ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روحانی با مکرون درباره مسائل منطقه و برجام گفت‌وگو کرد

حسن روحانی در مکالمه تلفنی با امانوئل مکرون مسئولیت عواقب ترور قاسم سلیمانی را بر عهده دولت آمریکا دانست و از کشورهای دیگر خواست آن را محکوم کنند. مکرون خواهان کاهش تنش شد.

حسن روحانی در یک مکالمه تلفنی یک ساعته با امانوئل مکرون اقدام آمریکا در کشتن قاسم سلیمانی را «نقض حاکمیت عراق» خواند و از کشورهای دیگر خواست آن را محکوم کنند. مکرون از آمادگی فرانسه برای کاهش تنش خبر داد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران شامگاه سه‌شنبه ۱۷ دی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه تلفنی گفت‌وگو کرد. دفتر ریاست جمهوری ایران گفته است این گفت‌وگو در باره حوادث اخیر در عراق، امنیت منطقه، برجام و گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی‌اش صورت گرفته است.

روحانی با اشاره به ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس اظهار امیدواری کرد تا «همه کشورهایی که خواهان صلح و امنیت پایدار در جهان هستند» در برابر این اقدام آمریکا «مواضع قاطعی اتخاذ کنند».

روحانی این اقدام آمریکا را «نقض حاکمیت عراق، اهانت به دولت و ملت این کشور و جنایتی بزرگ و نابخشودنی» دانست و گفت: «مسئولیت عواقب این ترور و پیامدهای آن بر عهده دولت آمریکا است.»

قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، جانشین فرمانده حشدالشعبی و فرمانده کتائب حزب‌الله عراق و چند تن دیگر از شبه‌نظامیان شیعه عراقی بامداد جمعه ۱۳ دی در حمله هوایی آمریکا به نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شدند.

روحانی به مکرون از یک سو گفته که «جمهوری اسلامی هرگز به دنبال جنگ و ناامنی در منطقه نیست»، و از سوی دیگر افزوده است «[آمریکایی‌ها] نمی‌توانند از عواقب این جنایت بزرگ مصون بمانند».

روحانی با اشاره به تصمیم‌ پارلمان عراق مبنی بر خروج نیروهای خارجی از این کشور، گفت: «معتقدیم امنیت منطقه تنها توسط کشورهای منطقه تأمین می‌شود.»

امانوئل مکرون نیز در این تماس تلفنی نگرانی خود از تنش‌های موجود در منطقه را ابراز کرد و گفت: «اتفاقاتی که صورت گرفته می‌تواند باعث افزایش تنش و تشنج غیرقابل جبران شود.»

رئیس جمهوری فرانسه آمادگی خود را برای کمک به کاهش تنش‌ها اعلام کرد و با اشاره به اهمیت برجام، افزود: «فرانسه به تلاش‌های خود برای حفظ این توافق مهم بین‌المللی ادامه خواهد داد و از ایران نیز انتظار دارد که در همین جهت حرکت کند.»

حسن روحانی گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ایران را به‌دلیل عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش دانست و گفت: «هر زمانی که طرف‌های مقابل به تعهدات خود عمل کنند، گام‌های برداشته شده از سوی ایران قابل بازگشت خواهد بود.»

دولت ایران شامگاه یکشنبه ۱۵ دی / ۵ ژانویه اعلام کرد که در گام پنجم کاهش تعهدات برجامی خود، آخرین مورد از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد. بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دیگر با هیچ محدودیتی در زمینه عملیاتی از جمله ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه، روبه‌رو نیست و از این پس «برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت».

یک منبع دولتی فرانسه سه‌شنبه ۱۷ دی / ۷ ژانویه به رویترز گفت به‌دنبال کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس که باعث تشدید تنش در منطقه شده است، این کشور در حال حاضر قصد ندارد شمار نیروهای خود در عراق را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.