ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سفر علی لاریجانی به لبنان برای پیشبرد روابط با دولت دیاب

رئیس مجلس ایران در پی دیدار با بشار اسد در دمشق، برای تحکیم روابط جمهوری اسلامی در منطقه به لبنان رفت و مورد استقبال گروه‌های شیعه از جمله حزب‌الله قرار گرفت.

پس از دیدار با بشار اسد در سوریه، علی لاریجانی وارد لبنان شد و مورد استقبال گروه‌های شیعه از جمله حزب‌الله قرار گرفت. او در بیروت تشکیل دولت حسان دیاب را تبریک گفت.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در فرودگاه بیروت مورد استقبال گروه‌های شیعه قرار گرفت. عکس از ایرنا

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی یکشنبه شب ۲۷ بهمن در رأس هیئتی از دمشق وارد بیروت شد و از سوی نمایندگان پارلمانی جنبش شیعی امل به رهبری نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، حزب‌الله لبنان و سفیر، کاردار و اعضای سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در این کشور مورد استقبال قرار گرفت.

لاریجانی لبنان را کشوری مؤثر در منطقه خواند و گفت برای ایران لبنانِ دارای وحدت ملی ملاک است.

او همچنین تشکیل دولت جدید به ریاست حسان دیاب را نیز تبریک گفت.

سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان‌‌‌ در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. حسان دیاب نامزد مورد حمایت حزب‌الله لبنان با کسب حمایت ۶۹ نماینده پارلمان لبنان، حائز بیشترین آرا شد. میشل عون ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر ساعتی بعد از اعلام این خبر، دیاب را مأمور تشکیل کابینه کرد و دیاب یکم بهمن / ۲۱ ژانویه سرانجام کابینه خود را تشکیل داد و سه‌شنبه ۲۲ بهمن / ۱۱ فوریه در حالی‌که معترضان در خیابان‌ها علیه او تظاهرات می‌کردند از پارلمان رأی اعتماد گرفت.

علی لاریجانی هدف از سفر یک روزه‌ خود به لبنان را دیدار و رایزنی با رئیس پارلمان و دیگر مقام‌ها و گروه‌های لبنان درباره تحولات منطقه خاورمیانه، موضوع فلسطین و نیز گسترش روابط تهران – بیروت عنوان کرد.

او روز دوشنبه ۲۸ بهمن با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله، میشل عون رئیس‌جمهوری، نبیه بری رئیس مجلس و حسان دیاب نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو می‌کند و دوشنبه شب در محل سفارت ایران در لبنان کنفرانس خبری خواهد داشت.

سفر لاریجانی به لبنان در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته معترضان در خیابان‌ها علیه نفوذ ایران در لبنان نیز تظاهرات کرده‌اند.

لبنان با بحران اقتصادی مواجه است و می‌خواهد کمک‌های مالی از خارج دریافت کند. روز گذشته حسان دیاب از وزیران خود خواست تا پروژه‌های فوری و لازم را برای ارائه به رهبران کشورهای عربی و کشورهای دوست لبنان که نمایندگان آن‌ها که می‌توانند به لبنان بیایند و همچنین برای سازمان‌های اهداکننده کمک مانند صندوق بین‌المللی پول یا بانک جهانی آماده کنند.

افزون بر این گفته می‌شود که حسان دیاب از وزیران خود خواسته است كه قول بدهند اگر در دوره تصدی در دولت او انتخابات پارلمانی برگزار شود در انتخابات شرکت نكنند.

علی لاریجانی روز گذشته (یکشنبه) نیز به سوریه سفر کرد و مورد استقبال بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور قرار گرفت.

لاریجانی در این سفر اعلام کرد که تهران به حمایت‌های خود از سوریه در «مبارزه با تروریسم در همه مناطق این کشور» ادامه خواهد داد.

اسد نیز اعلام کرد که دولت سوریه قصد دارد همه مناطق این کشور را به تصرف خود در آورد.

رژیم سوریه از ماه دسامبر با پشتیبانی روسیه حملات خود را برای بازگشایی بزرگراه استراتژیکی که از سال ۲۰۱۲ در دست شورشیان بود آغاز کرده و پیش روی‌هایی در ادلب داشته است.

مولود چاووش‌اغلو وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (یکشنبه) به همتای روس خود گفت که حملات در استان ادلب سوریه باید فوراً متوقف شود و یک آتش‌بس پایدار برقرار شود. ترکیه و روسیه به‌دنبال یافتن یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به جنگ در سوریه‌اند اما همزمان از جبهه‌های مخالف پشتیبانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.