ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیرین عبادی: مسئولان سقوط پرواز شماره ۷۵۲-PS باید استعفا دهند و محاکمه شوند

شیرین عبادی: از رهبر جمهوری اسلامی تا فرماندهان زیر فرمان او باید استعفا بدهند و محاکمه شوند چرا که امنیت آسمان‌ ایران را برای هواپیماهای مسافربری و امنیت شهروندان ایران در اولویت قرار نداده‌اند.

شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، در دادخواستی خواستار محاکمه و استعفای مسئولان سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی اوکراین شده و تاکید کرده است کسانی که در فرآیند تصمیم‌گیری در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نقش داشتند، «از رهبر جمهوری اسلامی تا فرماندهان زیر فرمان او» باید استعفا بدهند چرا که امنیت آسمان‌ ایران را برای هواپیماهای مسافربری و امنیت شهروندان ایران در اولویت قرار نداده‌اند.

سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس

متن این دادخواست را در ادامه می‌خوانید:

این دادخواست در رابطه با شلیک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به پرواز شماره ۷۵۲-PS خطوط هوایی اوکراین در تاریخ هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰ تنظیم شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه ۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه منتشر کرد، اعتراف کرد «به اشتباه» به پرواز شماره ۷۵۲-PS خطوط هوایی اوکراین شلیک کرده است.

در این بیانیه گفته شده این هواپیما که به محدوده آسمان یک پایگاه متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک شده بوده، به عنوان هواپیمای دشمن تلقی و به آن شلیک شده است.

ما امضا کنندگان این دادخواست معتقدیم تمامی افرادی که در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نقش تصمیم گیرنده داشتند و تمام افرادی که مسئول این شلیک هستند، باید استعفا دهند و محاکمه شوند. از جمله:

  • علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده کل قوا
  • سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
  • سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

بیان «خطای انسانی» و «اشتباه غیرعمدی» موجب بسته شدن پرونده و خاتمه درد کسانی نمی‌شود که خانواده و عزیزانشان را در میان مسافران از دست داده‌اند.

کسانی که در فرآیند تصمیم‌گیری در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نقش داشتند، از رهبر جمهوری اسلامی تا فرماندهان زیر فرمان او باید استعفا بدهند چرا که امنیت آسمان‌ ایران را برای هواپیماهای مسافربری و امنیت شهروندان ایران در اولویت قرار نداده‌اند.

علاوه بر این، آنان با کتمان حقیقت سعی داشتند افکار عمومی را فریب دهند.

ما معتقدیم محاکمه و استعفای این مقام‌ها و حق بازماندگان برای اطلاع‌رسانی، عزاداری و سوگواری آزادانه، کمترین کاری است که می‌توان در راستای مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن انجام داد.

برای امضای این دادخواست به اینجا بروید:

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • مباشر

      محاکمه خامنه‌ای، باقری، سلامی و حاجی‌زاده آغاز محاکمه دیگر سردرمداران این حکومت فاسد، غارتگر، جنایتکار و دروغگو است هر چند که به خواسته خودشان استعفا ندهند. مسلم است که با محاکمه این افراد این حکومت دیگر امکان کشورداری نخواهد داشت چون بسیاری از دیگر فاسدان و جانیان این حکومت نیز محاکمه خواهند شد. پس خواسته شیرین عبادی به جا و درست است و کاملا پیش‌بینی کرده که باید از راس این نظام شروع کرد تا به محاکمه سایرین هم رسید.

    • نوید

      واقعا که شرم آوره جوانها در خیابانهای ایران هم اینکه شعار می دهند : جمهوری اسلامی نابود باید گردد » آن وقت زمانه و عبادی اصرار عجیبی بر محاکمه یک گروهبان یا ستوان پدافند هوایی را دارند. این جمهوری جنایت توانست چهل سال با همین مطالبات نوبلی و زروقی کشیده وشیک کشوری را به ویرانی بکشد. دست مریزاد . خوب همیشه سر بزنگاه به داد جنایتکاران رسیدید