ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یورش نیروی انتظامی و بسیج به سکونتگاه کارگران خارجی در محله کن تهران

به بهانه «ساماندهی»، با تکیه بر بخشنامه وزارت کشور، بسیج و نیروی انتظامی کارگران خارجی را با هدف اخراج از کشور بازداشت می‌کند.

درکی که نیروی انتظامی و بسیج از کلمه «ساماندهی» دارند با درک متعارف از این واژه تفاوت دارد: در قالب طرحی به نام  «طرح جامع ساماندهی افراد غیر ایرانی در محله کن»، نیروی انتظامی و بسیج با یورش به خانه‌های کارگران خارجی که در این محله زندگی می‌کنند، آن‌ها را به قصد اخراج از کشور بازداشت می‌کنند. رسانه‌های داخلی گزارش داده‌اند که نیروی انتظامی و بسیج تاکنون ۶۰۰ نفر از کارگران خارجی را بازداشت کرده‌اند. این تهاجم همچنان ادامه دارد. مسئولان انتظامی اعلام کرده‌اند بازداشت‌شدگان «یقیناً» از کشور اخراج می‌شوند.

کارگران خارجی در جست‌وجوی لقمه‌ای نان در تهران (عکس: روزنامه همشهری)

علیرضا بزرگی، دبیر شورایاری محله کن در غرب تهران در مصاحبه با رسانه‌های داخلی از اجرای «طرح جامع ساماندهی افراد غیر ایرانی در محله کن» خبر داد. این مقام مسئول گفت:

«پس از دریافت نامه ابلاغی وزارت کشور  با کمک کلانتری ۱۴۲ کن و بسیج محله، خانه‌های گروهی و پاتوق‌های افراد خارجی غیرقانونی شناسایی شد.»

بر همین اساس ماموران انتظامی و بسیج فقط به یورش به خانه‌های کارگران خارجی اکتفا نکردند، بلکه با بهره‌گیری از فرصتی که وزارت کشور فراهم کرده بود، خانه‌های شهروندان مجرد در کن را هم شناسایی کردند. دبیر شورایاری محله کن از بازداشت ۶۰۰ نفر از کارگران خارجی تنها در روز گذشته خبر داد.

 علیرضا بزرگی در ادامه مصاحبه خود کارگران خارجی را متهم کرد که بافت فرهنگی و اجتماعی محله کن در غرب تهران را مختل کرده‌اند:

«حضور تبعه‌های خارجی نه تنها بافت فرهنگی و اجتماعی  کن را بر هم زده بلکه مشکلات بهداشتی و امنیتی زیادی به همراه دارد. مثلا در ماه محرم که شیعیان عزاداری می‌کنند این اتباع خارجی به خصوص آنهایی که غیرمجاز هستند جلسات اعتقادی و گروهی خاص خودشان را برگزار می‌کنند که با فرهنگ و مذهب ما مغایر است.»

محله کن در غرب تهران را معمولا با باغ‌های سرسبزش می‌شناسند. دلیل فرسودگی بافت شهری سال‌هاست که کن مهاجرپذیر شده است. گروهی از کارگران خارجی که سرپناهی ندارند در باغ‌های کن، زیر سقف آسمان شب را به صبح می‌رسانند. احد صابری، بخشدار کن در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

 «طرح خروج افراد خارجی از محله کن در کمیسیون اتباع و مهاجران بخشداری که زیر نظر وزارت کشور است بررسی و برای اجرا به نیروی انتظامی و شورایاری ابلاغ شده است. حضور این افراد حادترین مشکلی است که اهالی محله کن با آن روبه رو هستند. بافت فرسوده محله، نداشتن سندهای ملکی و وجود خانه‌های قدیمی و فرسوده در کنار کوچه‌ها و خیابان‌های غیر استاندارد باعث شده که امکان نوسازی خانه‌ها وجود نداشته باشد و با قیمتی خیلی کمتر از محله‌های دیگر اجاره داده می‌شود در نتیجه تبعه‌های خارجی بیشتر خواهان سکونت در این خانه‌ها هستند، برای همین اکنون محله کن به محله اقامتی مورد علاقه این افراد تبدیل شده است.»

 جمعیت کارگران خارجی ساکن کن به طور مدام در حال تغییر و بین سه تا پنج هزار نفر تخمین زده شده است. کارگران خارجی معمولاً در باغ‌های کن به کار گرفته می‌شوند. فصل زمستان، فصل بیکاری آن‌هاست، به همین سبب هم مشکل سکونت کارگران در باغ‌های بی‌حصار بیشتر به چشم می‌آید. علیرضا بزرگی، دبیر شورایاری محله کن در مصاحبه با رسانه‌های داخلی، بدون در دست داشتن هیچگونه مدرک قابل اتکایی ادعا کرده است آن‌‌ گروه از کارگران خارجی که در بافت‌های فرسوده کن سکونت دارند به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت مبتلا هستند و سلامت ساکنان محله را به خطر می‌اندازند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تهران: تماشاگران افغانستانی را به ورزشگاه آزادی راه نمی دهند!

    تهران: تماشاگران افغانستانی را به ورزشگاه آزادی راه نمی دهند! شهروند افغانستانی می گوید برای دیدن بازی پرسپولیس و پیروزی آمده، اما او را به علت افغان بودن راه نمی دهند! ۴۰ سال جمهوری اسلامی! ۹۸.۱۱.۱۷

  • ‏شهروند افغانستانی را به ورزشگاه آزادی راه ندادند.

    ‏شهروند افغانستانی را به ورزشگاه آزادی راه ندادند. ◾️هیچ دلیلی، نه امنیتی، نه اداری و نه دلائل دیگر این ننگ نژادپرستانه رژیم اسلامی حاکم بر ایران نسبت به افغانستانی های مقیم در ایران را توجیه نمی کند.