ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عقب‌نشینی از اظهارات «تمسخرآمیز» روحانی درباره انتخابات افغانستان

برخی از مقام‌های افغانستان و کاربران شبکه‌های اجتماعی این کشور از روحانی به دلیل «تمسخر انتخابات افغانستان» انتقاد کرده بودند. دستیاران روحانی می‌گویند مخاطب او مسئولان ایرانی بودند نه افغانستانی.

اظهارات «تمسخرآمیز» حسن روحانی در مورد انتخابات افغانستان واکنش‌های منفی‌ای در میان برخی از مسئولان این کشور و کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. دستیاران رئیس‌جمهوری ایران می‌گویند خطاب او به مسئولان ایرانی بود و نه افغانستانی.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در همایش استانداران و فرمانداران ـ دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ ـ عکس از ایرنا

حسام الدین آشنا، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری چهارشنبه ۹ بهمن در توئیتی به اظهارات شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری افغانستان درباره سخنان حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، پاسخ داد و نوشت: «مخاطب دکتر روحانی مسئولان ایرانی بودند که گاه کمبود امکانات را بهانه می‌کنند. تجربه خواهران و برادران ما در کشور افغانستان حاوی این درس است که با وجود تمام مشکلات تحمیلی می‌توان در مسیر پیشرفت گام برداشت.»

حسن روحانی دوشنبه ۷ بهمن در جمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور در وزارت کشور در بخشی از سخنانش گفت: «این انتخابات را الکترونیکی کنیم بابا. افغانستان هم این کار را کرد (همراه با خنده روحانی و حاضران) بیاییم این کار را بکنیم، این چیزی نیست که.»

در واکنش به سخنان روحانی، شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس جمهوری افغانستان خطاب به رئیس جمهوری ایران در فیس‌بوک خود نوشت:‌ «به ما طعنه نزنید، از ما بیاموزید. یکی از مقامات کشور همسایه به طعنه از انتخابات الکترونیکی در افغانستان یاد می‌کند. حاضرین در محفل خنده می‌کنند. برای افغانستان که ۴۰ سال را در جنگ سپری کرده است اکنون بی‌نهایت مهم است که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند. برای نمونه افغانستان در رده‌بندی‌های آزادی بیان از همه کشورهای منطقه در جایگاه عالی قرار دارد. هم‌پذیری مذهبی و فعالیت آزاد رسانه‌ها در افغانستان بی‌نظیر است. در سال ۱۳۹۳ رقیب انتخاباتی در افغانستان شریک قدرت شد. اما در کشور همسایه ما رقیب انتخاباتی‌اش به زندان رفت. ما زندانی سیاسی نداریم، خبرنگار زندانی نداریم، جامعه تک‌صدایی نمی‌باشیم. افغانستان خوبی‌ها و زیبایی‌های دارد که بسیاری از کشورهای همسایه ندارد. از افغانستان بیاموزید!!»

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی برخورد حسن روحانی را «نگاه تحقیرآمیز» رئیس جمهوری ایران به مردم افغانستان ارزیابی کردند و برخی نیز آن را «نژادپرستانه» خواندند و خواستار پوزش او شدند.

رویینا شهابی، فعال اجتماعی در حساب کابری خود در توئیتر نوشت: «آقای روحانی! به جای خندیدن و تمسخر انتخابات افغانستان، به حال خانواده‌های ۱۷۶ سرنشین پرواز اوکراین که در خاک شما مورد هدف قرار گرفت، به حال خانواده‌های معترضین آبان ۱۳۹۸ و به حال سیستان و بلوچستان گریه کنید. افغانستان را به حال خود بگذارید، پیشرفت می‌کند. شما به حال ایران فکری کنید».

ملک ستیز، پژوهشگر روابط بین‌الملل و کارشناس مسایل سیاسی افغانستان نیز امروز (چهارشنبه) در واکنش به اظهارات حسن روحانی در صفحه فیسبوک‌‌اش خطاب به او نوشت: «اجاز بدهید از شما بپرسم: آیا انتخابات را در کشور جناب‌عالی، دموکراتیک می‌خوانید؟ آیا مشروعیت ارزشی بر انتخابات ایران حاکم است؟ آیا یک منتقد نظام و سیستم در کشور‌تان می‌تواند رئیس‌جمهوری شود؟ آیا شما که رئیس‌ جمهوری ایران هستید، می‌توانید ولایت فقیه و یا رهبر کشورتان ‌را نقد کنید؟ آیا آزادی بیان که فلسفه‌ مردم‌سالاری است در روند انتخابات شما رعایت می‌شود؟ آیا کشور شما زندان دیگراندیشان نیست؟ آیا شما نهادی به‌نام آزادی شهروندی در کشورتان ثبت کرده‌اید؟ آیا تظاهرات که معنای حقوق مدنی و سیاسی‌است در کشور شما مشروعیت دارد؟ اگر پاسخ‌های شما به این پرسش‌های من مثبت باشد، کاملاً حق دارید بر انتخابات افغانستان "ریشخند" بزنید، در غیر آن مواظب حرف‌های‌تان باشید. (...)وضعیت دموکراسی در کشور شما خیلی بد‌تر از ماست.»

علی‌رضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری ایران نیز در پاسخ به واکنش‌ها، سخنان روحانی را هشداری به استمرار شیوه‌های اجرایی کهنه در انتخابات ایران عنوان کرد و در توئیتر خود نوشت: «این‌که با سال‌ها توسعه زیرساخت‌ها نتوانسته‌ایم انتخابات الکترونیک را تجربه کنیم سزاوار خودانتقادی است و این‌که برادران‌مان در افغانستان با آوار سال‌ها جنگ توانسته‌اند، یقیناً شایسته احترام.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساسان

    مردک 40 سال انقلا ب کردید هنوز کوخ نشین دارید . 40 سال انقلاب کردید هنوز چند شهر آباد دارید و مابقی ... 40 سال انقلاب کردید فقر و بدبختی در استانهای سیستان ،‌ کرمانشاه ، کردستان ، خوزستان ، ..... بیداد می کند 40 سال انقلاب کردید هنوز از شاه می ترسید و او را لولو معرفی میکنید 40 سال انقلاب کردید آمار اعتیاد ، آمار طلاق آمار زنان روسبی آمار خرید و فروش مواد مخدر آ<ار زندانیان سیاسی آمار خودکشی ها آمار فرار مغزها آمار سیل ها و زلزله ها آمار کارخانه های بیکار و تعطیل آمار دین گریزی جوان ها آمار کاهش سن اعتیاد آمار تمامی زندانی ها آمار دادگاه ها ، شوراهای حل اختلاف ، دادگاه انقلاب ، دادگاه روحانیت ،‌ دادگاه ... و هزاران آمار دیگر که هر کدام نشانه عقب ماندگی و بدبختی در هر کشور از این جان است در مملکت جمهوری اسلامی به رهبریت نایب امام زمان ،‌به رهبریت نایب امام حسین ، به رهبریت نایب خدا ، اصلا برم سر اصل ماجرا به رهبریت خود خدا روز به روز زیاد و زیادتر می شود . جناب کلید ساز برو به اربابانت در انگلیس بگو از دین دیگر کاری بر نمی آید یک لباس دیگر تن شما بکنند شاید لباس حاجی فیروز .

  • نقی

    خطاب به "عدالت خواه" شما و هیچکدام از عوامل دیگر جمهوری جهنمی اسلامی در موقیعتی نیستید که به کسی "توصیه" کنید. شما فقط باید به فکر دفاعیه های خود در دادگاه های عدالت مردمی در ایران برای جوابگویی به جنایات و تبهکاری های خویش باشید. هیچ کس در هیچ جای جهان نمیتواند و نمیخواهد به پای مشتی دزد, جنایتکار, نژاد پرست بی همه چیز مانند جمهوری اسهالی برسد. "مغول بکشت و سکندر بسوخت و عرب غارت کرد، نکرد آنچه که ملا هرسه یکجا کرد"

  • عدالت خواه

    ما در صحبت های رریس جمهور ایران تمسخری ندیدیم و منظور ایشان همان کمبود امکانات بود...برادران افغان عزیز من هم به شما توصیهه می کنم سرتان به کار خودتان باشد و از دست آویز قرار گرفتن توسط غربی ها پرهیز کنید شما حالا حالا ها باید را بپیمایید تا شاید به مانند جمهوری اسلامی ایران بشوید. ما شما را دوست داریم پس از شرایط سوء استفاده نکنید

  • علی یک بدبخت ایرانی

    با سلام٫ اقایانی که دروغ از سر و پاتان می بارد بروید به فکر مردم بدبخت ایران باشید که در زباله دانی ها دنبال غذا هستند. شما در یک ماه گذشته با زدن هواپیمای خودی و کشتن هزاران تن از ایرانی ها ی بی سلاح که فقط برای اعتراض به گران شدن بنزین به خیابان رقته بودن و گفتن دروغ های شاخدار قتل تجاوز دخالت در کشورهای منطقه مثل عراق لبنان سوریه یمن ابروی تمام ایرانی ها را بردید. به وجدانم قسم که من به عنوان یک ایرانی خجالت میکشم ولی شما افغانستان را که در حال حاضر مرام چند حزبی دارد مسخره میکنید. بس است اقای سنگ پا.

  • علی

    انتخابات در ایران یکی از طنزهای تلخ تاریخ و به نوعی مسخره کردن دموکراسیه واقعیه . نظام از بین خودش چهار نفر و انتخاب میکنه که همشون آدمهای خودش هستن و هیچ فرقی با همدیگه ندارن . آدم به حال و روز این خاک و بوم باید گریه کنه