ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسه فوق‌العاده پارلمان عراق برای بازنگری در حضور نظامی آمریکا

نخست‌وزیر عراق اعلام کرد که دولت عراق خواهان محدویت مأموریت نظامی آمریکا در چارچوب ائتلاف علیه داعش است. پارلمان این موضوع را بررسی می‌کند.

پارلمان عراق برای بررسی پیامدهای حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که به کشته شدن فرمانده سپاه قدس و نایب‌رئیس حشد الشعبی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد انجامید تشکیل جلسه فوق‌العاده می‌دهد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با انتشار پیامی آمریکا را به نقض حاکمیت ملی عراق متهم کرد و هشدار داد که این اقدام آمریکا ممکن است سبب جنگی ویرانگر در منطقه شود.

پارلمان عراق - عکس: آرشیو

در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، فرمانده سپاه قدس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهانش کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این حمله در یک لحظه مشخص که کاروان توقف کرده و قاسم سلیمانی از خودروی خود پیاده شده بود انجام شد. در این فاصله جسد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس به بیمارستان المثناء در بغداد منتقل شده است. به گفته ايرج مسجدی سفير ايران در عراق ١٠ نفر همراه سلیمانی و المهندس بودند كه همگی کشته شدند.

عادل عبدالمهدی جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله سبب بازنگری حضور نظامی آمریکا در عراق خواهد شد:

«عملیات قتل یک فرمانده نظامی عراقی و یک فرمانده نظامی از یک کشور برادر در خاک عراق به معنای نقض آشکار حاکمیت ملی عراق و حمله به کرامت این کشور است و علاوه بر این ممکن است سبب یک جنگ ویرانگر در خاک عراق و در سراسر منطقه خاورمیانه شود.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه این بیانیه افزود:

«از همین‌روی ضرورت دارد که در حضور نظامی آمریکا بازنگری شود.»

عبدالمهدی در ادامه این بیانیه اعلام کرد که دولت عراق خواهان محدویت حضور نظامی آمریکا در چارچوب ائتلاف نطامی علیه داعش و حضور مستشاری نظامیان آمریکایی برای آموزش نیروهای عراقی، زیر نظر ارتش عراق است.

عبدالمهدی اعلام کرد که پارلمان برای بررسی ماده ۵۸ قانون اساسی عراق و برای بازنگری در حضور نظامی آمریکا در این کشور جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل می‌دهد. نخست‌وزیر عراق قبل از عزیمت به سوی پارلمان این بیانیه را صادر کرده است.

در این فاصله حشد الشعبی با صدور فرمانی نیروهای تحت امرش را برای پاسخ به حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حوالی فرودگاه بغداد فراخواند.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر نیز دستور از سرگیری فعالیت‌های شبه‌نظامیان جیش‌المهدی را صادر کرد. در همان حال عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق با انتشار بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد. حکیم نوشت:

«نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم. چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی در برابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.