ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه اروپا: بورل در دیدار با ظریف بر حفظ برجام تأکید کرد

محمدجواد ظریف در دیدار با جوزپ بورل با انتقاد از «بی‌عملی» کشورهای اروپایی در قبال تعهدات‌شان در برجام، از آنها خواست رفتارشان را در برابر ایران و برجام تصحیح کنند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح پنجشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی در دهلی نو با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف از «بی‌عملی» اروپایی‌ها در قبال تعهدات‌شان در برجام انتقاد کرد و از آنها خواست رفتارشان را در برابر ایران و برجام تصحیح کنند. بورل با توجه به بحران خاورمیانه بر ضرورت حفظ برجام تأکید داشت. طرفین درباره ضرورت حفظ ارتباط نزدیک و ادامه تعامل در هفته‌های آتی با یکدیگر به توافق رسیدند.

پنجشنبه ۱۶ ژانویه/ ۲۶ دی، دهلی نو: نخستین دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

سه‌شنبه ۱۴ ژانویه/ ۲۴ دی سه کشور اروپایی آلمان، بریتانیا و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف در برجام را فعال کردند. ایران از ۱۸ اردیبهشت سال جاری در واکنش به عدم اجرای تعهدات اروپا در توافق هسته‌ای، در پنج گام بر  اساس بند ۳۶ برجام تعهدات خود را کاهش داده و سرانجام متوقف کرده است. جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد فرآیند حل و فصل اختلافات نه برای تحریم ایران، بلکه برای «حفظ برجام» فعال می‌شود.

بر اساس بیانیه‌ای که در سایت اتحادیه اروپا منتشر شده است طرفین درباره ضرورت حفظ ارتباط نزدیک و ادامه تعامل در هفته‌های آتی با یکدیگر به توافق رسیدند. در این بیانیه گفته شده:

«آنها در یک گفت‌وگوی صریح، در خصوص جدیدترین تحولات برجام گفت‌وگو کردند. جوزب بورل با یادآوری علاقه اتحادیه اروپا به حفظ برجام تأکید کرد که این امر به دلیل تنش‌ها در خاورمیانه و خلیج فارس بیش از هر زمانی برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد.»

فعال شدن فرایند حل و فصل اختلافات بر اساس بند ۳۶ برجام به معنای فعال شدن مکانیسم ماشه  نیست. اما اگر طرفین به خواسته‌های هم رضایت ندهند، طرف‌های اروپایی می‌‌توانند بر اساس بند ۳۷ پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهند. تاکید بورل بر ضرورت «حفظ ارتباط نزدیک و ادامه تعامل» از این جهت در این مقطع اهمیت دارد.

محمد جواد ظریف، پیش از دیدار با مسئول سیاست خارجی اتجادیه اروپا در دهلی نو با انتشار پیامی در توییتر خطاب به اتحادیه اروپا نوشت:

 «(خبر باج دادن اروپا برای) جلب رضایت ایالات متحده تائید شد. سه کشور اروپایی باقی‌مانده برجام را فروختند تا از تعرفه‌های جدید ترامپ رهایی پیدا کنند. دوستان من، این کار فایده‌ای نخواهد داشت. فقط اشتهای وی را تندتر می‌کنید.»

روز گذشته واشنگتن‌پست گزارش داد که  دولت ترامپ به صورت محرمانه به سه کشور اروپایی اخطار داده بود که در صورتی که مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام را فعال نکنند ۲۵ درصد بر تعرفه خودروهای وارداتی از اروپا می‌افزاید. مقامات اروپایی به واشنگتن پست گفته‌اند که فعال کردن مکانیسم حل اختلاف از چند هفته پیش در برنامه بوده و آنها قصد اجرای آن را داشته‌اند. یک مقام آگاه اما به واشنگتن پست گفت که «اروپا برای این‌که ضعیف جلوه نکند تهدید ترامپ را عمومی نکرده است.»

ظریف در ادامه پیام خود در توییتر با لحنی متفاوت از گذشته نوشت:

«قلدر دوره دبیرستان را به خاطر نمی‌آورید؟ اگر می‌خواهید شرافت خودتان را بفروشید، به همین مسیر ادامه بدهید ولی برای خودتان موضع برتر اخلاقی و حقوقی قائل نباشید. شما چنین موقعیتی ندارید.»

روز گذشته وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ایالات متحده آماده همکاری با شرکای اروپایی خود در اعمال مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است. استیو منوچین اما با اطمینان نسبتاً زیادی پیش‌بینی کرد که ایران به دو شرط ترامپ درباره برنامه موشکی و تحدید فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش تن می‌دهد.

پانویس:

این گزارش بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا به روز شد و تیتر آن هم تغییر کرد

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.