ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اتحادیه عرب «معامله قرن» را رد کرد

اتحادیه کشورهای عرب در جلسه اضطراری خود طرح ترامپ برای خاورمیانه را کاملاً رد کرد و آن را مخالف دستیابی به یک توافق صلح عادلانه میان فلسطینیان و اسرائیل دانست.

اتحادیه کشورهای عرب در دیداری اضطراری در پایتخت مصر طرح دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خاورمیانه موسوم به «معامله قرن» را به طور کامل رد کرد و آن را مخالف دستیابی به یک توافق صلح عادلانه میان فلسطینیان و اسرائیل دانست. اما برخی کشورهای عربی پیشتر آشکارا از این طرح که حق فلسطینیان بر بخشهای بزرگی از کرانه باختری را نادیده می‌گیرد، کمابیش حمایت کرده بودند.

جلسه اضطراری اتحادیه عرب در پایتخت مصر برگزار شد/ عکس از آرشیو

کشورهای عرب در بیانیه روز شنبه یکم فوریه/ ۱۲ بهمن اعلام کردند که «"معامله قرن" ایالات متحده‌ـ‌اسرائیل را رد می‌کنند زیرا حداقل حقوق و آمال مردم فلسطین را نادیده می‌گیرد.»

کشورهای عربی همچنین توافق کردند که با ایالات متحده برای اجرای این طرح همکاری نکنند و افزودند که اسرائیل نباید این برنامه را با اعمال زور اجرا کند. آنها بر راه حل دو کشور تاکید ورزیدند که شامل یک دولت فلسطینی با مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ می‌شود. آنها همچنین خواستار این شدند که بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی پایتخت دولت آینده فلسطین شود. در جریان جنگ ۱۹۶۷ اسرائیل کرانه باختری، غزه و بیت‌المقدس شرقی را اشغال کرد.

جلسه اضطراری اتحادیه عرب با درخواست محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین برگزار شد. او از ملت‌های عرب خواست که موضعی شفاف در برابر برنامه پیشنهادی دونالد ترامپ اتخاذ کنند.

ترامپ هفته پیش از طرح ۱۸۱ صفحه‌ای خود برای پایان دادن به مناقشات اسرائیل فلسطین تحت نام معامله قرن پرده‌ برداشت. او در هنگام معرفی این طرح در کنار بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ایستاده بود.

«این توهین است»

طرح ترامپ بدون هیچ گونه مذاکره و گفت‌وگویی با طرف‌های فلسطینی ارائه شده است. پس از آنکه دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، همه روابط مقامات فلسطینی و آمریکا گسسته شد.

طرح پیشنهادی در نظر دارد که بخش‌های بزرگی از کرانه باختری شامل شهرک‌های غیرقانونی در دره اردن را به اسرائیل ملحق کند، به این ترتیب مرز شرقی اسرائیل در راستای رود اردن کشیده شود.

عباس در دیدار وزاری خارجه اتحادیه کشورهای عرب گفت: «آنها به من گفتند که ترامپ می‌خواهد معامله قرن را برایت بفرستد تا بخوانی، من گفتم نخواهم خواند.»

او همچنین گفت که ترامپ می‌خواست با او به صورت تلفنی یا مکاتبه‌ای صحبت کند اما او هر دو پیشنهاد را رد کرده است.

عباس نقشه‌ای در دست داشت که چهار‌ مرحله تاریخی از کاهش قلمروی فلسطین را به حضار نشان می‌داد و مرزهای پیش از ۱۹۴۸ را با وضعیت امروز مقایسه می‌کرد. او مخاطبان خود را به چالش کشید و از آنها پرسید که آیا اصلاً می‌توانند فلسطین را در نقشه ببینند.

عباس در ادامه گفت: «این توهین است»

خبرنگار شبکه خبری الجزیره از رام‌الله گزارش می‌دهد که بسیاری از فلسطینیان حتی ممکن است از برگزاری اجلاس اتحادیه عرب بی‌خبر باشند. او جو کنونی خیابان‌ها در رام‌الله را "ناامید" توصیف کرد.

عباس گفته است که فلسطینیان برای پایان دادن به اشغال اسرائیل و استقرار یک دولت به مرکزیت قدس شرقی مصمم هستند.

در طرح ترامپ پیشنهاد شده که ابودیس شهری در مجاورت اورشلیم پایتخت دولت آینده فلسطین شود. این پیشنهاد فوراً از سوی فلسطینیان رد شد.

رئیس اتحادیه کشورهای عرب، احمد ابوالغیط چهارشنبه گذشته گفته بود که مطالعه اولیه چارچوب سیاسی این طرح نشان می‌دهد که ایالات متحده «حقوق مشروع فلسطینیان بر قلمرو را نادیده انگاشته است.»

این در حالی است که سفیران امارات متحده عربی، بحرین و عمان به نشانه آشکار حمایت از طرح ترامپ در مراسم پرده‌برداری از آن در واشنگتن حضور پیدا کردند. عربستان سعودی و مصر دو کشور عرب متحد ایالات متحده بدون آنکه درباره طرح مذکور نظری بدهند از تلاش‌های ترامپ قدردانی کرده اند و خواستار مذاکرات دوباره شده اند.

مصر در بیانیه‌ای از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست که با دقت طرح را مطالعه کنند و اعلام کرد که طرف «حقوق مشروع» مردم فلسطین برای ایجاد «یک دولت با حاکمیت مستقل در قلمروهای اشغالی فلسطینی» ایستاده است.

اردن نسبت به الحاق سرزمین‌های فلسطینی به اسرائیل هشدار داد و به تعهد خود برای ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی در راستای مرزهای ۱۹۶۷ تاکید کرد که شامل همه بخش‌های کرانه باختری و قدس شرقی می‌شود.

قطر نیز اعلام کرد که از تلاش‌ها بای ایجاد «صلح پایدار و عادلانه» حمایت می‌کند اما هشدار داد که بدون ارائه امتیاز به فلسطینی‌ها این هدف محقق نخواهد شد.

کارشناسان پاسخ‌های نامتجانس و متفاوت کشورهای عربی به طرح ترامپ را موجب شگفتی ندانستند. به عقیده آنها دلیل حمایت کشورهای عربی از این طرح معامله آنها با واشنگتن برای مقابله با دشمن مشترکشان ایران است.

ایران با شدت با «معامله قرن» مخالفت کرده است. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران هشتگ «بیایید برای فلسطینی‌ها متحد شویم» را نیز در این توییت درج کرده و ضمنا عنوان طرح آمریکا را نیز به «قدم گذاشتن به سوی فاجعه» تغییر داده است.

 حزب‌الله لبنان طرح کاخ سفید را «معامله ننگین» خواند و گفته که «این توافق بدون مشارکت و خیانت برخی رژیم‌های عربی که آشکارا و در نهان با این توطئه همراهی کردند، مقدور نمی‌شد.»

برخی کشورهای خلیج فارس نظیر عربستان سعودی، امارات و بحرین که پیشتر از حقوق فلسطینیان حمایت می‌کردند در سالهای اخیر به اسرائیل نزدیکتر شده اند زیرا ایران تهدید منطقه‌ای بزرگتری علیه خود می‌بینند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    - فقط صادرات قارچ خوراکی چین ؛ ۷ میلیارد دلار در سال است ! - کارشناسان سازمان ملل: شبه نظامیان حوثی در یمن در سال 2019، سلاح‌های جدیدی به دست آوردند که برخی از آنها، شبیه به نمونه‌های تولید شده حکومت ایران هستند!. در گزارش آمده است: «حوثی‌ها علاوه بر سیستم‌های تسلیحاتی شناخته شده‌ای که تاکنون داشتند، از نوع جدیدی از پهپادهای دلتا- موشک‌های ضد تانک و مدل تازه موشک‌های کروز زمینی، استفاده می‌کنند». ظاهرا ارسال ادوات غیرنظامی و نظامی «از مسیر قاچاق از عمان و سواحل جنوبی یمن تا صنعا، صورت گرفته» که درکنترل حوثی‌ها است. کارشناسان گفتند، یک شبکه حوثی را شناسایی کرده‌اند که در کار سرکوب زنان مخالف با حوثی‌ها بوده و در این سرکوب از اعمال خشونت‌های جنسی نیز پروایی ندارد!. این عملیات سرکوب به فرماندهی سلطان زابن، مسئول اداره تحقیقات جنایی صنعا، انجام می‌شود.