ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادخواهی حامد اسماعیلیون

حامد اسماعیلیون، همسر پریسا و پدر ریرا، از درگذشتگان سانحه شلیک به هواپیمای اوکراینی، در آخرین جملاتش در مراسم یابود همسر و دختر خردسالش، بر ادامه دادخواهی تأکید کرد.

حامد اسماعیلیون در آخرین جملاتش در مراسم یابود همسرش پریسا اقبالیان و دختر خردسالش، ری‌را، بر ادامه دادخواهی خود تأکید کرد.

طرحی برای پریسا اقبالیان و ری‌را، همسر و دختر حامد اسماعیلیون که در جریان شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی جان باختند

او پس از این مراسم، در آخرین پستی که در اینستاگرامش دیده می‌شود، در کنار عکسی از دوچرخه‌سواری دخترش نوشت:

«بعید است دوباره اینجا به روز بشود. قلبی نمانده است که سخن بگوید. ممکن است در رسانه‌ها گفت‌وگوهایی بشنوید یا نامه‌هایی را بخوانید که با خواست عدالت و دادخواهی خواهد بود. من با دو تیر خلاصی که خورده‌ام می‌روم تا زندگی ملال‌آورِ پیشین را به جایی برسانم. و البته کارهای نیمه‌تمام پریسا را.»

حامد اسماعیلیون، نویسنده و پزشک ایرانی که همسر و دختر خردسالش را در سانحه شلیک پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی از دست داد، با برگزاری یک مراسم یادبود در شهر تورنتوی کانادا بر ادامه دادخواهی خود تأکید کرد.

او در این مراسم همچنین خواستار تحویل جعبه سیاه این هواپیما و آشکار شدن رازهای پنهان این «پرواز منحوس» شد.

اسماعیلیون در سخنرانی خود این اقدام سپاه پاسداران را «حمله» توصیف کرد و در متنی که خطاب به دختر جان‌باخته‌اش خواند، ژنرال‌های سپاه پاسداران را افرادی قلمداد کرد که به «زندگی» و «زیبایی» شلیک کرده‌اند.

او شلیک کنندگان را «احمق» خطاب کرد.

جمع حاضر در این مراسم یادبود، به احترام سرنشینان جان‌باخته هواپیمای مسافربری اوکراینی یک دقیقه و ۳۰ ثانیه سکوت کردند. ۳۰ ثانیه، فاصله شلیک دو موشک به سوی هواپیمای اوکراینی بود.

حامد اسماعیلیون پیشتر نیز در صفحه اینستاگرام خود در خصوص پیگیری برای شفاف شدن همه ابعاد این حادثه نوشت:

«لاکربی ایران؟ آشویتس ایران یا چرنوبیل ایران؟ این پرونده را هرچه نام بگذارید ps۷۵۲ نام دارد و قرار نیست به فراموشی برود. پرونده پرواز پان آمریکن یا لاکربی را بخوانید.»

حامد اسماعیلیون در پاییز سال ۱۳۸۹ به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کرد. او دلیل مهاجرتش را «وسوسه‌ جست‌وجوی سرزمین‌های تازه» عنوان کرده بود.

حوالی صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی‌ ماه اما یک فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به خطوط هوایی اوکراین از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف حمله موشکی قرار گرفت و ساقط شد که همسر و فرزند حامد اسماعیلیون هم در این هواپیما راهی کی‌یف بودند تا از آنجا با پروازی دیگر راهی کانادا شوند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در ساعات اولیه پس از وقوع این رویداد، دلیل سقوط این هواپیما را نقص فنی اعلام کردند.

سه روز بعد و پس از فشارهای بین‌المللی برای روشن شدن ابعاد این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین به دلیل «خطای انسانی» و به شکل «غیرعمد» توسط پدافند موشکی سپاه پاسداران مورد اصابت قرار گرفته است.

برخی از مستندات منتشر شده از این رویداد اما شبهه شلیک عمدی دو موشک به سوی هواپیما را تقویت کرده است. از جمله مشاهدات خلبان پرواز شیراز-تهران هواپیمایی آسمان که در گفت‌و‌گو با برج مراقبت از دیده شدن موشک شلیک شده به هواپیمای اوکراینی خبر داده و فایل صوتی این گفت‌و‌گو در خبرگزاری اطلاعات و اخبار مستقل اوکراین، یونیان، منتشر شده است

پس از بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح که شلیک موشک از سوی سپاه به هواپیمای اوکراینی را تأیید می‌کرد، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز ۲۴ دی‌ ماه اعلام کرد در رابطه با سرنگونی این هواپیما چند نفر بازداشت شده‌اند ولی هیچ جزییاتی درباره افراد بازداشت شده و جایگاه نظامی آنها در سپاه پاسداران ارائه نشد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چند ساعت پس از اصابت موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، سخنرانی مفصلی کرد و از کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله موشکی به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق گفت، اما کوچک‌ترین اشاره‌ای به سقوط این هواپیمای مسافربری نکرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا اما روز ۹ ژانویه/ ۱۹ دی ‌ماه اعلام کرد تمام کشورهایی که شهروندان‌شان سوار بر این هواپیما بودند حق دارند در تحقیقات در مورد سقوط هواپیما حضور داشته باشند.

نخست وزیر کانادا روز ۲۵ ژانویه/ ۵ بهمن نیز خواستار دسترسی بیشتر کارشناسان کشورهای دیگر به تحقیقات مربوط به ساقط شدن هواپیمای مسافربری اوکراین به دلیل اصابت موشک سپاه پاسداران شد.

او گفت اطلاعاتی که از سوی ایران به هیأت اعزامی کارشناسان کانادایی ارائه شده، تنها بخشی از معمای مربوط به ساقط کردن این هواپیما را شامل می‌شود و برای حل ابهامات موجود در این مورد، به همکاری بیشتر ایران نیاز است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • کارو

      «لاکربی ایرانی» اصطلاح عجیب و مبهمی است، چرا که در پروندۀ لاکربی هم پای ایران به میان آمده بود. در مارس ۲۰۱۴ شبکه تلویزیونی الجزیره در قطر فیلم مستندی پخش کرد که در آن ادعا شد دولت ایران در این بمب گذاری نقش داشته است.