ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۷۲ سال زندان برای گروهی از امضاء‌کنندگان درخواست استعفاء علی خامنه‌ای و حامیان آن‌ها

رای دادگاه انقلاب مشهد: عبدالرسول مرتضوی ۲۶سال، هاشم خواستار۱۶ سال، محمد نوری‌زاد ۱۵ سال، محمدحسین سپهری و فاطمه سپهری هر کدام ۶ سال، هاشم رجایی، محمد حسین پور و مرتضی قاسمی هر کدام یک سال زندان.

دادگاه انقلاب مشهد هاشم خواستار، محمد نوریزاد، محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری از امضاء کنندگان نامه‌ به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به همراه عبدالرسول مرتضوی، هاشم رجایی، غلامعلی حسین پور گنابادی و مرتضی قاسمی از حامیان نامه استعفا خامنه‌ای را به ۷۲ سال زندان، ۶ سال تبعید و ۶ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. هنوز دادگاه رسیدگی به اتهام توهین به رهبری این افراد برگزار نشده است. برخی از متهمان غیابی محاکمه و محکوم شده‌اند.

صدیقه مالکی‌فر و فاطمه ملکی همسران هاشم خواستار و محمد نوری‌زاد با تجمع مقابل دادگاه مشهد خواستار آزادی این دو زندانی شدند.

به گزارش سایت حقوق بشر در ایران دادگاه انقلاب مشهد هاشم خواستار، محمد نوریزاد، محمد حسین سپهری سه تن از کنشگران مدنی که تابستان امسال با نوشتن نامه‌ای خواستار استعفای آیت الله خامنه‌ای شده بودند، همچنین فاطمه سپهری از امضا کنندگان نامه چهارده زن حامی استعفا خامنه‌ای به همراه عبدالرسول مرتضوی، هاشم رجایی، غلامعلی حسین پور گنابادی و مرتضی قاسمی، از حامیان آن‌ها را مجموعا به ۷۲ سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

محمد حسین آقاسی، وکیل دادگستری، در حساب توئیتر خود از حکم چهار نویسنده نامه به خامنه‌ای خبر داده است. او همچنین نوشته دادگاه انقلاب مشهد این احکام را ابلاغ نکرده و او باید ضمن مراجعه به دادگاه از آنها رونویسی کند.

بر اساس این حکم که روز شنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۸ در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری صادر و یکشنبه ۱۳ بهمن ماه به این افراد ابلاغ شده است، عبدالرسول مرتضوی به ۲۶ سال حبس محکوم شده است.  این دادگاه هاشم خواستار، معلم و فعال فرهنگی در مشهد را هم به ۱۶ سال حبس، سه سال تبعید به نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرده است.

محمد نوری‌زاد، از دیگر امضاء کنندگان این نامه هم به ۱۵ سال زندان، سه سال تبعید به ایذه در استان خوزستان و سه سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است.

دادگاه انقلاب مشهد محمد حسین سپهری و فاطمه سپهری را هم هر کدام  به ۶ سال حبس و هاشم رجایی، غلامعلی حسین پور گنابادی و مرتضی قاسمی را هر کدام  به یک سال زندان تعزیری محکوم کرده است.

براساس این گزارش پرونده جواد لعل محمدی دیگر از امضاء کنندگان این نامه هنوز «مفتوح» است و حکمی برای او صادر نشده است.

جلسه رسیدگی به اتهامات، محمد نوری زاد، هاشم خواستار، فاطمه سپهری و محمدحسین سپهری روزهای شنبه ۲۸ دیماه و یکشنبه ۲۹ دیماه در شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد برگزار شده بود.

یک منبع مطلع که نامش فاش نشده به «هرانا»  ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته که برای عبدالرسول مرتضوی دادگاهی تشکیل نشده و حکم او به صورت غیابی صادر شده است. به گفته او سایر افراد نیز در جلساتی «چند دقیقه‌ای» محاکمه شده بودند.

براساس این گزارش امضاء کنندگان نامه درخواست استعفاء علی خامنه‌ای و حامیان آن‌ها به «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی» متهم و محکوم شده‌اند.

گفته می‌شود محکومیت‌های صادرشده در دادگاه انقلاب مشهد تنها مربوط به اتهام‌های تشکیل گروه غیرقانونی و تبلیغ علیه نظام است و برای این افراد پرونده قضایی دیگری با موضوع «توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» تشکیل شده و در دست بررسی است.

بیش از ۱۰ فعال مدنی ۲۰ مردادماه امسال، همراه با تعداد دیگری از فعالین صنفی و مدنی در مقابل محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، استاد دانشگاه، محبوس در زندان مشهد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

اواخر خرداد سال جاری ۱۴ فعال مدنی-سیاسی نامه‌ای را امضاء کردند که در آن خواستار استعفای علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شده بودند. هم اکنون محمد نوری‌زاد، هاشم خواستار، محمد حسین سپهری از امضاکنندگان آن نامه در زندان نگهداری می‌شوند. کمتر از یک ماه بعد از انتشار بیانیه اول، ۱۴ مرداد ۱۳۸۹، چهارده فعال زن در بیانیه دیگری با خواست استعفا خامنه‌ای همراهی کردند که از آن جمع فاطمه سپهری همچنان در زندان است.

علی نوری زاد همراه با مادرش، فاطمه  ملکی لحظاتی پس از آزادی - ۱۳ بهمن ۹۸

همچنین عصر روز یکشنبه ۱۳ بهمن ماه ۱۳۹۸، علی نوری زاد، فرزند محمد نوری زاد که در جریان تجمع اعتراضی به سقوط هواپیمای مسافربری پی اس ۷۵۲  اوکراین از سوی ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شده بود، پس از طی مراحل بازجویی و تکمیل پرونده جهت ارجاع به دادگاه، با تودیع وثیقه‌ای به مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان بطور موقت از زندان اوین آزاد شد.

* تیتر و متن این گزارش اصلاح و با اطلاعات تازه به‌روز شده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهرام

    با درود به آقای هاشم خواستار و دیگر همرزمانش که تنها سلاح آنها قلم است و حبس! بعنوان یک ایرانی از شما حمایت می‌کنم و سخنم همان سخن شماست. من هم خواهان استعفای خامنه‌ای هستم، چون در طول بیست سال اخیر می‌بینم که خامنه‌ای ضربات جبران ناپذیر و مهلکی را به کشورم ایران و مردم ایران وارد کرده است. نمی‌دانم که آیا خامنه‌ای مهره اجانب است یا ناخواسته در جهت منافع آنها قدم برمی‌دارد! آنچه که مهم است اینست که با وجود خامنه‌ای در رأس هرم قدرتی که تمامی رده‌های پایین‌تر از او توسط او چیده شده‌اند، کشور روز بروز در سقوطی آزاد به سمت ناکجاآبادی درحرکت است که پایان بسیار ناخوشایندی برای آن می توان متصور بود. لذا بعنوان یک ایرانی از خامنه‌ای می‌خواهم که قدرت را با انتخابات آزاد به مردم واگذار کند، و از قدرت کناره‌گیری کند. از همه هموطنانی هم که با استعفای خامنه‌ای موافق هستند و این سطور را مطالعه می کنند، می خواهم تا برای ایرانمان و آزادی عزیزانمان از زندان فقط با یک جمله کوتاه در این صفحه همراهی خود را نشان دهند.

  • جمهوری اسلامی باید هرچه زودتر از صفحه ی تاریخ محو شود

    مشهد: «جمهوری اسلامی باید هرچه زودتر از صفحه ی تاریخ محو شود»؛ هاشم خواستار، مخالف برجسته ی رژیم جمهوری اسلامی در ایران، مردم ایران را به یکپارچگی برای براندازی رژیم جمهوری اسلامی و برپاسازی حکومتی نوین بر پایه ی انتخابات آزاد فرا می خواند. ۹۸.۳.۲۱

  • هاشم خواستار

    ملت قهرمان ایران من سر مواضع به حقم هستم تمام نوشته ها مقاله ها و مصاحبه هایم را قبول دارم. از دهم اردیبهشت۹۷ که اطلاعات موبایل ولب تاپ و تبلت مرا برده و تلفن خانه ام را قطع کرده اندوشماره موبایل های اعضای خانواده ام را مسدود کرده اند. من هیچ کانال و گروه و فیس بوک و….ندارم. اگرکسانی ازطرف من یابنام من کانال یا گروه یا…..زده اند مسئولیت با خودشان است. ملت قهرمان ایران من دراین مدت از عقایدم برنگشته ام و همچنان بر مواضع به حقم تاکید دارم (حتی اگر سالها در زندان باشم) ملت قهرمان ایران روزیکه گالیله از محکمه بیرون آمد یکی از شاگردانش گفت بدبخت ملتی که قهرمان ندارند. ولی گالیله گفت بد بخت ملتی که به دنبال قهرمان می گردد. من امیدوارم شما هریک به تنهایی یک قهرمان باشید. ملت قهرمان ایران انسانها گاهی با توپ و تفنگ برای محقق شدن آزادی بر علیه ظلم و ظالم می جنگند، گاهی باقلمی، گاهی باقدمی، اما من اکنون زندان را اسلحه خود قرار داده ام، ما زندان می رویم و در زندان بذر آزادی می کاریم.

  • فریدون مشیری

    مشت می‌کوبم بر در پنجه می‌سايم بر پنجره‌ها من دچار خفقانم، خفقان! من به تنگ آمده‌ام، از همه چيز بگذاريد هواری بزنم، -آآآآآآی! با شما هستم! اين درها را باز کنيد! من به دنبال فضايی می‌گردم، لب بامی، سر کوهی، دل صحرايی که در آنجا نفسی تازه کنم. آه! می‌خواهم فرياد بلندی بکشم که صدايم به شما هم برسد. من هوارم را سر خواهم داد، چاره درد مرا بايد اين داد کند. از شما خفته ی چند، چه کسی می‌آيد با من فرياد کند؟

  • هاشم خواستار و ۷ تن دیگر از دستگیرشدگان سیاسی مشهد به زندان محکوم شدند

    هاشم خواستار و ۷ تن دیگر از دستگیرشدگان سیاسی مشهد به زندان محکوم شدند