ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای عالی امنیت ملی: در زمان و مکان مناسب انتقام می‌گیریم

در بیانیه شورای عالی امنیت گفته شده قتل قاسم سلیمانی «بزرگ‌ترین خطای راهبردی آمریکا» در خاورمیانه است و ایالات متحده به آسانی از پیامدهای این خطا رهایی نخواهد یافت.

شورای عالی امنیت ملی ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قتل قاسم سلیمانی «بزرگ‌ترین خطای راهبردی آمریکا» در خاورمیانه است و هشدار داد که ایالات متحده به آسانی از پیامدهای این خطا رهایی نخواهد یافت. شورای عالی امنیت ملی ایران در ادامه این پیام اعلام کرد که جمهوری اسلامی انتقام خون قاسم سلیمانی را در زمان و مکان مناسب از آمریکا خواهد گرفت.

شورای عالی امنیت ملی (عکس: آرشیو)

در ساعت‌های پایانی پنحشنبه ۲ ژانویه/ ۱۲ دی در حمله ارتش آمریکا به کاروان حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشدالشعبی و گروهی از همراهان فرمانده سپاه قدس کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که این حمله در یک لحظه مشخص که کاروان توقف کرده و قاسم سلیمانی از خودروی خود پیاده شده بود انجام شد. وزارت دفاع آمریکا مسئولیت این حمله را به عهده گرفت و اعلام کرد که حمله به دستور رئیس جمهوری آمریکا انجام شد. کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی صبح جمعه ۱۳ دی از برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای عالی امنیت ملی برای بررسی اقدام آمریکا در حمله به کاروان حامل سلیمانی خبر داد. در این جلسه علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا شخصاً حضور داشت.

شورای عالی امنیت ملی ایران غروب جمعه ۱۳ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«حمله جنایتکارانه علیه سردار سلیمانی، بزرگترین خطای راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیا بوده و آمریکا از تبعات این اشتباه محاسباتی به آسانی رهایی نخواهد یافت.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح جمعه اعلام کرده بود که انتقام سختی در راه است. شورای عالی امنیت ملی با تکیه بر پیام رهبر جمهوری اسلامی در ادامه بیانیه خود اعلام کرد که جمهوری اسلامی «در زمان و مکان مناسب» به قتل سلیمانی پاسخ می‌دهد.

شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین اعلام کرد که کشته شدن سلیمانی تزلزلی در سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی به وجود نمی‌آورد:

 «آنان‌که به این جنایت دل خوش کرده‌اند بدانند که اینگونه اقدامات کور و بزدلانه اراده جمهوری اسلامی ایران را در تداوم بدون تنازل سیاست مقاومت فعال قوی‌تر نموده و تلخکامی آنان را زود و شدید خواهد کرد.»

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از ظهر جمعه قاسم سلیمانی را متهم به قتل مستقیم یا غیر مستقیم میلیون‌ها نفر کرد و گفت او می‌بایست زودتر از میان برداشته می‌شد. در همان حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز چنین جلوه داد که قتل قاسم سلیمانی در بغداد یک اقدام تدافعی و ضروری بوده است:

«او با سفرهایش در منطقه قصد داشت یک عملیات مهم علیه آمریکایی‌ها انجام دهد.  با کشتن قاسم سلیمانی تهدید قریب‌الوقوع ایرانی‌ها را خنثی کردیم. امیدوارم شرایطی را هم برای تنش‌زدایی به وجود آورده باشیم.»

شورای عالی امنیت ملی ایران اما در بیانیه خود آمریکا را متهم کرد که انتقام داعش و اضمحلال تروریسم در عراق و سوریه را از قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی گرفته و با این‌کار سبب‌ساز پیوند بیشتر ایران و عراق شده است. شورای عالی امنیت ملی در پایان این بیانیه نوشت ابعاد مختلف این حادثه را در جلسه فوق‌العاده امروز بررسی کرده و آمریکا را مسئول عواقب آن می‌داند.

وزارت خارجه چین صبح جمعه با انتشار بیانیه‌ای خواهان خویشتنداری طرفین شده بود. اما وزارت خارجه روسیه حمله آمریکا به کاروان قاسم سلیمانی در حوالی فرودگاه بین‌المللی بغداد را به عنوان یک اقدام بی‌پروا که سبب افزایش تنش‌ها در خاورمیانه می‌شود محکوم کرد. شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی پشت درهای بسته افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به سبب قتل قاسم سلیمانی را به بحث می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya

    -اسد جانی اعلام تسلیت میکند و موگرینی و نانسی پلوسی اعلام خطر میکند؟! - یکی از تلویزیونهای لندن؛ سیمای اسلامی را با نوار سیاه مستقیم پخش میکند!ومجری نگران از مصاحبه شوندگان میپرسد جانشین او کیست؟!اکثرا جواب میدهند مثل بن لادن و ابوبکر بغدادی جانشین ندارد و گروههای او بزودی متلاشی خواهند شد. - دیگر تلویزیون لندن تهدیدهای مقامات حکومت اسلامی را باز خوانی میکند؟!