ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخص‌های سهام اروپایی و آسیایی فروریخت

در تداوم تنش‌های ناشی از ترور قاسم سلیمانی ارزش سهام اروپا و آسیا با کاهش روبرو شد. قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت.

در تداوم تنش‌های ناشی از ترور قاسم سلیمانی ارزش سهام اروپا در روز دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی نیز با کاهش روبرو شد. قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی افزایش یافت. ین باثبات‌ترین ارز دنیا در این دوران بحرانی است.

نوسانات داکس (عکس: آرشیو)

مقامات جمهوری اسلامی ایران یک‌صدا اعلام کرده‌اند که انتقام خون قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس را که بامداد جمعه ۳ ژانویه/ ۱۳ دی در حمله هوایی آمریکا به خودروی حامل او و همراهانش در حوالی فرودگاه بغداد به قتل رسید می‌گیرند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در پاسخ تهدید کرده که چنانچه ایران برای خونخواهی قاسم سلیمانی منافع آمریکا را هدف قرار دهد، ایالات متحده به ۵۲ «سایت ایرانی» از جمله سایت‌های فرهنگی حمله خواهد  کرد. همزمان با این تحولات، پارلمان عراق با صدور قطعنامه‌ای خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکا از آن کشور شده است. تحرکات نظامی نیروهای ائتلاف در خاک و در حریم هوایی عراق نیز محدود شده است. برخی منابع آگاه ادعا کرده‌اند که آمریکا در اقدامی پیش‌دستانه به طور محرمانه نیرو وارد عدن کرده تا از منافعش در تنگه «باب المندب» حفاظت کند. به گزارش خبرگزاری رویترز به سبب این تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی به میزان ۱.۶درصد افزایش یافت و به بالاترین سطح قیمت از سال ۲۰۱۶ تاکنون رسید. همزمان قیمت نفت در بازارهای جهانی حدود ۲ درصد افزایش یافت.

بر همین اساس در روز دوشنبه ۶ ژانویه/ ۱۶ دی هر بشکه نفت برنت با افزایش ۲,۰۴ درصد در بازارهای جهانی ۷۰ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

ارزش سهام در بازارهای بورس اروپا نیز تحت تأثیر رویدادهای خاورمیانه و تداوم تنش بین ایران و آمریکا به نسبت هفته گذشته باز هم کاهش بیشتری یافت. شاخص «یورو استوکس ۶۰۰»  که نمایانگر همه بازارهای سهام اروپاست ۱,۱۲ درصد کاهش پبدا کرد. شاخص «داکس» با کاهش ۱۳ هزار واحد ۱,۷ درصد کاهش یافت.

در بازارهای آسیایی هم وضع بهتر نبود. شاخص نیکی ژاپن ۲۳۲۲۷ واحد کاهش یافت و به این ترتیب در مجموع در مقایسه با روز گذشته ۱,۴ کاهش داشت. بیش از ۸۰ درصد از نفت مورد نیاز ژاپن از تنگه هرمز و باب‌المندب عبور می‌کند. یک تحلیلگر مسائل اقتصادی به خبرگزاری رویترز گفت:

«بحران‌های ژئوپولیتیک در جهان طبیعتاً غیر قابل پیش‌بینی‌اند. اما با مطالعه بحران‌های پیشین معلوم می‌شود که در اغلب موارد این بحران‌ها زودگذرند و تأثیرات آن‌ها بر بازارهای جهانی هم دیرپا نیست.»

شاخص ام اس سی آی که معرف ۴۷ بازار بورس در سراسر جهان است ۱,۴ درصد کاهش پیدا کرد و روی عدد ۱۶۹۷ متوقف ماند.

به گزارش رویترز ین ژاپن به دلیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی باثبات‌ترین ارز جهان در این دوره بحرانی است. یک کارشناس مسائل ارز به خبرگزاری رویترز گفت:

«ایران به احتمال بسیار زیاد به شکل محدود [به ترور قاسم سلیمانی] واکنش نشان می‌دهد. تا آن زمان بازارهای ارز بی‌ثبات می‌مانند. باید معلوم شود که کار تنش کنونی به کجا می‌انجامد.»

ارزش دلار در برابر ین ژاپن به پایین‌ترین سطح خود در سه ماه گذشته رسیده و ارزش یورو هم در برابر ین ژاپن کاهش یافته. ارزش دلار در برابر سایر ارزها ثابت مانده است.

 در اولین واکنش بازار بورس تهران به خبر کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق، شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز شنبه ۱۴ دی با کاهشی چشمگیر و سقوط ۱۵ هزار واحدی مواجه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.