ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار میلیارد دلار ارز کمتر برای کالاهای اساسی

روحانی به مرگ گرفت که مردم به تب راضی شوند. رئیس جمهوری اسلامی گفت کالاها گران شد اما قحطی به وجود نیامد.

رئیس جمهوری اسلامی تلویحاً اعلام کرد که سال آینده به کالاهای اساسی چهار میلیارد دلار کمتر ارز دولتی تعلق می‌گیرد.

شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در شورای اداری استان اردبیل
شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی: حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی در شورای اداری استان اردبیل

حسن روحانی، شامگاه چهارشنبه ۱۱ دی پیش از بازگشت به تهران در سخنانی در  شورای اداری استان اردبیل به مرگ گرفت که مردم به تب راضی شوند. رئیس جمهوری اسلامی گفت:

«این را قبول داریم که قیمت برخی کالاها گران شده، اما هیچ کالایی نایاب نشد و قحطی به وجود نیامد.»

روحانی در ادامه سخنانش تلویحاً اعلام کرد که سال آینده ارز کمتری به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کند:

«پارسال برای کالاهای اساسی ۱۴ میلیارد دلار پول دادیم با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و ارز بخش‌های مختلف دارو و درمان و بخش‌های دیگر را تامین کردیم و در سال آینده حدود ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا ۱۱ میلیارد دلار، ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت.»

روحانی گفت دولت در سال جاری در اثر تحریم نفتی ایران ۶۰ میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است. صادرات نفتی ایران بر اساس اطلاعات شرکت‌های داده‌های انرژی در دسامبر ۲۰۱۹/ آذر سال جاری به ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ این روند ادامه یابد. دولت روحانی لایحه بودجه ۹۹ را بر اساس صدور یک میلیون بشکه نفت در روز تنظیم کرده است.

رئیس جمهوری اسلامی در ادامه سخنانش در شورای اداری اردبیل گفت:

 می‌توانیم طرح آنها را اجرا کنیم و فرد مورد نظر آنها روی کار بیاید. شاید آن وقت مردم ظاهراً شرایط خوبی داشته باشند و در آن حالت ارز ۱۳ هزار تومانی به یکباره نصف شود و اجناس ارزان شود، اما همه ما تصمیم نداریم، با هیچ قیمتی جمهوریت و اسلامیت خود را بفروشیم.»

روحانی با این حال همچنین از آمادگی دولت او برای مذاکره با دولت آمریکا خبر داد:

 «فردی نیستم که از هیچ فرصتی بگذرم. اگر شرایطی باشد که همه اصول ما حفظ شود، جلسه می‌گذارم و مذاکره می‌کنم کمااینکه قبلاً هم این کار را انجام داده‌ایم، برای شرایط امروز مقصر نیستیم و تخلف نکردیم.»

«روغن‌کاری» مجمع تشخیص مصلحت

روحانی تلویحاً به اختلاف بین دولت و مجلس و شورای نگهبان بر سر تصویب لوایح مبارزه با پولشویی اشاره کرد و با کنایه به صادق لاریجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:

«من لایحه‌ای را تقدیم مجلس می‌کنم. اگر مجلس تصویب کند و شورای نگهبان رد کند، چاره‌ای نداریم. یک جایی بود که دعوای مجلس و شورای نگهبان را رسیدگی می‌کرد که امروز روغن‌کاری لازم دارد.»

ساعتی قبل از سخنرانی روحانی در شورای اداری اردبیل مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه بررسی پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) را به جلسه بعد موکول کرد. محسن رضایی، دبیر مجمع در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«جلسات ما درباره اف ای تی اف همچنان ادامه دارد. ما هیچ وقتی را از دست نداده‌ایم. کارشناسان دولت، مجلس، قوه قضاییه و کارشناسان آزاد در قالب جلسات مختلف درباره این لوایح بحث کرده‌اند لذا بحث اف ای تی اف باید در فرصت مناسبی بررسی شود و ما فعلا مصلحت نمی‌دانیم که به آن پرداخته شود.»

مهلت ایران برای تصویب دو لایحه سی اف تی و پالرمو ماه آینده به پایان می‌رسد. روحانی در پاسخ به اصلاح‌طلبان گفت:

«می‌گویند به مردم بگو، چه بگویم؟ غیر از قانون اساسی نمی‌توانم عمل کنم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.