین سد زاینده رود و در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارگذاری کرده ایم.»

زاینده‌رود در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. یک دلیل آن سوء مدیریت آب و انتقال غیراصولی آن از سرشاخه‌ها است و دلیل دیگر خشکسالی.

میزان بارش‌های حوضه آبی زاینده‌رود در سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد و نسبت به متوسط بلندمدت، ۲۶ درصد کاهش داشته است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.