ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم بحران برف در استان‌های شمالی: راه‌های ارتباطیِ بسته و پرسه زدن گرگ‌ها در خیابان

در پی بارش برف سنگین در استان‌های شمال و شمال غربی بسیاری از جاده‌های ارتباطی همچنان مسدود و خدمات شهری همچون آب و برق، با مشکل قطعی مواجه است.

در پی بارش سنگین برف در استان‌های شمال و شمال غربی ایران در روزهای اخیر، بسیاری از جاده‌های ارتباطی همچنان مسدود و خدمات شهری همچون شبکه آب‌رسانی و خطوط انتقال برق در بسیاری از مناطق با مشکل قطعی مواجه شده‌اند.

برف در گیلان ـ عکس از تسنیم

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، روز شنبه ۲۶ بهمن به نقل از محسن خادمی، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان مهاباد، با اعلام خبر مسدود بودن محور جاده‌ای مهاباد-بوکان بر اثر کولاک شدید، نوشت:

«راه دسترسی به ۲۰ روستای شهرستان مهاباد کاملا بسته شده است.»

همین منبع در خبری دیگر روز شنبه به نقل از رئیس شبکه بهداشت شهرستان هشترود، از انتقال دو مادر باردار از یک روستای گیر افتاده در برف در منطقه بایقراکوه از توابع شهرستان هشترود در استان آذربایجان شرقی خبر داد و نوشت:

«بارش برف و کولاک شدید در هشترود و چاراویماق موجب بسته شدن برخی محورها و جاده‌های اصلی و همچنین تمامی راه‌های ارتباطی روستایی در این دو شهرستان شده و زندگی در این مناطق تقریبا فلج شده است. به همین دلیل اهالی روستاهای منطقه برای تامین نان و مایحتاج عمومی خود، مجبور به سفر به مرکز شهرستان می‌شوند که به دلیل یخبندان و کولاک، در جاده‌ها گرفتار می‌شوند.»

به علت عدم توزیع عادلانه امکانات در میان شهرها و روستاها در ایران، در مواقع بحرانی همچون وقوع حوادث طبیعی، روستانشینان بیش از جمعیت شهری در معرض آسیب‌های ناشی از این حوادث قرار می‌گیرند.

صابر تقویمی، فرماندار چاراویماق از توابع استان آذربایجان شرقی روز شنبه ۲۶ بهمن ماه اعلام کرد که در پی بارش برف در روزهای اخیر و وزش کولاک، برق ۱۱۶ روستای چاراویماق قطع شده بود که با تلاش اکیپ عملیاتی شبکه برق شهرستان چاراویماق نزدیک به ۱۰۰ روستا بازسازی و به حالت برقرار در آمده اما ۱۶ روستای دیگر همچنان با مشکل قطعی برق مواجه هستند.

بر اساس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی سامانه بارشی دیگری هم از روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن ماه وارد استان‌های شمال غربی کشور می‌شود.

ورود این سامانه بارشی در حالی‌ست که هم اکنون نیز به دلیل کمبود تجهیزات و ماشین آلات امدادی، عملیات امدادرسانی به مناطقی که در زیر بارش سنگین برف دچار بحران شده‌اند، مختل شده است.

در حالی که اعضای شورای شهر رشت در جلسه روز شنبه خود اعلام نارضایتی شهروندان گیلانی از امداد‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی را شایعه‌پراکنی قلمداد کردند، منابع محلی در گیلان گفته‌اند که شبکه آب‌رسانی و خطوط انتقال برق برخی از روستاهای استان گیلان همچنان قطع است.

به گزارش ایلنا، محسن حسینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری گیلان روز شنبه ۲۶ بهمن ماه از قطع بودن آب آشامیدنی ۴۰۰ هزار خانوار گیلانی خبر داد و گفت که ۸۰ درصد این قطعی‌ها در شهر‌های لاهیجان، لنگرود و رودسر است.

از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روز پنج‌شنبه با اعلام خبر قطع راه‌های ارتباطی ناشی از بارش سنگین برف در شهرستان خلخال از توابع استان اردبیل، از ورود «گرگ‌های وحشی» از سمت کوهستان به درون معابر شهری خبر داد.

با توجه به اینکه این منبع اخبار تکمیلی در این زمینه منتشر نکرده و همچنین با توجه به تداوم بحران در شهرستان خلخال، معلوم نیست که تردد این گرگ‌ها در سطح شهر تلفات جانی نیز در پی داشته است یا نه.

سنیم همچنین روز ۲۴ بهمن ماه از گم شدن چهار کوهنورد در منطقه ییلاقی اسالم- خلخال به دلیل وزش کولاک و بالا بودن ارتفاع برف خبر داد و نوشت که به دلیل وضعیت آب و هوایی، امداد‌رسانی به این کوهنوردان با مشکل جدی مواجه شده است.

با توجه به تجربه بحران‌های سال جاری خصوصا بحران بارش برف سنگین در روزهای اخیر، بحران‌ها و خسارات ناشی از سیل فروردین امسال و سایر حوادث طبیعی و انسان‌ساخت در سال‌های اخیر در سطح کشور، می‌توان گفت ساختار کنونی مدیریت بحران در سطح ملی، استانی و شهرستانی پاسخگوی نیازها برای حل یک بحران نیست و در تمامی مراحل مدیریت بحران به‌ ویژه در مرحله مقابله، حتی در سطح محلی، کارایی لازم و کافی وجود ندارد.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.