ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"طبق اطلاعات آژانس، ايران روی سلاح هسته‌ای کار می‌کند"

<p>آسوشيتدپرس در خبری اختصاصی نوشت، برخی ديپلمات&zwnj;های غربی به اين خبرگزاری گفته&zwnj;اند طبق اطلاعات تازه&zwnj;ای که آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی به دست آورده است، ايران بيشتر به سمت قابليت ساخت سلاح هسته&zwnj;ای رفته و اولويت برنامه هسته&zwnj;ای&zwnj; خود را بر کار روی محاسبه قدرت ويرانگری يک کلاهک اتمی قرار داده است.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>بر اساس اين گزارش که امروز، سه&zwnj;شنبه ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور) انتشار يافته است، ديپلمات&zwnj;ها به آسوشيتدپرس گفته&zwnj;اند اين اطلاعات را از اسرائيل، آمريکا و دست&zwnj;کم دو کشور ديگر غربی به دست آورده&zwnj;اند و نتيجه گرفته&zwnj;اند که اين اقدام ايران در مقطع زمانی سه سال گذشته صورت گرفته است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين زمان&zwnj;بندی از آن جهت حائز اهميت است که اگر آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی رأی به معتبر بودنِ گزارش جديد بدهد، دغدغه&zwnj;هايش در اين مورد که ايران کار بر روی ساخت سلاح هسته&zwnj;ای را تا همين اواخر ادامه داده است و شايد همچنان ادامه می&zwnj;دهد، افزايش خواهد يافت.</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>يافتن هر مدرک تازه&zwnj;ای در رابطه با تحقيقات ايران درباره ساخت سلاح&zwnj;های هسته&zwnj;ای، احتمالأ سياست اسرائيل را در دفاع از حمله نظامی به ايران تقويت خواهد کرد</p> </blockquote> <p>از آنجا که چنين اقداماتی نه فقط از طريق مدل&zwnj;سازی کامپيوتری، بلکه بايد با انجام آزمايش&zwnj;های فيزيکی روی مواد مورد استفاده در ساخت سلاح هسته&zwnj;ای نيز صورت بگيرد، گزارش تازه در عين حال نگرانی&zwnj;های آژانس بين&zwnj;المللی انرژی اتمی را که با ذکر جزئيات در ماه نوامبر گذشته طرح شده بود تأييد می&zwnj;کند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين آژانس در ماه نوامبر اعلام کرده بود تهران از چند جهت در حال انجام تحقيقاتی روی ساخت سلاح&zwnj;های هسته&zwnj;ای است.&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>ديويد آلبرايت، مدير مؤسسه علم و امنيت بين&zwnj;المللی در واشنگتن که کنگره آمريکا و ديگر نهادهای دولتی آمريکا بارها آن را به&zwnj;عنوان مرجعی در رابطه با ايران مد نظر قرار داده&zwnj;اند، اظهار داشت: &quot;اگر شما بخواهيد درکی نظری در رابطه با چگونگی عملکرد يک سلاح هسته&zwnj;ای پيدا کنيد، اين به آزمايش&zwnj;هايی که بعدأ روی اجزاء مختلف تشکيل&zwnj;دهنده سلاح هسته&zwnj;ای انجام می&zwnj;دهيد بستگی خواهد داشت. اين دو، دست در دست هم پيش می&zwnj;روند.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>يافتن هر مدرک تازه&zwnj;ای در رابطه با تحقيقات ايران درباره ساخت سلاح&zwnj;های هسته&zwnj;ای، احتمالأ سياست اسرائيل را در دفاع از حمله نظامی به ايران تقويت خواهد کرد. اسرائيلی&zwnj;ها بر اين بحث اصرار دارند که تهران به عمد تلاش&zwnj;های بين&zwnj;المللی را بی&zwnj;نتيجه گذاشته است تا مخفيانه کار روی سلاح&zwnj;ها را پيش ببرد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>ايران هر گونه علاقه&zwnj;مندی&zwnj;اش به ساخت سلاح هسته&zwnj;ای را رد می&zwnj;کند و می&zwnj;گويد سوء ظن&zwnj;هايی که در اين مورد وجود دارد ساخته و پرداخته آمريکا، اسرائيل و ديگر نهادهای جاسوسی است.</p> <p><br /> &nbsp;</p>

آسوشيتدپرس در خبری اختصاصی نوشت، برخی ديپلمات‌های غربی به اين خبرگزاری گفته‌اند طبق اطلاعات تازه‌ای که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به دست آورده است، ايران بيشتر به سمت قابليت ساخت سلاح هسته‌ای رفته و اولويت برنامه هسته‌ای‌ خود را بر کار روی محاسبه قدرت ويرانگری يک کلاهک اتمی قرار داده است.

بر اساس اين گزارش که امروز، سه‌شنبه ۱۱ سپتامبر (۲۱ شهريور) انتشار يافته است، ديپلمات‌ها به آسوشيتدپرس گفته‌اند اين اطلاعات را از اسرائيل، آمريکا و دست‌کم دو کشور ديگر غربی به دست آورده‌اند و نتيجه گرفته‌اند که اين اقدام ايران در مقطع زمانی سه سال گذشته صورت گرفته است.

اين زمان‌بندی از آن جهت حائز اهميت است که اگر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی رأی به معتبر بودنِ گزارش جديد بدهد، دغدغه‌هايش در اين مورد که ايران کار بر روی ساخت سلاح هسته‌ای را تا همين اواخر ادامه داده است و شايد همچنان ادامه می‌دهد، افزايش خواهد يافت.

يافتن هر مدرک تازه‌ای در رابطه با تحقيقات ايران درباره ساخت سلاح‌های هسته‌ای، احتمالأ سياست اسرائيل را در دفاع از حمله نظامی به ايران تقويت خواهد کرد

از آنجا که چنين اقداماتی نه فقط از طريق مدل‌سازی کامپيوتری، بلکه بايد با انجام آزمايش‌های فيزيکی روی مواد مورد استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای نيز صورت بگيرد، گزارش تازه در عين حال نگرانی‌های آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را که با ذکر جزئيات در ماه نوامبر گذشته طرح شده بود تأييد می‌کند.

اين آژانس در ماه نوامبر اعلام کرده بود تهران از چند جهت در حال انجام تحقيقاتی روی ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. 

ديويد آلبرايت، مدير مؤسسه علم و امنيت بين‌المللی در واشنگتن که کنگره آمريکا و ديگر نهادهای دولتی آمريکا بارها آن را به‌عنوان مرجعی در رابطه با ايران مد نظر قرار داده‌اند، اظهار داشت: "اگر شما بخواهيد درکی نظری در رابطه با چگونگی عملکرد يک سلاح هسته‌ای پيدا کنيد، اين به آزمايش‌هايی که بعدأ روی اجزاء مختلف تشکيل‌دهنده سلاح هسته‌ای انجام می‌دهيد بستگی خواهد داشت. اين دو، دست در دست هم پيش می‌روند."

يافتن هر مدرک تازه‌ای در رابطه با تحقيقات ايران درباره ساخت سلاح‌های هسته‌ای، احتمالأ سياست اسرائيل را در دفاع از حمله نظامی به ايران تقويت خواهد کرد. اسرائيلی‌ها بر اين بحث اصرار دارند که تهران به عمد تلاش‌های بين‌المللی را بی‌نتيجه گذاشته است تا مخفيانه کار روی سلاح‌ها را پيش ببرد.

ايران هر گونه علاقه‌مندی‌اش به ساخت سلاح هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گويد سوء ظن‌هايی که در اين مورد وجود دارد ساخته و پرداخته آمريکا، اسرائيل و ديگر نهادهای جاسوسی است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.