ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات مجلس: واسطه‌گری برای فروش میلیاردی صلاحیت‌ها

«تعدادی از دلالان بیرونی و عوامل درونی که مدعی ارتباط با شبکه نظارت بر انتخابات و منتسب به شورای نگهبان بوده‌اند به برخی از کاندیداها پیشنهاد تایید صلاحیت در ازای پرداخت مبالغ کلان و چند میلیون تومانی داده‌اند».

 اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم و محمود صادقی، نماینده رد صلاحیت شده مجلس، از واسطه‌گری «دلالان بیرونی و عوامل درونی» برای فروش صلاحیت کاندیداها، در ازای مبالغ کلان و میلیاردی خبر داده‌اند. انتشار جزئیات فروش صلاحیت‌ها به بعدا موکول شده است.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس در نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نوشت: « تعدادی از دلالان بیرونی و عوامل درونی» که مدعی ارتباط با شبکه نظارت بر انتخابات بوده‌اند به برخی از کاندیداها پیشنهاد تایید صلاحیت در ازای پرداخت مبالغ کلان و چند میلیون تومانی داده‌اند.»

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب ردصلاحیت‌شده مجلس و اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم از واسطه‌گری یک «شبکه خرید و فروش صلاحیت» برای تضمین ورود کاندیداها به انتخابات خبر داده‌اند. صادقی دوشنبه هفتم بهمن این شبکه را «اژدهای هفت‌سر فساد» خوانده و در توییتر نوشته بود:

«در این دوره‌ از انتخابات، واسطه‌ها نرخ تأیید صلاحیت را بعضا تا چهار میلیارد تومان بالا برده‌اند».

او دوشنبه ۱۴ بهمن تصویر نامه‌ای را در توییتر منتشر کرد که او خطاب به ابراهیم رئیسی، این مسئله را تشریح کرده و خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شده است.

در نامه محمود صادقی آمده است: «تعدادی از دلالان بیرونی و عوامل درونی» که مدعی ارتباط با شبکه نظارت بر انتخابات و منتسب به شورای نگهبان بوده‌اند به برخی از کاندیداها پیشنهاد تایید صلاحیت در ازای پرداخت مبالغ کلان و چند میلیون تومانی داده‌اند. به نوشته او پس از افشاگری و ارائه شواهد و مدارک، بعضی از این افراد در هماهنگی با حفاظت اطلاعات شورای نگهبان و با یک عملیات ویژه شناسایی و دستگیر شده‌اند.

روزنامه شرق در گزارشی در همین رابطه نوشت: طبق اطلاعات موثق، تاکنون سازمان اطلاعات سپاه و حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان با همکاری یکدیگر به این موضوع ورود کرده‌اند.

«تلفن افراد ناشناس به نمایندگان»

محمود صادقی در گفت‌وگو با «شرق» از شهادت کاندیداها و نمایندگانی که با این پدیده مواجه شده بودند در جلسه هیئت نظارت مجلس خبر داده است.

شورای نگهبان از صادقی به‌خاطر مطرح کردن مسئله واسطه‌گری برای تایید صلاحیت کاندیداها شکایت کرده بود. به گفته صادقی اما به دلیل وجود شهود و مستندات فراوان هیئت نظارت شکایت شورای نگهبان از صادقی را رد کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس، در این‌باره نوشت:

«محمود صادقی در جلسه مربوط به شکایت شورای نگهبان نزدیک به پنج نفر شاهد را با خود به جلسه آورده بود اما در آن جلسه، شهود نتوانستند ادعای خود را اثبات کنند؛ یعنی نتوانستند از فرد خاصی نام ببرند که از آن‌ها مطالبه وجه کرده‌است. درواقع گفتند به ما تلفن‌هایی از فرد ناشناسی می‌شده که طلب وجه می‌کرده‌است، اما گفتند که ما پولی ندادیم. بنابراین ما با معاونت حقوقی شورای نگهبان صحبت کردیم و قرار شد که آقای صادقی و شهودشان جلسه‌ای با سرپرست معاونت حقوقی شورای نگهبان داشته باشند تا آنها ادعاهای خود را ارائه کنند. او در ادامه این مستندات را در جلسه‌ای به مسئول حفاظت و اطلاعات شورای نگهبان نیز ارائه کرد و اکنون این پرونده با همکاری دیگر نهادهای اطلاعاتی در حال پیگیری است.»

«اژدهای هفت‌سر فساد» و هتل هویزه تهران

اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم نیز در کانال تلگرامی خود از هتل هویزه تهران به‌عنوان یک سر این شبکه نام‌ برد و نوشت:‌

«از شبکه خریدوفروش صلاحیت که در اثر تلاش و پیگیری‌های بی‌وقفه چند تن از دلسوزان واقعی کشور و با همکاری و مداخله یک نهاد امنیتی ذیربط و با ادله و مدارک کافی و حضور شهود مختلف یک سرش در هتل هویزه تهران و سر دیگرش در ... کشف شد. به گفته یکی از مدیران مربوطه "ارزیابی دوستان این است که کار قشنگی شد. یک چیز مفصلی است و اژدهایی هفت‌سر کشف شد"، چه خبر!؟».

او نوشته «حفاظت شورای نگهبان و آقایان شیخ احمد جنتی، محمد دهقان و احمد توکلی نیز کم‌وبیش در جریان آن هستند»، اما جزئیات این عملیات از جمله نام برخی افراد و شیوه کار آنها متعاقباً اعلام خواهد شد.

به نوشته شرق سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست خبری اخیر خود خواسته بود تا مراقب افراد کلاهبردار باشند و «اگر کسی در تأیید صلاحیت‌ها کاری کرده بود، آن را به شورای نگهبان اطلاع دهند تا با آن برخورد شود». با این وجود به نوشته ایرنا سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده است بازهم از محمود صادقی شکایت خواهد کرد.

واسطه‌گری میان افراد منتسب به شورای نگهبان و کاندیداهای مجلس شورای اسلامی در حالی مطرح می‌شود که شورای نگهبان پیشتر اعلام کرد این شورا صلاحیت‌ ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس را نپذیرفته و بیشتر رد صلاحیت‌ها به‌خاطر فساد مالی بوده است. دادستان کل کشور اخیرا به صورت ضمنی نسبت به انتقاد از عملکرد شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها هشدار داد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی با اشاره به «کشتار خیابانی و پاسخ بی‌رحمانه حکومت» به اعتراض مردم ایران و اینکه حکومت هیچ یک از راه‌های قانونی و مسالمت آمیز اعتراضات مردمی را بر نمی‌تابد، خواستار «تحریم انتخابات» به عنوان مدنی‌ترین شیوه اعتراض به سیاست‌های تنگ نظرانه و سرکوب گرانه حکومت شد و نوشت: «به حرمت خون کشته شدگان مظلوم در پای صندوق‌های رای حضور نیابیم.»