ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شکاف اصولگرایان عمیق‌تر شد: جبهه پایداری راه خود را جدا کرد

جبهه پایداری که حاضر به همکاری با طیف احمدی‌نژادی‌ها نیست یک لیست ۶۰ نفره جداگانه ارائه داده. جامعه روحانیت مبارز می‌گوید طرفداران مصباح یزدی تمکین نمی‌کنند.

انتخابات مجلس شورای اسلامی به سبب رد صلاحیت داوطلبان عملاً تک‌قطبی است. دو هفته قبل از آغاز انتخابات، طیف‌های اصول‌گرایان دست‌کم ۱۴۰ کرسی مجلس را در اختیار دارند. با این‌حال شکاف‌هایی هم در میان طیف اصول‌گریان پدیدار شده است: جبهه پایداری که حاضر به همکاری با طیف احمدی‌نژادی‌ها نیست یک لیست ۶۰ نفره جداگانه ارائه داده است. جامعه روحانیت مبارز می‌گوید طرفداران مصباح یزدی راه خود را جدا کرده‌اند.

محمد حسین موسی‌پور، عضو ائتلاف اصول‌گرایان و عضو جامعه روحانیت مبارز

محمدحسین موسی‌پور، عضو ائتلاف اصول‌گرایان و عضو جامعه روحانیت مبارز که مسئول هماهنگی در بین طیف‌های اصول‌گراست پنجشنبه ۱۷ بهمن در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«دوستان پایداری هم ظاهرا بنایی بر همراهی با ائتلاف برای یک لیست مشترک ندارند و مذاکراتی که با دوستان پایداری صورت گرفته است، ثمر بخش نبوده است و آنها بر موضع خودشان تأکید دارند. با توجه به فرصت اندک باقی مانده اگر دوستان پایداری بر موضع خود تأکید داشته باشند،‌ قاعدتا ائتلاف لیست جداگانه خودش را خواهد داد.»

مبنا بر این بود که جامعه روحانیت مبارز فصل‌الخطاب اصول‌گرایان باشد. با این‌حال به گفته موسی‌‌پور طرفداران مصباح‌یزدی از همان آغاز مشارکت در روند ائتلاف را نپذیرفتند.

چنین شکافی در میان اصول‌گرایان هم پدیدار شده است: محمدرضا راه‌چمنی، دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی چهارشنبه ۱۶ بهمن در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:

«قرار است حدوداً دوازده حزب اصلاح‌طلب که کاندیدا دارند و مایل‌اند در تهران در انتخابات شرکت کنند، در قالب ائتلافی با نام مثلاً «اصلاح‌طلبان پایتخت» برای تهران فهرستی را معرفی کنند، در همین راستا روز آینده جلسه احزابی که کاندیدا دارند برگزار می‌شود.»

دبیرخانه شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاح‌طلبان در واکنش به این مصاحبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد:

«اصلاح‌طلبان هیچ لیست ائتلافی تحت این عنوان (اصلاح‌طلبان پایتخت) و یا هر عنوان دیگری که تداعی‌کننده ائتلاف اصلاح‌طلبان باشد، نخواهند داشت.»

شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان صبح چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود که به دلیل رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلام‌شهر، شمیرانات و پردیس عملاً امکان حضور ندارد.

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح روز گذشته با انتشار یادداشتی یادآوری کرده بود که «اگر جاده دموکراسی از صندوق رای می‌گذرد، این صندوقِ تعیین چند نماینده بی‌اختیار نیست.» عبادی در پایان یادداشت خود نوشته بود:

«اگر قرار است صندوقی ما را به سمت دموکراسی پیش ببرد، صندوق تغییر ساختار سیاسی حکومت و عبور از قانون اساسی فعلی است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    نرگس محمدی، فعال مدنی زندانی با اشاره به «کشتار خیابانی و پاسخ بی‌رحمانه حکومت» به اعتراض مردم ایران و اینکه حکومت هیچ یک از راه‌های قانونی و مسالمت آمیز اعتراضات مردمی را بر نمی‌تابد، خواستار «تحریم انتخابات» به عنوان مدنی‌ترین شیوه اعتراض به سیاست‌های تنگ نظرانه و سرکوب گرانه حکومت شد و نوشت: «به حرمت خون کشته شدگان مظلوم در پای صندوق‌های رای حضور نیابیم.»