ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روح‌الله زم اتهام «فساد فی‌الارض» را رد کرد

دومین جلسه محاکمه روح‌الله زم یکشنبه ۲۷ بهمن بدون اعلام قبلی برگزار شد. زم در این جلسه اتهام‌های «فساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات اسلام» و «همکاری با دولت متخاصم» را رد کرد. 

دومین جلسه محاکمه روح‌الله زم، مدیر وب‌سایت خبری و کانال تلگرام «آمدنیوز» (صدای مردم) یکشنبه ۲۷ بهمن بدون اعلام قبلی برگزار شد. روح‌الله زم در این جلسه برخی از اتهامات خود از جمله «فساد فی‌الارض»، «توهین به مقدسات اسلام» و «همکاری با دولت متخاصم» را رد کرد.

تصویری از روح‌الله زم در اولین جلسه دادگاه- سازمان گزارشگران بدون مرز نسبت به روند رسیدگی به پرونده او و خطر اعدام برای او هشدار داده است. عکس از خبرگزاری میزان

در شرایطی که تاریخ دومین جلسه محاکمه روح‌الله زم، مدیر وب‌سایت خبری و کانال تلگرام «آمدنیوز» (صدای مردم) اعلام نشده بود، خبرگزاری‌های حکومتی ایران و مرکز رسانه قوه قضائیه از برگزاری دادگاه او خبر دادند. این جلسه طبق گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی به صورت «علنی» برگزار شده است.

ادعای «علنی» بودن دادگاه زم در حالی مطرح می‌شود که قوه قضاییه جمهوری اسلامی با وجود تاکید قانون اساسی بر علنی بودن دادگاه‌ها در اصل ۱۶۵، همواره این اصل را نادیده گرفته و در چنین پرونده‌هایی نیروهای امنیتی از حضور اصحاب رسانه و همین‌طور اشخاص عادی جلوگیری به عمل می‌آورند.

روح‌الله زم در دومین جلسه محاکمه خود اتهام «فساد فی‌الارض»، مسئولیت در قبال کشته‌شدگان اعتراضات دی‌ماه ۹۸ و «توهین به مقدسات اسلام» را رد کرد و در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر همکاری او با ایالات متحده آمریکا به عنوان کشور متخاصم گفت: «آمریکا کشور متخاصم نیست و اسرائیل کشور متخاصم است».

به گفته قاضی صلواتی، رئیس دومین جلسه دادگاه، روح‌الله زم با ۱۷ مورد اتهام مواجه است اما پیشتر اعلام شده بود متن کیفرخواست او شامل ۱۵ بند اتهامی از جمله فساد فی الارض، جاسوسی، همکاری با دول متخاصم، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرایم علیه امنیت، فعالیت تبلیغی علیه نظام، اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار، جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده، نشر اکاذیب، توهین به مقدسات اسلام، تحصیل مال از طریق نامشروع می‌شود.

روح‌الله زم، مدیر وب‌سایت خبری «آمدنیوز» ۲۲ مهر سال جاری در شرایطی نامشخص از عراق ربوده و به ایران برده شد. اولین جلسه محاکمه او در ۲۱ بهمن برگزار شد. او تاکنون به وکیل انتخابی و مستقل دسترسی نداشته است و درصورت محکومیت در دادگاه برای برخی از موارد اتهامی، با خطر اعدام روبه‌روست.

بنابر گزارش مرکز رسانه‌ای قوه قضائیه علاوه بر مستشار دادگاه، وکیل مدافع روح‌الله زم (نام او ذکر نشده است) و نماینده دادستان، تعدادی از شاکیان خصوصی و نمایندگان حقوقی آن‌ها نیز در دادگاه حضور داشته‌ و شکایت خود را مطرح کرده‌اند.

گزارش‌گران بدون مرز پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به روند محاکمه روح‌الله زم در ایران ابراز نگرانی کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.