ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نقشه‌برداری اسرائیل برای الحاق بخشی از کرانه باختری

اسرائیل در حال نقشه‌برداری از زمین‌هایی از کرانه باختری اشغالی است که طبق طرح پیشنهادی دونالد ترامپ قرار است به اسرائیل الحاق شود.

به‌رغم محکومیت و رد طرح «معامله قرن» از سوی فلسطین و اتحادیه عرب، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد این کشور در حال نقشه‌برداری از زمین‌هایی از کرانه باختری اشغالی است که طبق طرح پیشنهادی دونالد ترامپ قرار است به اسرائیل الحاق شود. نخست وزیر اسرائیل تحت فشار شهرک‌نشینان یهودی است تا هر چه زودتر به «معامله قرن» جامه عمل بپوشاند.

دونالد ترامپ - بنیامین نتانیاهو - طرح صلح خاورمیانه - معامله قرن/ Mark Wilson/AFP

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز شنبه ۹ فوریه/ ۲۰ بهمن برای کارزار انتخاباتی خود در یک شهرک‌ سخنرانی می‌کرد گفت: «ما همین حالا در بالاترین سطح فرایند نقشه‌برداری از منطقه‌ای هستیم که طبق برنامه ترامپ بخشی از دولت اسرائیل خواهد شد. این کار خیلی طول نخواهد کشید.»

نتانیاهو گفت که منطقه الحاقی شامل همه شهرک‌های اسرائیلی و دره اردن می‌شود. اسرائیل این مناطق را از زمان جنگ ۱۹۶۷ اشغال کرده و تحت سیطره نظامی خود دارد اما فلسطینیان برای دولت آینده خود خواستار بازپس‌گیری این مناطق هستند.

اما طبق اظهارات نبيل ابو ردينة، سخنگوی محمود عباس، رئیس‌ دولت خودگران فلسطین «فقط نقشه دولت فلسطینی با مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی اورشلیم (برای فلسطینیان) قابل پذیرش است.»

فلسطینیان و حامیان آنها چشم انداز برنامه جدید ترامپ برای خاورمیانه موسوم به معامله قرن را به شدت محکوم کرده‌اند و آینده این نقشه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اسرائیل در دوم مارس یک انتخابات ملی برگزار می‌کند و نتانیاهو که در انتظار برگزاری دادگاه به اتهام فساد است، امید دارد که برای پنجمین بار دفتر نخست‌وزیری را برای خود نگه دارد. او در حال حاضر مسئول دولت موقت است و اقتدار قانونی این دولت برای الحاق زمین‌های مورد بحث هنوز از سوی مقامات قضایی تایید نشده است.

درصد قابل توجهی از شهرک‌نشینان یهودی به حزب دست راستیِ نتانیاهو رای می‌دهند. بسیاری از اعضای این حزب نیز کرانه باختری را قلب سرزمین یهود می‌دانند.

بیشتر کشورها استقرار شهرک‌های اسرائیلی در زمینهایی که در جریان جنگ تصرف شده اند را نقض قانون بین‌الملل می‌دانند. ترامپ با طرح خود برای خاورمیانه سیاست ایالات متحده را به سمت بی‌توجهی به چنین مخالفت‌هایی سوق داد.

آن‌ها می‌گویند که شهرک‌ها موجب اختلاف دو طرف و عدم تحقق توافقی پایدار است.

ترامپ راه حل دو دولت را ارائه داد که در آن طرف فلسطینی و اسرائیلی قرار است در کنار یکدیگر زندگی کنند. اما این طرح شرایطی دارد که مورد مخالفت اکید فلسطینیان قرار گرفته است.

نقشه آمریکا تحت عنوان معامله قرن در واقع به اسرائیل هر آن چیزی را می‌دهد که مدتها به دنبالش بوده است: به رسمیت شناختن شهرک‌ها و حاکمیت اسرائیل بر دره اردن.

این طرح یک دولت خلع سلاح شده برای فلسطین در نظر گرفته که برای امنیت خود به اسرائیل وابسته خواهد بود و به جای زمین‌های قابل زرع که اسرائیلی‌ها تصاحب می‌کنند، تکه‌هایی از بیابان نصیبش می‌شود.

نتانیاهو کمی بعد از ارائه برنامه ترامپ در ۲۸ ژانویه گفت که دولتش طی روزهای آینده حاکمیت اسرائیل را به گستره شهرک‌ها و دره اردن بسط خواهد داد.

اما ظاهراً واشنگتن این فرایند را آرام کرده و نتانیاهو حالا تحت فشار رهبران شهرک‌ها قرار دارد که هر چه زودتر وعده اش را عملی کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.