ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: تلاشها برای آتش‌بس در لیبی ادامه دارد

سازمان ملل وعده داد که گروههای درگیر در جنگ لیبی در ماه جاری میلادی بار دیگر برای برقراری یک آتش‌بس پایدار مذاکره خواهند کرد.

پس از آنکه دور اول گفتگوهای صلح لیبی شکست خورد، سازمان ملل بار دیگر اعلام کرد که گروههای درگیر در لیبی این ماه به تلاش خود برای رسیدن به یک آتش‌بس پایدار ادامه خواهند داد. همزمان مذاکرات برای برقراری آتش‌بس در لیبی در چند جبهه و با وساطت کشورها و نهادهای بین‌المللی همچنان ادامه دارد؛ اما چشم‌انداز صلح هنوز تاریک است.

مذاکرات میان نمایندگان نیروهای وابسته به وفاق ملی و افسرهای ارتش ملی لیبی صورت میگیرد/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، فرستاده سازمان ملل به لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر دو طرف توافق کرده اند به گفتگوها ادامه دهند و سازمان ملل به دو طرف پیشنهاد داده که دیدار بعدی ۱۸ فوریه در ژنو انجام شود.

در بیانیه آمده که طرفهای درگیر خواستار بازگشت آوارگان به خانه‌های خود شده بودند اما بر سر چگونگی دستیابی به این هدف اختلاف داشته اند.

در دور اول گفتگوها به میزبانی سازمان ملل، پنج افسر ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه حفتر و همین تعداد از مقاماتِ نیروهای دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس حضور داشتند و گفتگوها به صورت غیرمستقیم صورت گرفته است.

فرستاده سازمان ملل به لیبی در بیانیه خود جزییات بیشتری در خصوص بسته شدن بندرهای مهم نفتی و میدانهای نفتی از سوی نیروها و قبایل وفادار به ارتش ملی لیبی مطرح نکرد. او اما روز پنج‌شنبه گفته بود که گفتگوهایی با قبایل انجام داده و منتظر دریافت فهرست خواسته‌های آنها است.

فرستاده سازمان ملل در لیبی همچنین گفت که در دیدار نمایندگان شرق، غرب و جنوب لیبی در قاهره در روز یکشنبه مسئله بسته شدن میدانهای نفتی در اولویت قرار خواهد گرفت. گفتگوها در قاهره به منظور یافتن راه حل برای غلبه بر اختلافات اقتصادی در لیبی انجام می‌شود.

دیپلمات‌ها گفته اند که دیدار در قاهره تنها با حضور کارشناسان فنی انجام میشود تا برای گفتگوهای جدی در ماههای آینده آمادگی‌های لازم صورت بگیرد.

برلین نیز ماه گذشته میلادی میزبان کنفرانسی بود که به منظور برون رفت لیبی از جنگ و ستیز برگزار شد.

قبایل و ساکنان مناطق نفت‌خیر شرق لیبی، تحت اداره ارتش ملی لیبی، در بیانیه‌ای گفته بودند که تا زمانی که طرابلس از شبه‌نظامیان پاکسازی نشده باشد با ازسرگیری صادرات نفت مخالفت می‌کنند. این شرط به وضوح خواسته ارتش تحت فرمان خلیفه حفتر است.

آنها همچنین خواستار عقب‌نشینی جنگجویان سوری شدند که از سوی ترکیه برای کمک به دفاع از دولت وفاق ملی در طرابلس به لیبی اعزام شده اند.

قبایل تحریم‌کننده صادرات نفت همچنین گفته اند که درآمدهای نفت باید به شیوه‌ای عادلانه تقسیم شود. شرکت ملی نفت لیبی که در طرابلس مستقر است و در همه کشور فعالیت میکند، درآمدهای نفتی را به بانک مرکزی این کشور می‌فرستند و بانک مرکزی به طور عمده با دولت مستقر در طرابلس همکاری میکند، اما حقوق کارکنان دولت در شرق نیز از محل همین منبع پرداخت می‌شود.

ارتش ملی لیبی از بهار گذشته با هدف تصرف طرابلس با دولت وفاق ملی که تحت حمایت سازمان ملل است، وارد جنگ شد. اکنون سازمان ملل در تلاش است که میان دو طرف درگیر در طرابلس آتش‌بس برقرار کند. به‌رغم عدم برقراری آتش‌بس، درگیری‌ها از ماه گذشته آرامتر شده و درگیری‌های پراکنده با خمپاره انداز در جنوب طرابلس ادامه دارد.

ارتش ملی لیبی تحت حمایت مصر، امارات متحده عربی، اردن و پیمانکاران روسی است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.