ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نگرانی از تخریب یک قلعه تاریخی در کرمان، بر اثر آبیاری کشاورزان

<p>&nbsp;</p> <p dir="RTL">آبیاری باغ&zwnj;های پسته در شهرستان انار استان کرمان، قلعه تاريخی داوودآباد اين شهر را در معرض خطر قرار داده است.</p> <!--break--> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، قلعه داوودآباد شهرستان انار که قدمت آن به دوره صفويه می&zwnj;رسد، چند سالی است که در ميان درختان پسته قرار گرفته و هرگاه که اين درختان آبياری می شوند، آب به پايه&zwnj;های قلعه نيز نفوذ می کند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">بر پايه اين گزارش اين نفوذ آب باعث &quot;تخريب تدريجی&quot; اين بنا شده است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">اين گزارش می&zwnj;افزايد: &quot;قرار گرفتن اين قلعه در معرض مستقيم و گسترده آب، باعث ايجاد شکاف&zwnj; در ديوارهای آن و رويش درختچه&zwnj;های کوچک در زير ديوارها شده است.&quot;</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">قلعه داوود آباد که بيش از سه هزار مترمربع مساحت و چهار برج با ارتفاع ۹ متر دارد احتمالاً دارای کاربرد نظامی بوده است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <blockquote> <p dir="RTL">قرار گرفتن قلعه داوود آباد در معرض مستقيم و گسترده آب، باعث ايجاد شکاف&zwnj; در ديوارهای آن و رويش درختچه&zwnj;های کوچک در زير ديوارها شده است&nbsp;</p> </blockquote> <p dir="RTL">اين قلعه دارای ورودی دو طبقه بوده و بخشی از ساختمان&zwnj;های داخل آن بر اثر سيل از بين رفته است. کشاورزان محلی نيز بخشی از بقايای خاک ساختمان&zwnj;های گلی داخل قلعه را برای استفاده در زمين&zwnj;های پسته از قلعه خارج کرده&zwnj;اند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">به گفته کارشناسان ميراث فرهنگی، قسمت&zwnj;های داخلی، برج شمال غربی و پوشش ورودی از جمله&zwnj; قسمت&zwnj;های آسيب ديده اين بنا است. بخش&zwnj;های ديگر اين قلعه نيز دارای وضعيت &quot;نگران کننده&zwnj;ای&quot; عنوان شده است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">شهرستان انار دارای بيش از ۳۰ اثر تاريخی است که از بين آن&zwnj;ها حدود ۲۴ اثر به ثبت رسيده&zwnj;اند.</p> <p dir="RTL">اين شهر در دوره&zwnj;های پيش از اسلام، &quot;آبان&quot; نام داشته که برگرفته از &quot;آبان يشت&quot; کتاب اوستا بوده است.</p> <p dir="RTL">شهر آبان (انار کنونی) در ابتدا از شهرهای ولايت استخر در ايالت فارس بوده اما قرن&zwnj;ها پيش ضميمه ايالت کرمان شده است.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است: &quot;بناهای شهرانار اين روزها وضعيت مناسبی ندارند و از اين شهر کهن، مرتب خبرهای تخريب و نبود نظارت کافی بر بناها و آثار تاريخی به گوش می&zwnj;رسد.&quot;&nbsp;</p>

آبیاری باغ‌های پسته در شهرستان انار استان کرمان، قلعه تاريخی داوودآباد اين شهر را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری ميراث فرهنگی، قلعه داوودآباد شهرستان انار که قدمت آن به دوره صفويه می‌رسد، چند سالی است که در ميان درختان پسته قرار گرفته و هرگاه که اين درختان آبياری می شوند، آب به پايه‌های قلعه نيز نفوذ می کند.

بر پايه اين گزارش اين نفوذ آب باعث "تخريب تدريجی" اين بنا شده است.

اين گزارش می‌افزايد: "قرار گرفتن اين قلعه در معرض مستقيم و گسترده آب، باعث ايجاد شکاف‌ در ديوارهای آن و رويش درختچه‌های کوچک در زير ديوارها شده است."

قلعه داوود آباد که بيش از سه هزار مترمربع مساحت و چهار برج با ارتفاع ۹ متر دارد احتمالاً دارای کاربرد نظامی بوده است.

اين قلعه دارای ورودی دو طبقه بوده و بخشی از ساختمان‌های داخل آن بر اثر سيل از بين رفته است. کشاورزان محلی نيز بخشی از بقايای خاک ساختمان‌های گلی داخل قلعه را برای استفاده در زمين‌های پسته از قلعه خارج کرده‌اند.

به گفته کارشناسان ميراث فرهنگی، قسمت‌های داخلی، برج شمال غربی و پوشش ورودی از جمله‌ قسمت‌های آسيب ديده اين بنا است. بخش‌های ديگر اين قلعه نيز دارای وضعيت "نگران کننده‌ای" عنوان شده است.

شهرستان انار دارای بيش از ۳۰ اثر تاريخی است که از بين آن‌ها حدود ۲۴ اثر به ثبت رسيده‌اند.

اين شهر در دوره‌های پيش از اسلام، "آبان" نام داشته که برگرفته از "آبان يشت" کتاب اوستا بوده است.

شهر آبان (انار کنونی) در ابتدا از شهرهای ولايت استخر در ايالت فارس بوده اما قرن‌ها پيش ضميمه ايالت کرمان شده است.

خبرگزاری ميراث فرهنگی نوشته است: "بناهای شهرانار اين روزها وضعيت مناسبی ندارند و از اين شهر کهن، مرتب خبرهای تخريب و نبود نظارت کافی بر بناها و آثار تاريخی به گوش می‌رسد." 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.