ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 گام آخر ایران: توقف کامل برجام

ترور قاسم سلیمانی گام پنجم را تسریع کرد. دولت جمهوری اسلامی اعلام کرد دیگر هیچگونه محدودیتی برای برنامه هسته‌ای خود قائل نیست.

دولت جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای گام پنجم و آخرین گام در کاهش تعهدات ایران در توافق هسته‌ای را اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران دیگر برای خود هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) قائل نیست.

تأسیسات هسته‌ای فردو (عکس: آرشیو)

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) شامگاه یکشنبه ۱۵ دی/ ۵ ژانویه دولت ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد هیچگونه محدودیتی در برنامه هسته‌ای خود را نمی‌پذیرد:

«جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت های عملیاتی خود در برجام، یعنی "محدودیت در تعداد سانتریفیوژها" را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.»

دولت ایران در این بیانیه یادآوری کرده که همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان ادامه می‌یابد. در این بیانیه جمهوری اسلامی مانند گذشته تأکید کرده که چنانچه منافع ایران از توافق هسته‌ای تأمین شود، ایران آماده بازگشت به برجام است:

«در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود می‌باشد. سازمان انرژی اتمی موظف است در این چارچوب اقدامات و تمهیدات لازم را با هماهنگی رئیس جمهور اتخاذ نماید.»

توافق‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ــ‌ برای بزرگ‌ترشدن اینفوگرافی روی آن کلیک کنید

ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی در چهار مرحله تعهدات خود در برجام را در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپا در راه‌اندازی کانال مالی اینستکس برای تجارت نفت کاهش داده است. قرار بود ۱۶ دی/ ۶ ژانویه گام پنجم اعلام شود. کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا به کاروان حامل او در حوالی بغداد این روند را تسریع کرده است. محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شنبه گذشته با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

« تا اجرای پاسخ قاطع و کوبنده به ترامپ، صدور هرچه سریع‌تر دستور گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای لازم است.»

با خروج آمریکا از برجام و با اعلام سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا تاکنون مجموعه‌ای از بیش از هزار شرکت و فرد را تحت تحریم اقتصادی قرار داده است. صادرات نفت ایران هم به ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته. با این حال تحریم‌ها نه تأثیری در رفتار جمهوری اسلامی در خاورمیانه گذاشته و نه ایران برای حصول یک توافق تازه که دربردارنده فعالیت موشکی سپاه و نفوذ منطقه‌‌ای جمهوری اسلامی باشد پای میز مذاکره آمده است. با حمله هوایی به کاروان قاسم سلیمانی در بغداد، سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا ظاهراً وارد یک مرحله نظامی شده است. توقف کامل تعهدات ایران در برجام نخستین واکنش به این تحول تازه است. اتحادیه اروپا از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دعوت کرده که برای یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها به بروکسل سفر کند. به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران رایزنی‌ها درباره سفر ظریف به بروکسل انجام شده اما سفر وزیر خارجه ایران هنوز قطعی نیست.

سه قدرت اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه تهدید کرده‌اند که در تناسب با اقدامات آتی ایران و به طور تدریجی، بدون آنکه پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند، مکانیسم ماشه را فعال می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان با استناد به گزارش‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که اقدامات ایران برای کاهش تعهداتش در برجام برگشت‌پذیرند و هنوز ایران توافق هسته‌ای را نقض نکرده است. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران به ۴,۵ درصد رسیده و میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران نیز تا تاریخ ۱۲ آبان / ۳ نوامبر ۳۷۲,۳ کیلوگرم اعلام شده است. ایران برای دستیابی به بمب اتم به ۱۰۵۰ کیلوگرم اورانیوم نیاز دارد.

توقف کامل تعهدات ایران در برجام از یک سو میزان ذخایر اورانیوم ایران را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد و «زمان گریز هسته‌ای» را به چند ماه می‌رساند اما از سوی دیگر تحریم تسلیحاتی ایران که در برجام پیش‌بینی شده باقی می‌ماند.

 بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    نوشته تند حسین دولت آبادی در واکنش به متن :.....برادرش، در باب سوگواری قاسم سلیمانی! ... آن نویسندة نامدار ‏ایرانی که کشتار هزار و پانصد جوان، مرد و زن ایرانی را نادیده می‌گیرد و برای جنایتکار، دل ‏می‌سوزاند و پستان به تنور می‌چسباند، پیرمرد ابله، بزدل حقیر و خرفتی‌است که سَرِ‌پیری از هول ‏و هراس، لجن به سر تا پای خودش می‌مالد و مجال و فرصت می‌دهد تا دیگران نیز او را لجن مال ‏کنند ....................... و در این سال‌های اخیر، به ‌همین بهانه، از ترس و زبونی، زیر بالِ عبای ‌‏«آخوندهایِ معتدل» و «اصلاح طلب» پنهان شده‌است تا گزندی از روزگار نبیند!. این نویسندة ‏نامدار که روزگاری سنگ مردم را به‌ سینه میزد و سال‌ها از قِبِل آن‌ها نان می‌خورد، نمی فهمد و ‏یا نمی‌خواهد بفهمد که هیچ بهانه و مستمسکی رفتار او را توجیه نمی‌کند و به خواری و خفت او ‏منجر می‌شود. نه این این حکومت و عناصر این حکومت خونخوار قابل دفاع نیستند، حکومتی که ‏مردم گرسنه و عاصی را در خیابان‌ها به رگبار می‌بندد، جنایتکار‌است و جنایتکاران قابل دفع و ‏دلسوزی نیستد، حتا اگر جنایتکاران دیگری آن ها را به قتل برسانند.‏ حسين دولت آبادى

  • Pouya

    خانم مجری انتر ناشیونال لندن با حالت عصبی از مصاحبه شونده ها سوال را تکرار میکرد اگر ترامپ به قبر میلیاردی خمینی حمله کند ؛ جنایت بشری است ؟! و مصاحبه رابخاطر همراهی نکردن مصاحبه شونده ها از جمله آقای تقی زاده نصفه کاره قطع کرد! ظاهرا یادش رفته چندی پیش حکومت سلیمانی صدها کودک و نوجوان ایرانی را با گلوله مستقیم کشت و چند ساعت پیش حزب الله عراق با شلیک کاتیوشا روی منطقه مسکونی در جانب سفارت امریکا ۶ نفر فرد غیر نظامی را کشت ؟!

  • ناقوس جنگ

    گروه جدیدی از شبه‌نظامیان شیعه تحت عنوان "گردان شهدای امام حسین" در ⁧ #عراق⁩ با نشر ویدیویی علیه ⁧ #آمریکا⁩ اعلام موجودیت کرد. ------------------------ #فوری #ناقوس_جنگ هم‌اینک آسمان بغداد. --------------------------- ‏شبه نظامیان شیعه جنبش ⁧ #النجباء⁩ عراق دفاتر خود را بستند و آرایش "مقاومت" به خود گرفتند یعنی آمادگی برای جنگ و شروع عملیات‌های جنگی. --------------------- #قیس_خزعلی ‏فرمانده شبه‌نظامیان عصائب اهل‌حق: پایگاه‌ها و اردوگاه‌های آمریکایی‌ها را در #عراق هدف قرار می‌دهیم. ▪️ایران با استفاده از گروه‌های نیابتی‌اش در تلاش است عراق را به صحنه رویارویی با آمریکا تبدیل کند. --------------------- ‏به گزارش رسانه های عربی، #استیون_تاونسند فرمانده فرماندهی #آمریکا در آفریقا کشته شد. ------------- ساعاتی قبل مواضع نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در اطراف #دیرالزور مورد هدف قرار گرفت. ------------- روزنامه میرور: ‏زیردریایی اتمی #بریتانیا اماده شلیک ۲۰ موشک به مواضع رژیم #ایران است. -------------- فردا جلسه اضطراری کشورهای عضو #ناتو برگزار خواهد شد.

  • «کیهان»: انتقام سخت را از داخل ایران شروع کنید!

    «کیهان»: انتقام سخت را از داخل ایران شروع کنید! ▪️اردوی کار: روزنامه کیهان در توصیف «انتقام سخت» نوشته که این انتقام را باید از «خفه کردن حنجره‌های اجاره‌ای ترامپ و نتانیاهو در داخل ایران» شروع کرد. موضع کیهان که همواره صدای سیاست های خامنه ای بوده و علاقه مخصوص و مبسطوطی به خفه کردن با طناب و کاردآجین کردن هم داشته، هشدار آمیز است و می تواند به معنای ورود حاکمیت برای فاز جدید سرکوب شدید باشد. در واقع مطابق سناریوی کیهان به جای آمریکا حاکمیت باید نقدا از کارگران، معلمان، اسرای خیزش آبان، فعالان و کنشگران مدنی، زنان، دراویش، بهائیان و فعالین حقوق ملی، «انتقام سخت» بگیرد.

  • غده بدخیم درمان ناپذیر سرطانی

    گام پنجم لغو تعهد برجامی: گامی دیگر به سمت زمین سوخته ▪️اردوی کار: با برداشتن گام پنجم در حوزه کاهش تعهدهای برجامی که براساس آن دولت ایران « دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست» و «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، حاکمیت گام تازه ای برای تکمیل محاصره اقتصادی ایران و منسجم کردن ائتلاف بین المللی بر محور آمریکا برای اعمال فشار بر ایران برداشته است. این گام آخر که امروز یکشنبه 15 دی خبرش اعلام شده در شرایطی برداشته شده که با مرگ قاسم سلیمانی فضای تهدید متقابل بین جمهوری اسلامی و ترامپ داغ تر شده و احتمال رویارویی های نیابتی شدت یافته است. جمهوری اسلامی تهدید به «مجازات سخت» کرده و ترامپ تهدید به حمله سخت و سریع و نابودی 52 مرکز فرهنگی ایران. ▪️جنگ طلبان و کاسبان خون و جنایت در هر دو سو این روند رویارویی را تشویق می کنند و با همه توان به سوی اشتعال سوق می دهند. حتی اگر این تهدیدات به جنگ ویرانگر دیگری فرا نروید، تقویت ائتلاف بین المللی بر محور سیاست های تحریمی آمریکا، هیچ معنایی جز ویرانی و فروپاشی بیشتر ندارد. نظام جمهوری اسلامی به عنوان یک غده بدخیم درمان ناپذیر سرطانی، مرگ خود را به نابودی ما گره زده است و گام به گام ما را به سمت زمین سوخته می برد. بدون جراحی این غده جز فلاکت و بدبختی مضاعف هیچ چیز دیگری در انتظار مردم نیست

  • farid

    سی ان ان وبی بی سی فارسی و خانم موگرینی و اسد و بعضی نمایندگان حزب دموکرات آمریکا مثل نماینده ای که با پول حزب الله به کنگره راه یافته! و بعضی نمایندگان احزاب سبز و لیبرال اروپا ؛ اقدام دولت ترامپ در کشتن قاسم سلیمانی را موجب افزایش تنش و بروز جنگ در منطقه دانسته‌اند؟! . مثل آنست که گفته شود کشتن بن لادن و ابوالبکر بغدادی موجب افزایش تنش و جنگ در منطقه شد! مسولین طرفدار سرکوب و بمب و موشک حکومت ایران ؛ دنبال پناهگاه هستند تا به سرنوشت قذافی دچار نشوند!؟

  • sattar beheshti

    ژنرال پترائوس ریس سابق سیا در مصاحبه با مجله «فارین پالسی» گفت: «كشته شدن سلیمانی از قتل ابوبكر البغدادی رهبر داعش نیز با اهمیت تر است». عملیاتی که منجر به کشته شدن سلیمانی شد، با توجه به اطلاعاتی که در مورد احتمال حمله شبه نظامیان در دسترس بود، اقدامی دفاعی از سوی ایالات متحده به حساب می‌آید. وی در خصوص سناریوهای محتمل پیرامون نحوه واکنش حکومت ایران گفت: «علی خامنه‌ای ، باید وضعیت اقتصادی این کشور و همچنین شکنندگی عرصه داخلی به ویژه پس از قیام بنزین در اواسط ماه نوامبر گذشته و کشتار صدها و چه بسا هزاران تظاهرکننده ایرانی در آن را مد نظر قرار دهد.» وی بارها از سلیمانی به عنوان «شخصیتی شیطانی» نام برده است. وی عنوان کرد که چگونه جلال طالبانی رئیس جمهوری پیشین عراق، در سال 2008 پیامی از سلیمانی را به او داد که محتوایش این بود: «شما باید بدانید که من، قاسم سلیمانی، سیاست حکومت ایران در عراق، لبنان، غزه و افغانستان را کنترل می‌کنم!!.»

  • معنی

    این برنامه الزاماً به معنی این نیست که جمهوری اسلامی تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد. اگر ج.ا چنین قصدی داشت ورود بازرسان را ممنوع می‌کرد و از NPT خارج می‌شد. این عکس العمل ج.ا مصرف داخلی دارد.

  • امید

    شما خوب میدانید ایران به سرعت بمب اتمی را آزمایش خواهد کرد تمام #انتقام