ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ضد و نقیض‌های مسئولان درباره کرونا: «پروازهای ایران و چین هنوز برقرارند»

با وجود اعلام پیشین مبنی بر لغو موقت تمام پروازها میان ایران و چین، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرد برخی هواپیمایی‌ها همچنان به چین پرواز می‌کنند.

به‌دنبال اعلام وضعیت اضطراری جهانی درباره ابتلا به ویروس کرونا، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به عدم لغو پروازها میان ایران و چین انتقاد کرد و گفت: علیرغم تمامی هشدارها این پروازها همچنان برقرارند. اکبر ترکی درباره مشاهده موارد مشکوک به کرونا در ایران گفت: تاکنون هیچ موردی «گزارش نشده است» و اگر مورد محرمانه‌ای باشد، کمیسیون بهداشت مجلس گزارشی دریافت نکرده است. همزمان وزارت بهداشت از اعزام هواپیمای اختصاصی برای بازگرداندن ۸۰ تبعه ایران از چین و قرنطینه ۱۴ روزه آن‌ها در یک هتل خبر داد.

بسیاری از کشورهای جهان پروازهای خود را به چین لغو کرده‌ و فرودگاه‌های بین‌المللی را برای غربالگری موارد مشکوک به ویروس کرونا به حالت آماده‌باش درآورده‌اند. تصویر فوق کارمندان فرودگاه بین‌المللی قاهره مصر را نشان می‌دهد که دمای بدن مسافران را برای تشخیص علائم ابتلا به ویروس کرونا، اندازه‌گیری می‌کنند. (عکس از AFP)

به گزارش خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) اکبر ترکی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس یکشنبه ۱۳ بهمن به لغونشدن پروازهای رفت و برگشت ایران به چین انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه علیرغم تمامی هشدارها پروازهای رفت و برگشت ایران به چین همچنان برقرار است و هنوز لغو و متوقف نشده و اخیرا هواپیمای ماهان سه پرواز به این کشور داشته است».

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران روز جمعه به خبرنگاران اعلام کرده بود در پی یک جلسه اضطراری با حضور وزرای راه و شهرسازی، امور خارجه، گردشگری و میراث فرهنگی، کشور و سخنگوی دولت، «تمام» پروازهای رفت و برگشت ایران به چین «به صورت موقت» لغو شده‌اند.

اکبر ترکی درباره رسیدن ویروس کرونا به ایران نیز گفت: «هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش نشده است و اگر موردی هم محرمانه باشد گزارشی به دست ما نرسیده است».

مشاهده موارد مشکوک به کرونا در ایران

کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اما از مشاهده روزانه «موارد مشکوک به کرونا» در ایران خبر داده است.

او یکشنبه ۱۳ بهمن به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: «روزانه به صورت انگشت شمار موارد مشکوک مبتلا به کرونا ویروس جدید داریم. هر فردی که علائم و شرح حال او احتمال ابتلا به ویروس کرونا جدید را داشته باشد، تست تشخیصی برایش انجام می‌شود و اگر تست منفی باشد، فرد از شرایط مراقبت‌های بهداشتی خارج می‌شود».

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت همچنین ادعا کرد ؛ پروازها از چین به ایران به‌خاطر «کمبود وقت» لغو نشده و وعده داد وزارت بهداشت این مسئله را پیگیری کند. جهانپور گفت: «قاعدتا وقتی جمعه شب مصوبه اعلام شد، امکان لغو پروازهای صبح روز شنبه نبود، اما اگر امروز و فردا پروازها ادامه داشته باشند، وزیر بهداشت شخصا موضوع را پیگیری خواهند کرد».

به گفته او قرار است کل پروازهای مستقیم ایران به/از چین متوقف شوند. پروازهای غیر مستقیم لغو نخواهند شد اما درمورد افرادی که مهر خروج از چین در ۱۴ روز گذشته در پاسپورت‌شان باشد، «مراقبت انجام می‌شود».

طبق اظهارات جهانپور کیت های مرحله آخر تست تشخیصی ویروس کرونا ۲۰۱۹  با همکاری سازمان جهانی بهداشت به میزان مورد نیاز به ایران ارسال شده است و وزارت بهداشت پس از انجام تست کلی خانواده کرونا (PCR)، و درصورت مثبت بودن نتیجه از این کیت‌ها برای تشخیص نهایی ابتلا به کرونا استفاده می‌کند.

بازگرداندن بیش از ۷۰ ایرانی مقیم ووهان به ایران

در این میان بیش از ۷۰ دانشجوی ایرانی مقیم چین به ایران بازگردانده خواهند شد. علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت پیشتر بازگشت ۷۰ ایرانی مقیم ووهان چین (۵۰ دانشجو و ۲۰ غیردانشجو) به ایران را تایید کرده بود.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت اما روز یکشنبه تعداد این دانشجویان را ۸۰ نفر اعلام کرد که به گفته او برای بازگرداندن آن‌ها یک هواپیمای اختصاصی با تجهیزات قرنطینه به چین اعزام شده است: «روز گذشته پروازی با تجهیزات کامل و تیم پزشکی به چین اعزام شده است تا بیش از ۸۰ نفر از هموطنان ایرانی مقیم کشور چین را به ایران بازگرداند. بخش عمده ای از این افراد دانشجویان در حال تحصیل در چین هستند که برخی از آنها مشکلات نظام وظیفه داشتند که ستاد نیروهای مسلح تسهیلاتی برای بازگشت آنها به کشور در نظر گرفته است. این افراد بعد از بازگشت به کشور در هتلی در تهران به مدت ۱۴ روز و با حضور تیم پزشکی و با امکانات کامل قرنطینه می‌شوند».

 او درباره علت بازگرداندن آن‌ها به ایران گفت: تاکنون هیچ کدام از هموطنان ایرانی مقیم چین به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند اما این دانشجویان «به‌دلیل قرنطینه و محدودیت ها دچار مشکل شده بودند» و به همین علت به ایران بازگردانده می‌شوند.

بشیر خالقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تعداد این دانشجویان را ۷۰ نفر اعلام کرد و گفت: هنوز تصمیمی برای مکان قرنطینه این افراد گرفته نشده است. خالقی گفت برای قرنطینه دانشجویان مقیم چین از یک هتل استفاده خواهد شد اما اگر مورد بیماری مشاهده شود به بیمارستان انتقال پیدا خواهد کرد.

او تمهیدات برای قرنطینه موارد مشکوک به کرونا را با تجربیات پیشین درباره بیماری‌هایی چون آنفولانزا مقایسه کرد و گفت: ما تجربه قرنطینه افراد مشکوک به بیماری را داریم. هر سال پس از مراسم حج یا کربلا، افرادی که مشکوک به برخی بیماری‌های مشکل‌زا هستند، تا مدتی قرنطینه می‌شوند. این بار هم مانند گذشته است. ما در مورد آنفولانزا یا همینگتون تجربه چنین اقداماتی را داریم.

سازمان جهانی بهداشت شامگاه پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن برای مقابله با ویروس کرونا و «جلوگیری از شیوع ویروس در سایر کشورهای جهان» وضعیت اضطراری اعلام کرد. ویروس کرونا تاکنون جان دست کم ۱۷۰ نفر در چین و یک نفر در فیلیپین را گرفته است. در ۲۰ کشور جهان نیز در نزدیک به ۸۱۰۰ نفر به این ویروس آلوده شده‌اند.

در ایران ابراهیم شکیبا، رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه رسیدن کرونا به اقلیم کردستان عراق و پشت مرزهای غربی کشور را تایید کرد. محمد حسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز پنج‌شنبه ۱۰ بهمن در گفت‌وگو با وب‌سایت دیده‌بان ایران تأیید کرده بود دو زن تبعه چینی که مشکوک به ویروس کرونا هستند، در تبریز قرنطینه شده‌اند. این خبر اما از سوی وزارت بهداشت تکذیب شد. با این وجود تهدید ویروس کرونا همچنان باقی‌ست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حسن

    قصد اینست که از عنوان خبر فوق - که صحیح هم هست - یک نقیض گزاره گرفته شود: سوال اینست که چرا ضد و نقیض های مسئولان ...؟ مسئولان جمهوری اسلامی روزانه هزاران بار از خدا می‌خواهند تا ویروسی، میکروبی، بیماری همه گیری در ایران شیوع یابد تا مردم را بخود مشغول کند. مهم نیست که چه باشد، مهم این است که مردم یا از ترس یا از هیجان و یا از خشم و ناراحتی مدتی به کثافت جمهوری اسلامی فکر نکنند و بخود مشغول باشند. البته همیشه مواردی پیدا می‌شود، ولی گاهاً که هیچ موردی نباشد، خودشان یک مسئله درست می‌کنند تا مردم را برای چند روزی شوکه کنند. برای مثال پس از کشتار سه روزه آبان 98، بطور بسیار عجیبی ویروس آنفولانزای کشنده در مناطقی از ایران کشتاری بیش از صد نفر داشت. بعد شنیدیم که اوباش و اشرار در تهران با هم درگیر شدند و چندین کشته از زن و بچه و رهگذران به جای گذاشتند با سلاح گرم (با سلاح کلاشینکف!!!!). پس از آن دیگر صدایی از آن ماجرا و خبر رسانی در خصوص اینکه چرا دو گروه درگیر فقط مردم عادی را هدف قرار دادند، اعلام نشد. در زمانی که جمهوری اسلامی زیر فشار افکار عمومی و جهان برای جنایاتش در حال خودزنی بود، عمو ترامپ مثل فرشته‌ها آمد (البته برای رژیم!) و گماشته روس را حذف فیزیکی کرد (کسی که سالها در خدمت همه بود بجز مردم ایران!). سپس باقی ماجرا و هدف قرار دادن هواپیمای پر از مسافر بی سلاح و بی گناه. این اتفاقات باعث شدند تا جنایات داعش وطنی به فراموشی سپرده شوند. ***** در کامنتی که در یکی از صفحات این وبسایت نوشتم، منتقد ترند شدن خبری مربوط به "معامله قرن" شدم . نوشتم درحالی که ما حکومتی داریم که بارها از یک رژیم اشغالگر برای ما خطرناکتر است، چرا باید چنین خبری ترند شود؟ درحالیکه حاکمیت جمهوری اسلامی از آن سود می‌برد، و آن را ابزاری برای بقاء موجودیتش کرده است. سوالی بود که با هدف دعوت به اندیشیدن خواننده به این موضوع طرح شده بود! هدف آن کامنت این نبود که چرا درباره آن نوشته می‌شود، اما ظاهراً دوستی بدلیل گرایش به حاکمیت ج.ا آن کامنت را نقدی یکجانبه کرد، و فقط یک کلمه و یک بعد از زوایای کامنت من را دیده بود!